عليرضايي خبر داد:

شناسايي ۳۹ محدوده معدني سنگ آهن در خواف

شناسايي ۳۹ محدوده معدني سنگ آهن در خواف

گروه معادن >سنگ آهن - رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: با اتمام مطالعات ژئوفيزيك در خواف به عنوان عسلويه معدني كشور، 39 محدوده اميدبخش معدني سنگ آهن سال گذشته شناسايي شد.

به گزارش ماین نیوز، راضيه عليرضايي اين شناسايي را نتيجه هشت سال مطالعه ژئوفيزيك دانست و گفت: پيش از آن معادن سنگ آهن سنگان با ذخيره قطعي زمين شناسي 1،2 ميليارد تن به عنوان يكي از بزرگترين مناطق معدني سنگ آهن كشور شناسايي شده بود.

وي بيان كرد: پارسال به طور همزمان روي هفت پروژه بزرگ كنسانتره و گندله در منطقه خواف سرمايه گذاري شد و پروژه هايي كه در سال 93 در منطقه سنگان خواف درحد تحويل زمين بود، به اجرا درآمد.

وي با بيان اينكه پارسال يك واحد يك ميليون تني كنسانتره در سنگان خواف به بهره برداري رسيد، افزود: با اجراي چند پروژه راه اندازي واحد كنسانتره و گندله در سال هاي آتي، ظرفيت فرآوري گندله و كنسانتره در اين منطقه به 10 ميليون تن مي رسد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: براي توليد 10 ميليون تن فولاد بايد حدود 22 ميليون تن ظرفيت برداشت معدني وجود داشته باشد و در اين راستا نيازمند تقويت ظرفيت هاي برداشت سنگ آهن و فرآوري كنسانتره و تبديل آن به گندله هستيم.

عليرضايي اضافه كرد: با اقدامات صورت گرفته بزودي حدود 17.5 ميليون تن گندله در منطقه خواف توليد خواهيم كرد.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي گفت: براي دستيابي به هدف توليد 10 ميليون تن فولاد در استان و تبديل اين منطقه به قطب سوم فولادسازي، با توجه به وجود منابع سنگ آهن در خواف، برقراري توازن در زنجيره فولاد استان در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است.

عليرضايي افزود: براي رسيدن به اهداف مزبور 11 واحد توليد كنسانتره با ظرفيت اسمي توليد 22.2 ميليون تن در سال، 10 واحد توليد گندله با ظرفيت اسمي 25.4 ميليون تن در سال، 10 واحد توليد آهن اسفنجي با ظرفيت اسمي 9.4 ميليون تن در سال، 9 واحد توليد شمش فولاد با ظرفيت اسمي 7.72 ميليون تن در سال و شش واحد توليد نورد با ظرفيت اسمي 3.7 ميليون تن در سال اجرا شده است.

وي مجموع ظرفيت طرح و واحدهاي فعال توليد كنسانتره در خراسان رضوي را 24.8 ميليون تن در سال عنوان و بيان كرد: كل نياز استان به توليد كنسانتره 18 ميليون تن در سال است.

وي اضافه كرد: همچنين مجموع ظرفيت طرح و واحدهاي فعال در زمينه توليد گندله در خراسان رضوي 25.4 ميليون تن در سال و كل نياز برنامه استان 18 ميليون تن در سال است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي با اشاره به اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي در حوزه معادن خواف گفت: در پروژه كنسانتره اي كه پارسال در خواف به بهره برداري رسيد مصرف آب به دو سوم استانداردهاي معمول كنسانتره سنگ آهن رسيد و فناوري به كاررفته در اين پروژه منجر به كاهش مصرف آب شد.

عليرضايي كمبود نيروي مجرب در حوزه معادن سنگ آهن خواف را از مهمترين مشكلات اين حوزه برشمرد و گفت: افزون بر اين نيروهاي بومي متخصص حوزه معدن در اين منطقه ترجيح مي دهند كه در مشهد مشغول فعاليت شوند.

وي بيان كرد: امسال سعي كرديم نيروهاي انساني فعال در حوزه معدني خواف را به آموزشگاه هاي بهتر بفرستيم و در مراودات بين المللي با كشورهاي ديگر آموزش اين نيروها را در دستور كار قرار دهيم.

مجموعه كانسارهاي سنگ آهن سنگان در فاصله حدود 300 كيلومتري جنوب شرقي مشهد، 68 كيلومتري جنوب غربي تايباد، 40 كيلومتري جنوب شرقي خواف و 18 كيلومتري شمال شرقي سنگان در استان خراسان رضوي و نزديك مرز افغانستان قرار دارد.

معدن سنگ آهن حاوي سنگها و كاني هايي است كه داراي تركيبات آهندار هستند. سنگ آهن در فرايندهاي فيزيكي و شيميايي در كارخانجات فولادسازي پس از تهيه كنسانتره و گندله، فراوري شده و با جداسازي آهن آن از ديگر مواد و تركيبات، تبديل به فولاد مي شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا