فولاد مبارکه با لوله پروفیلی‌ها برای ۶ماه نخست سال توافق کردند

پروفیل با فولاد کنار آمد

پروفیل با فولاد کنار آمد

گروه صنایع معدنی >فولاد - در یک ماه گذشته و در پی افزایش جهشی تعرفه واردات ورق‌های فولادی زیر ۳میلی‌متر ضخامت از ۴ به ۲۰ درصد انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور نسبت به این موضوع واکنش داده بود.

به گزارش ماین نیوز، تاجایی که دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در واکنش به این اقدام گفته است افزایش تعرفه ورق‌های فولادی زیر ۳ میلی‌متر منجر به تعطیلی واحدهای فعال این بخش با شمار ۳۰هزار نفر کارگر می‌شود از این‌رو این انجمن خواستار حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

امیرحسین کاوه گفته است ۱۲۰ کارخانه عضو این انجمن، سالانه ۳/۵ میلیون تن لوله و پروفیل فولادی تولید می‌کنند و به دلیل کمبود تولید داخلی، ناگزیر ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز از محل واردات تامین می‌شود. بنابر اظهارات کاوه، کارخانه فولاد مبارکه با ظرفیت تولید سالانه ۶میلیون تن ورق، کمتر از ۶۰۰هزار تن نیاز این بخش را تامین می‌کند و بقیه نیاز این بخش، به ناچار باید از محل واردات فراهم شود. آنطور که دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل اظهار کرده وزارت صنعت، معدن وتجارت با اشراف کامل به فعالیت تولیدکنندگان این بخش، می‌تواند با بررسی‌های کارشناسی، مانع از اجرای تعرفه بالا در این زمینه شود و انتظار می‌رود وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور توقف افزایش تعرفه را صادر کند.

کاوه معتقد است افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی زیر ۳میلی‌متر در واقع پیامد رشد قیمت محصول نهایی را به دنبال دارد و به مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان نهایی، بار مالی بیشتری تحمیل خواهد شد. دبیر این تشکل تخصصی گفته است سیاست اجرای تعرفه به منزله حمایت از تولید داخلی است، درحالی که به دلیل شرایط انحصاری، تهیه ورق از تولیدکنندگان داخلی ۳۰ تا ۴۰درصد گران‌تر از واردات تمام می‌شود.

در این زمینه رییس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی نیز گفته است: میزان ورق گرم وارد شده به کشور در دوره ۱۱ ماه امسال ۲میلیون و ۸۵۰هزار تن است و از این رقم یک‌میلیون و ۷۵۰هزار تن ورق زیر ۳ میلی‌متر بود. به گفته سید علی‌محمد ابویی ورق صادراتی امروز هر تن ۲۷۵ دلار با طرف‌های خارجی مورد معامله می‌شود؛ درحالی که برای مصرف‌کننده داخلی هر تن ۴۲۵ دلار تمام می‌شود.

بنابراظهارات ابویی افزایش تعرفه واردات ورق پیامد رشد حداقل ۳۰درصدی قیمت‌ها را برای سال آینده در برخواهد داشت و می‌تواند به مسئله افزایش بیکاری در کشور دامن بزند.

پاسخ به اعتراض تولیدکنندگان لوله و پروفیل

به گزارش سایت معدن ۲۴ به‌دنبال اعتراض سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد و مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان خواستار تامین نیاز اعضای سندیکای لوله و پروفیل شد. در این نامه آمده است با توجه به آمادگی واحدهای تولیدکننده ورق‌های فولادی، با جدیت میزان تولید مورد نیاز این واحدها در دستور کار قرار گیرد و نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام شود تا زنجیره صنایع پایین‌دستی ارتباط مناسبی با صنایع بالادستی ایجاد کند.

در این نامه محمد فاطمیان؛ مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده است باید رعایت نکات فنی، کیفی و توجه به خواستگاه مشتریان مرتبط در اولویت قرار گیرد.

توافق فولادمبارکه با تولیدکنندگان لوله و پروفیل

در پی نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر رسیدگی به مشکلات انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل و حمایت از این صنف، اعضای هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل با بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان درباره عرضه ورق به توافق مهم رسیدند. براساس توافق انجام شده که خبر آن روی خروجی سایت معدن ۲۴ قرار گرفت؛ بین سندیکای لوله و پروفیل و شرکت فولاد مبارکه این شرکت فولادساز متعهد شد در ۶ماه نخست امسال ۶۰۰هزار تن ورق ۲ و ۲۰۰هزار تن ورق گرم زیر ۲ را برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل تامین کند. همچنین در این جلسه مقرر شده که نحوه فروش اعتباری نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تعهد تامین ۶۰۰ هزارتن ورق

در پی توافق شرکت فولادمبارکه اصفهان با تولیدکنندگان لوله و پروفیل این شرکت متعهد شد ۶۰۰هزار تن ورق ۲و ۲۰۰هزار تن ورق گرم زیر ۲ را در ۶ ماه نخست امسال برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل تامین و تحویل دهد.

امیر کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل گفته است جلسه خوب و مطلوبی از سوی هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل با مدیرعامل فولاد مبارکه برگزار شد و این شرکت فولادساز متعهد شد حداقل ۶۰۰هزار تن ورق ۲ و ۲۰۰هزار تن ورق گرم زیر ۲ را برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل تولید و از فروردین جاری شروع به تحویل اعضا سندیکا کند.

دراین جلسه مدیرعامل فولاد مبارکه گفته است ورق‌هایی که در توان تولیداتش است را در داخل عرضه و بقیه که توان تولید ندارد را از طریق واردات برای تولیدکنندگان لوله و پروفیل عضو سندیکا تامین خواهد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا