در دیدار با رئیس كل بانك مركزی تركیه؛

تاكید واعظی بر فعال سازی روابط بانكی ایران و تركیه/شرط افزایش مبادلات تجاری

تاكید واعظی بر فعال سازی روابط بانكی ایران و تركیه/شرط افزایش مبادلات تجاری

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با رئیس كل بانك مركزی تركیه و وزیر توسعه این كشور، برنقش فعال سازی وعادی شدن روابط بانكی در همه سطوح ازجمله بانك های دولتی وخصوصی در گسترش روابط اقتصادی دو كشور تاكید كردو گفت: از توسعه همكاری های بانكی دو كشور استقبال می كنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی رئیس طرف ایرانی كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و تركیه امروز(جمعه) در ادامه دیدارهای رسمی خود با مقام های تركیه در حاشیه برگزاری اجلاس كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور در آنكارا، با «آردم باشجی» رئیس بانك مركزی و نمایندگان بانك های خصوصی و دولتی این كشور گفت وگو كرد.
وی افزود: خوشبختانه دوران تحریم در ایران برداشته شد و سیستم بانكی ایران آمادگی دارد نسبت به همكاری های مشترك اقدام كند.
واعظی به شرایط تحقق افزایش مناسبات تجاری میان دو كشور اشاره و تاكید كرد: تا زمانی كه از ابزار بانكی به صورت كامل استفاده نشود و تسهیلات لازم به بخش خصوصی داده نشود؛ همچنین برای سرمایه گذاری های طرفین تضمین های لازم موجود نباشد، نمی توان انتظار داشت سقف حجم مبادلات به میزانی برسد كه مقام های دو كشور تصویب كرده اند.

** انتظار تركیه برای درخواست تاسیس بانك های ایرانی در آنكارا
وزیر توسعه و رئیس كمیسیون اقتصادی طرف ترك نیز در این دیدار با توجه به فضای حاصله در دوران پسابرجام و رفع تحریم های كشورمان گفت: بانك مركزی تركیه آمادگی دارد برای تسریع در زمینه همكاری های بانكی و مراودات پولی دو كشور همكاری كند.
جودت ییلماز افزود: در چنین شرایطی، حضور تعداد بیشتری از بانك های ترك در روابط تجاری دو كشور و فعال شدن شعب بانك های ایران در تركیه بسیار اهمیت دارد.
رئیس كل بانك مركزی تركیه گفت: با بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران تماس ها، همكاری ها و رایزنی های متناوب داریم و در حال هماهنگ سازی برای تقویت همكاری ها و عادی سازی روابط بانكی هستیم.
وی به فعال بودن بانك ملت در تركیه اشاره كرد و افزود: محدودیت سوئیفت برای شعب این بانك برداشته شده است.
ییلماز گفت: در مورد تاسیس بانك های جدید ایرانی با شرایط جدید، منتظر دریافت درخواست های آنها هستیم.
براساس این گزارش، در این دیدار كه نمایندگان بانك های ترك و بانك های جمهوری اسلامی ایران از جمله بانك مركزی و صادرات حضور داشتند، مقرر شد جزئیات این همكاری ها به صورت مدون بررسی و نهایی شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا