دولت یازدهم هم حق ایمیدرو را نداد

دولت یازدهم هم حق ایمیدرو را نداد

در نشست مجمع عمومی سالانه ایمیدرو پیشنهاد تهاتر طلب ها و بدهی‌های این سازمان با دولت مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از ایمیدرو،‌ در نشست مجمع عمومی سالانه ایمیدرو که با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت،‌ رییس هیات عامل ایمیدرو،‌ بازرس قانونی، حسابرس مستقل و دیگر اعضا و همچنین معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد،‌ اعضا پیشنهاد کردند پیگیری های لازم برای تهاتر طلب های این سازمان از دولت با بدهی های آن، صورت گیرد.

بر اساس گزارش مجمع ایمیدرو در سال 93 و در نیمه نخست 94 میزان فروش سهام شرکت های تابعه این سازمان به 988 میلیارد تومان رسید که طبق قانون بودجه مقرر شد 70درصد از مبالغ حاصل از واگذاری ها، صرف امور توسعه ای در بخش معدن و صنایع معدنی کشور شود این در حالی است که به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو ‌تاکنون مبالغ حاصل از واگذاری این دو سال و حتی سال های گذشته در اختیار ایمیدرو قرار نگرفته است. همچنین مبلغی نیز بابت حق انتفاع از شرکت های بزرگ سنگ آهن دریافت نشده است.

مهدی کرباسیان تاکید کرد: ایمیدرو با اجرای طرح های اکتشافی و شراکت در سرمایه گذاری طرح های بخش معدن و صنایع معدنی، برنامه توسعه مناطق کم برخوردار و ایجاد زیربناها در آن مناطق را در دست اجرا و سرمایه گذاری دارد اما با روند کنونی، شرایط دشواری ایجاد شده که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر جایگاه بخش معدن،‌ نیازمند نگاه جدید به ویژه از سوی دولت هستیم. ‌
وی ادامه داد: پیش بینی ها نشان می دهد شرایط دشوار تقاضا در بازارهای جهانی تا سال 2016 ادامه دارد از همین رو برای پررنگ کردن نقش توسعه بخش معدن و صنایع معدنی باید جایگاه مناسب تری برای ایمیدرو ترسیم شود.

در این نشست ابتدا گزارش عملکرد سال 93 و سپس برنامه های سال 94 و چشم انداز سال آینده قرائت شد. این گزارش ها همچنین دربرگیرنده چالش های فعلی تولید در زمان کاهش تقاضا،‌ روند ادامه دار افت قیمت های جهانی در بخش معدن و صنایع معدنی و برنامه های کاهش هزینه ها در داخل کشور برای مقابله با شرایط پیش رو بود.

سرمایه گذاری ایمیدرو، 2.5 برابر متوسط 10 سال اخیر

طبق گزارش ارایه شده به مجمع،‌ ایمیدرو در سال 93 با برنامه های جدید که بر استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی متمرکز شده بود میزان سرمایه گذاری در طرح ها با رشد 233درصدی به 1634 میلیارد تومان رسید. این میزان سرمایه گذاری 2.5 برابر متوسط 10 سال اخیر محسوب می شود.

به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو،‌ این میزان سرمایه در صنایع فولاد،‌ آلومینیوم،‌ سنگ آهن،‌ طلا،‌ مس و ... صرف شده که بخش عمده آن از سوی شرکت های خصوصی صورت گرفته است. همچنین ارزش طرح هایی که در سال جاری راه اندازی می شوند به 137 میلیون دلار می رسد.  تاکنون پروژه های فاز دو اسکله منطقه ویژه خلیج فارس،‌ قطران زرند،‌ پایلوت کک نفتی و ..راه اندازی شده و طرح های پایلوت آنتیموان سفید آبه،‌ تیتانیوم کهنوج،‌ یکی از طرح های استانی فولاد و ... در ماه های آتی به بهره برداری می رسند.

از سوی دیگر امیر صباغ مدیر دفتر راهبردی ایمیدرو گفت:‌ در حال حاضر با وجود تنگناهای مالی برای اجرای طرح های بخش معدن و صنایع معدنی،‌ «وصول مطالبات گذشته»، تنها منبع تامین مالی طرح ها به شمار می آید به طوری که تاکنون 842 میلیارد تومان از طلب ها دریافت شده است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در حال حاضر با کمک بخش خصوصی 8 میلیارد دلار طرح «در دست اجرا» دارد که شامل 44 طرح است که از سال جاری تا سال 97 راه اندازی می شوند. به گفته صباغ یکی از برنامه های سازمان در دولت یازدهم، کاهش دادن سهم سرمایه گذاری ایمیدرو تا مرز 10درصد است. ایمیدرو همچنین در سال های گذشته قراردادهایی به ارزش 19هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های جدید امضا کرده و برای ادامه اجرای طرح ها در سال جاری، با کسری 450 میلیارد تومانی مواجه است.

از سوی دیگر توسعه حوزه اکتشاف یکی دیگر از اقدامات این سازمان است که یکی از ثمرات آن به کشف عناصر نادرخاکی با عیار بالا در منطقه سنگان منجر شد. همچنین کشف 75 نقطه امید بخش در در این پهنه،‌ کشف 25 نقطه امید بخش در سراوان سیستان و بلوچستان در کنار اکتشاف در نوار مرزی سیستان و بلوچستان از دیگر نتایج این برنامه بزرگ است.

علی اصغرزاده مدیر بخش اکتشاف ایمیدرو خبر داد که از زمستان 92 تاکنون 240 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور تحت فعالیت های جدید اکتشافی قرار گرفته اند. به گفته وی با اجرای این برنامه،‌ ذخیره سنگ آهن ناحیه سنگان به بیش از یک میلیارد تن افزایش یافته است.

در این گزارش از رشد 6 برابری بودجه بخش آموزش خبر داده شد که با این برنامه شرکت های خصوصی این بخش تحت آموزش های امور تولید،‌ بهداشت،‌ایمنی و محیط زیست،‌ فروش،‌ صادرات و ... قرار می گیرند. از سوی دیگر کاهش تقاضا و افت جهانی قیمت های مواد معدنی، شرکت های بزرگ دنیا را به سمت کاهش هزینه ها سوق داده و به طور مثال قیمت های رقابتی شرکت های بزرگ سنگ آهن، ‌سبب شده نرخ سنگ آهن ایران بیش از رقبای جهانی شود که این امر فروش تولیدات ایران را با چالش مواجه کرده است. از سوی دیگر در شرایط افت تقاضا برای تولیدات معدنی،‌ شرکت های بزرگ سنگ آهن دنیا بین 60 تا 80درصد از ارزش سهام خود را در سال 2015 از دست داده اند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا