هدف ۵۰ دلاري براي سنگ آهن ايران

هدف ۵۰ دلاري براي سنگ آهن ايران

گروه معادن >سنگ آهن - با رشد قيمت هاي جهاني سنگ آهن، آينده توليدكنندگان ايراني چگونه خواهد بود؟

به گزارش ماین نیوز، خروج نزديک به 70 درصد از فعالان بخش خصوصي حوزه سنگ آهن از چرخه توليد اتفاقي است که طي بيش از دو سال گذشته در کشور رقم خورد. افت شديد قيمت جهاني سنگ آهن که طي سال هاي 2011 تا 2014 از 186 دلار در هر تن به زير 40 دلار رسيد و تداوم رکود در بازار سنگ آهن، مهم ترين عامل براي تعطيلي واحدهاي کوچک توليد سنگ آهن بود که فعاليتشان بر صادرات متمرکز بود.

در اين ميان واحدهاي نيمه دولتي که از پشتوانه محکم تري برخوردارند و همچنين مشترياني در داخل کشور دارند، توانستند دست کم با حاشيه سودي کمتر به فعاليت خود ادامه دهند. حال شرايط به نوعي در حال دگرگوني است، تا آنجا که کارشناسان به احياي واحدهاي بخش خصوصي توليد سنگ آهن در سال 95 اميدوار هستند. اما آيا اين رشد قيمت جهاني مي تواند اميدواري کارشناسان مبني بر آغاز دوباره فعاليت واحدهاي کوچک معدني بخش خصوصي را محقق کند؟ ريشه اين اميدواري به تحولات بعد از عيد شکوفه هاي چين باز مي گردد؛ يعني اوايل اسفندماه گذشته که قيمت معاملات سنگ آهن بعد از مدت ها رکود با صعودهاي چند دلاري همراه شد و از متوسط قيمت 37 دلار در هر تن سي اف آر چين، به محدوده 47 دلار رسيد.

در همان زمان پيش بيني کارشناسان اين بود که در آينده اي نه چندان دور قيمت سنگ آهن به 50 دلار هم خواهد رسيد. اين پيش بيني با رشد قيمت نفت در فاصله اي نه چندان طولاني به واقعيت پيوست و موجي از اميدواري را براي فعالان حوزه سنگ آهن به همراه آورد. در کنار رشد قيمت نفت، تصميمات جديدي که کنگره خلق چين براي افزايش توليد و مصرف فولاد اتخاذ کرد نيز بر افزايش تقاضا و در نتيجه رشد قيمت سنگ آهن خلوص 62درصد بي تاثير نبود. اما رشد قيمت نفت و تاثير آن بر قيمت سنگ آهن ناشي از تاثير مستقيم قيمت نفت بر هزينه حمل و نقل سنگ آهن به عنوان بخشي مهم است. حال با اين تفاسير به نظر مي رسد رشد قيمت نفت و رشد قيمت سنگ آهن در نتيجه آن، در دنيا به نفع توليدکنندگاني باشد که حداقل هزينه را براي حمل و نقل مي پردازند. بر اين اساس در حالي که هزينه حمل و نقل سنگ آهن در دنيا چيزي بين 6 تا 8 دلار است، براي توليدکنندگان ايراني چيزي حدود 16 دلار تمام مي شود. در چنين شرايطي به نظر مي رسد خيلي سخت بتوان رشد قيمت جهاني سنگ آهن را به نفع توليدکنندگان ايراني سنگ آهن، به خصوص توليدکنندگان کوچکي دانست که دسترسي محدودي به حمل و نقل ريلي و راه هاي ارزان تر براي نقل و انتقال دارند.

تاکيد بر هزينه هاي حمل و نقل و گران تمام شدن آن براي توليدکنندگان ايراني در حالي است که بسياري مشکلات ديگر مانند حمل و نقل مالي و بانکي و برخي مشکلات داخلي نيز براي توليدکنندگان اين بخش وجود دارد. با اين حال عضو هيات مديره انجمن توليد کنندگان سنگ آهن ايران عقيده دارد چنانچه قيمت سنگ آهن در سال جاري روي 50دلار باقي بماند انگيزه ها براي توليد و آغاز دوباره فعاليت بالاخواهد رفت و چنانچه اين قيمت به بالاي 55 دلار برسد، بسياري از معادن سنگ آهن در محدوده مرکزي، جنوب و شمال شرق ايران شانس بالايي براي باز کردن معادن خود خواهند داشت.

سال رونق سنگ آهن؟

اما همانطور که اشاره شد درحالي که تا پيش از عيد شکوفه هاي چين که با اسفندماه گذشته مصادف بود، متوسط قيمت سنگ آهن سي آر اف چين روي قيمت 37 دلار بود، با اتمام تعطيلات عيد چيني ها شاهد بهبود قيمت سنگ آهن بوديم. اين بهبود تا جايي ادامه پيدا کرد که به گزارش متال بولتن، متوسط قيمت يک ماه گذشته سنگ آهن عيار 62 درصد با فرض سنگ آهن خشک روي 56دلار و 36 سنت قرار داشت. اين متوسط قيمت در يک هفته گذشته 56 دلار و 28 سنت بوده است و در آخرين روز ماه مارس گذشته به 55 دلار و 11 سنت رسيد. همچنين آخرين قيمت سنگ آهن خلوص 62 درصد استراليا در بازار واردات چين به 52 دلار و 91 سنت هر تن خشک سي اف آر رسيده است. تمام اين تحولات در حالي وجود دارد که کيوان جعفري طهراني عقيده دارد شرايط فعالان سنگ آهن داخلي تابع سياست هاي چين و بازار اين کشور است. اين کارشناس حوزه سنگ آهن در ادامه مي گويد: ما انتظار داشتيم در سال 95 به واسطه گشايش اعتبار و بازکردن ال سي، شرايط بهتري داشته باشيم وتاثير بهتري از افزايش قيمت هاي جهاني بگيريم زيرا طبيعي است که با حذف واسطه ها وضعيت مالي توليدکنندگان ايراني سر و سامان بيشتري بگيرد.

جعفري طهراني در ادامه در توضيح بيشتر در رابطه با شرايط داخلي سنگ آهن مي گويد: امسال ما انتظار چنداني براي افزايش قيمت فولاد نداريم زيرا بازار مسکن هنوز تکليف چندان روشني ندارد تا بتوان در پي آن شرايط داخلي فولاد و ماده اوليه آن که سنگ آهن باشد را به نوعي پيش بيني کنيم. به عقيده رئيس امور بين الملل انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ايران، بازار داخلي کشور تاثير چنداني بر قيمت سنگ آهن نخواهد داشت اما از سوي ديگر چنانچه برنامه هاي فعلي چين ادامه پيدا کند، مي توان به بهبود شرايط اميدوار بود. جعفري طهراني در اين زمينه مي گويد: تا پيش از اين پيش بيني کارشناسان اين بود که قيمت سنگ آهن روي معدل 41 تا 42 دلار در سال جديد باقي خواهد ماند اما بعد از تصميمات چين روند تغيير کرد و قيمت ها بين 50 تا 55 دلار باقي ماند. من فکر مي کنم در ادامه نيز روند تغييرات محدود باشد و در محدوده 50 دلار ثابت باقي بماند. از نگاه اين کارشناس ثبات ياد شده در شرايطي ايجاد خواهد شد که استراليا نيز در پي رقابت بيشتر با برزيل نيست؛ بنابراين اين احتمال که قيمت ها روي 50 دلار باقي بماند بالاست.

اما قيمت هايي که به آنها اشاره شد چه تاثيري بر شرايط توليدکنندگان سنگ آهن ايراني خواهد گذاشت؟ جعفري طهراني در پاسخ به اين سوال مي گويد: محدوده قيمتي 50 دلار براي هر تن سنگ آهن مي تواند انگيزه بيشتري به توليدکنندگاني بيشتر براي آغاز يا افزايش فعاليت ها تزريق کند و اين در حالي است که چنانچه قيمت ها بالاي 55 دلار باقي بمانند، اکثر معادن بخش خصوصي در محدوده مرکز ايران، جنوب و شمال شرق براي باز کردن معادن خود شانس خواهند داشت. به گفته او نزديک به 70 درصد از فعالان بخش خصوصي طي دو سال گذشته مجبور به تعطيل کردن فعاليت هاي خود شدند.

نگاهي به آمار صادرات سنگ آهن ايران نشان مي دهد که صادرات سنگ آهن کشور از 20 ميليون و 100 هزار تن در سال 2014 به 13 ميليون و 200 هزار تن در سال گذشته ميلادي رسيده است که کاهشي چشمگير به شمار مي رود. در واقع کاهش 35 درصدي صادرات سنگ آهن در سال گذشته ميلادي در حالي رخ داده است که بيشترين بار آن بر دوش توليدکنندگان بخش خصوصي بوده است؛ يعني بخش کوچک تر و ضعيف تر حوزه سنگ آهن کشور. حال گرچه هزينه هاي بسياري از جمله هزينه حمل و نقل بر دوش توليدکنندگان سنگ آهن ايراني وجود دارد و آنها را 6 تا 8 دلار عقب تر از دنيا قرار مي دهد، با اين وجود اين اميدواري وجود دارد که با بهبود قيمت ها و افزايش تقاضاي جهاني، آن بخش از توليدکنندگاني که مجبور به ترک چرخه توليد شده بودند، بار ديگر فعاليت خود را آغاز کنند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا