معاون اکتشافی سازمان زمین شناسی اعلام کرد

بررسی اکتشافی ۹۵ درصد استان آذربایجان غربی برای ذخایر پنهان

بررسی اکتشافی ۹۵ درصد استان آذربایجان غربی برای ذخایر پنهان

گروه اكتشاف و زمين شناسي - معاون اکتشافی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: سازمان زمین شناسی بیش از ۹۵ درصد استان آذربایجان غربی را به سبب کشف ذخایر پنهان مورد بررسی اکتشافی دقیق قرار داده است.

به گزارش ماین نیوز، بهروز برنا با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان های است که در مسیر کمربندی شناخته شده متالوژی کشور قرار دارد اظهار داشت: در این رابطه سازمان زمین شناسی بیش از 95 درصد استان را به سبب کشف ذخایر پنهان مورد بررسی اکتشافی دقیق قرار داده است.

معاون اکتشافی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی تصریح کرد: خوشبختانه در این مسیر کارهای اکتشافی موضوعی نیز جزو فعالیت های این سازمان بوده به طوری که برخی از آنها به نزدیک قوای کشف رسیدند.

وی افزود: بحث طلا یکی از موضوعاتی که سازمان زمین شناسی در پی فعالیت در آن طلا است و در این رابطه مناطقی را در محور سقز -پیرانشهر در محدوده هایی هم چون گندمان، چوپان، زاوه کوه، جلدیان و گزل بلاغ برای اکتشاف تعیین تکلیف می کند.

برنا با ابراز خرسندی از اینکه منطقه خرابه پیرانشهر به قوای کشف رسیده و علاوه بر واگذاری از نظر وضعیت مشخص شده است تصریح کرد: علاوه بر آن یک محدوده در کمربند شناخته شده در شمال استان در منطقه چوپانلو شکل گرفته است تا جایی که برای نخستین بار در آذربایجان غربی پتاس سنگی خود را نشان داده و بر روی کار در آن برنامه ریزی شده است.

معاون اکتشافی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه به طور طبیعی دریاچه ارومیه دارای ظرفیت های معدنی فراوانی است گفت: این دریاچه هفت و نیم میلیون تن ذخایر منیزم و 1.3 میلیون تن ذخایر پتاس داشته و بیش از دو هزار تن نیز لیتیوم در آن موجود است.

برنا با بیان اینکه سازمان زمین شناسی هم اکنون برنامه های اکتشاف خود را در بحث ژئوفیزیک هوایی دنبال می کند اظهار داشت: چون با این کار ذخایر پنهان کشف می شود و در این باره عملیات اکتشافی ژئوفیزیک هوایی در بخش هایی از استان آذربایجان غربی آغاز شده و امسال ادامه می یابد.

وی با اشاره به مهم ترین رویکرد سازمان زمین شناسی در حوزه اکتشاف امسال در کشور افزود: با توجه به اینکه بخش معدن یک بخش پیشگام در اقتصاد کشور شناخته شده و به عنوان شتاب دهنده هر گونه عملیات اقتصادی شناخته می شود، در بخش معدن می توان شاهد رونق اقتصادی باشیم.

معاون اکتشافی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی اظهار داشت: سازمان زمین شناسی اطلاعاتی که بخش های خصوصی مدنظر دارند تکمیل و در اختیار آنان قرار می دهد و علاوه بر آن از طریق پایگاه های علوم زمین کارهای اکتشافی زیرساختی برای افزایش جذب سرمایه های بیشتر را در دستور کار قرار داده است.

برنا تصریح کرد: خوشبختانه هم سرمایه گذاران خارجی و هم داخلی علاقه مند به فعالیت در این عرصه هستند.

وی با تاکید بر اینکه در بخش فرآوری شاهد ارزش افزوده فراوانی می شویم افزود: رویکرد سازمان زمین شناسی در این است که بحث فرآوری در آن دسته از ذخایر افزایش یابد که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

برنا تصریح کرد: هم اکنون هشت لایه اطلاعاتی برای مشخص کردن محدوده ها و نقاط امید بخش در کشور مدنظر است و در این زمینه در کشور اکتشافات به گونه است که آذربایجان غربی نخستین استان طلایی کشور بوده و سبب شده که به عنوان قطب طلا مدنظر قرار گیرد و حتی بورس طلا باید در آذربایجان غربی مستقر شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا