سنگ آهن بالای 50 دلار باقی ماند

سنگ آهن بالای 50 دلار باقی ماند

سنگ آهن حرکت رو به جلوی خود را حفظ کرده و بهای هر تن از آن در بندر تیانجین چین به 50 دلار و 80 سنت رسیده است.

هرچند که بهای هر تن سنگ آهن در هفته گذشته و پس از چهار هفته روند صعودی کاهشی شد اما مجددا روند صعودی این فلز آغاز شد.

گفتنی است بندر هدلند استرالیا در ماه مارس شاهد جهش 7.9 درصدی نسبت به ماه فوریه بوده و رکورد جدیدی در صادرات به ثبت رسانده است.

گفته می شود بندر هدلند به هدف صادراتی 39 میلیون و 530 هزار تنی را در ماه مارس دست یافته است.

به اعتقاد تحلیلگران پیش بینی می شود این روند صعودی به زودی بی رمق و بی ثبات شود.

برخی تحلیلگران دلایلشان را برای تقویت و افزایش قیمت در کوتاه مدت و در اوایل این ماه مطرح می کنند هرچند که این افراد نیز معتقدند پایدار بودن نرخ ها برای صنعت مفیدتر است.

آنها می گویند منطقی است که شاهد رشد بهای سنگ آهن پس از سال نو چینی ها بودیم که دلیل آن اقدام کارخانه ها به انباشت و ذخیره سازی است که موجب تقویت بازار و قیمت ها در آن می شود.

اما این سیگنال های تجاری به اندازه کافی قوی نبوده و در بلند مدت شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.

به گزارش استیل ایران به نقل از معدن24، متوسط قیمت سنگ آهن حدود 40 دلار در هر تن پیش بینی می شود اما تجربه قیمت 30 دلار برای هیچ زمانی قابل انتظار نیست و شرایط عرضه مارجین سود را حفظ خواهد کرد.

تحلیلگران UBS متوسط قیمت 45 دلار را برای سال 2016 و 47 دلار برای سال 2017 پیش بینی کرده اند.

گفتنی است، دیروز بازار با شوک کاهش ارزش سهام چین شروع شد و قیمتهای مس و آلومینیوم و سایر فلزات اندکی کاهش یافت ولی در ادامه روز، بورس های سایر کشورهای آسیایی و اروپا و امریکا رشد کرد و عمده فلزات اساسی در بورس لندن ارزش از دست رفته را جبران و بعضا مثبت شدند.

قیمت نفت در امریکا بیش از 6 درصد افزایش و با خود ارزش شرکتهای نفتی را تقویت کرد. سهام شرکتهای معدن و صنایع معدنی نیز امروز روندی مثبت را طی کردند.

نکته مهم در مورد قیمت سنگ آهن است که برای هفته سوم ناشی از ادامه مازاد عرضه و رشد 10 درصدی تولید غولهای معدنی در سه ماهه نخست سال، روند نزولی را تجربه کرده و همزمان هزینه حمل دریایی آن نیز افزایش فاحشی دارد. تضعیف قیمت سنگ آهن همزمان با رشد قیمت فولاد میتواند منجر به رشد ارزش سهام فولادی ها نسبت به سنگ آهنی ها شود.

توجه داشته باشیم که سنگ آهنی ها همچنان مارجین سود بسیار بالایی داشته و قیمت آن در صورت مازاد عرضه در بازار میتواند کاهش چشم گیر داشته باشد.

مطابق پیش بینی Goldman Sachs فولادی ها بخصوص در چین زیان 10 میلیارد دلاری در سال 2015 به بورس گزارش کرده اند و از 32 شرکتی که عملکرد 2015 خود را تا ابتدای ماه مارس منتشر کرده اند، 22 شرکت اعلام زیان نموده اند و امکان کاهش قیمت را ندارند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا