بررسی وضعیت ساخت وساز در سال جاری

بررسی وضعیت ساخت وساز در سال جاری

پیش بینی می شود در سال 95 و 96 صنایعی که به نوعی در حوزه ساخت و ساز فعال هستند و همچنین اقلام مصرفی ساخت و ساز را تامین می کنند در اولویت صنایعی باشند که مورد تقاضای بورس بازان بازار هستند.

 

آقای روحانی در کارزارهای انتخاباتی سال 92 وعده های متعددی را در تبلیغات خود به مردم دادند که بخش قابل توجهی از این وعده ها با سختی های بسیار محقق شده است. اما یکی از بزرگ ترین وعده های انتخاباتی ایشان بحث اشتغال جوانان بود که بنظر می رسد در یک سال آخر ریاست جمهوری ایشان این بحث بسیار جدی تر و با برنامه ریزی های مدون تر پیگیری شود تا در دور بعدی انتخابات به عنوان یک دستآورد قابل طرح و دفاع باشد. از آنجایی که مجلس آینده نیز نسبت به مجلس فعلی نزدیک تر به دولت است در این مسیر کمک بیشتری از سوی قوه مقننه به دولت خواهدشد که این امر می تواند مایه امیدواری در راستای تحقق برنامه های دولت تدبیر و امید در حوزه اشتغال زایی تلقی گردد.
یکی از بخش هایی که قطعاً در سال 95 به واسطه وزن سنگین خود در حوزه اشتغال مورد توجه قرار خواهدگرفت بخش «مسکن» می باشد.. ایجاد تحرک در این بخش می تواند زمینه ساز تحرک بیشتر در بخش اقتصاد، کاستن از نیروی بیکار و رشد شدید تقاضا در بسیاری از اقلام مصرفی در حوزه ساخت و ساز شود. در حال حاضر به واسطه انباشت واحدهای خالی، وزن نیروی عرضه سنگین است که به نقل از مسئولین ذیربط در حدود 1.5 میلیون واحد خالی از سکنه وجود دارد که البته این خود نیاز ساخت و ساز 1.5 سال کشور می باشد. اما اتفاقی که پیش بینی می شود در بخش مسکن رخ دهد این است که به دلیل ضعف شدید ساختار اقتصادی خانوارها و تورم سنگینی که در 5 سال قبل داشتیم شکاف قابل توجهی بین قدرت خرید مردم و قیمت مسکن ایجاد شده است که باعث گردید عملاً خرید یک واحد مسکونی متوسط برای بخش قابل توجهی از جامعه مشکل باشد. دولت با شناسایی این موضوع و برای اینکه بتواند تقاضا را تحریک نموده و قدرت خرید متقاضیان مسکن را افزایش بدهد، دست به اقداماتی است که در دو بخش قابل ارزیابی است: نخست در آینده نزدیک طرح فروش قسطی مسکن عملیاتی می شود که متقاضیان با عاملیت 3-4 بانک بزرگ با پرداخت 40% قیمت مسکن صاحب خانه می شوند و دوم با افزایش سرمایه سنگینی که بانک مسکن می دهد قدرت تسهیلات دهی بانک را تا 13 برابر افزایش می دهد که باعث خواهدشد تا بانک بتواند وام های بیشتر با بهره پایین تر پرداخت کند. طرح وام 160 میلیونی که حتی امکان افزایش بیشتر آن نیز وجود دارد نیز از طرح های بزرگ دیگر است. این دو ابزار در حالت طبیعی می تواند بخش تقاضا را به شدت تحریک کند و متقاضی طرف عرضه انباشت شده شود. برای نخستین بار پس از انقلاب با افزایش قابل توجه تقاضا شاهد رشد شدید آن نخواهیم بود بلکه این رشد اندک و کمتر از تورم میانگین سالانه پیش بینی می شود. اتفاقی که خواهد افتاد این است که به دلیل بالا رفتن گردش پول در بخش مسکن سرعت ساخت و ساز جدید افزایش یافته و عملاً بخش نیروی کار با افزایش تقاضا همراه خواهد شد. برای سال 95 و سال 96 پیش بینی می شود مجوزهای ساخت گرفته شده با اختلاف معناداری بالاتر از سالهای قبل باشد و تقاضا برای خرید زمین و واحدهای کلنگی نیز با شتاب زیاد افزایش یابد. با کاسته شدن از نرخ بهره بانکی و رساندن نرخ بهره به 16% عملا به این مهم کمک بیشتری خواهد شد.
با افزایش فروش واحدهای خالی که برای سال جاری و سال 96 پیش بینی می شود، شاهد بهبود نقدینگی برج انبوه سازها و شرکت های ساختمانی فعال خواهیم بود و با بالا رفتن گردش پولی پروسه فرآیند ساخت و تحویل واحدها با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت و از زمان دوره تحویل واحد کاسته شده و نتیجتاً سود آوری شرکت های ساختمانی افزایش خواهدیافت. لازم به ذکر است برنامه دولت این است تا پروسه فرآیند ساخت و ساز از حالت سنتی خارج شده و به مدل صنعتی در بیاید که با تیراژ  بالا و حاشیه سود کمتر واحدها ساخته شوند. این موضوع می تواند حجم ساخت و ساز را بالاتر ببرد، نیروی کار بیشتری تقاضا کند و سازندگان کوچک و متوسط را از گردونه خارج کند.
مهم تر از بخش ساختمان ایجاد تقاضای بالا برای مصالح ساختمانی است که با افزایش پروانه ساخت، تقاضا برای فولاد،کاشی و سرامیک، سیمان و .... افزایش می باید. بنابراین پیش بینی می شود صنایعی که در چند سال اخیر در وضعیت رکودی بودند بخصوص سه صنعت فولاد، سیمان و کاشی با افزایش تقاضای مجدد همراه شده و سطح فروش محصولاتشان در سال 95 افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به سالهای 93 و 94 تجربه کند که این می تواند رشد و شادابی را در بخش مالی شرکت های بسیاری که در این بخش های فعال هستند ایجاد کند.
در نتیجه پیش بینی می شود در سال 95 و 96 صنایعی که به نوعی در حوزه ساخت و ساز فعال هستند و همچنین اقلام مصرفی ساخت و ساز را تامین می کنند در اولویت صنایعی باشند که مورد تقاضای بورس بازان بازار هستند. در سال 1395 و همینطور 1396 در کنار خیابان ها و کوچه ها دو نوار سفید و آبی فلزی(آسمان آبی، زمین پاک) را که به عنوان محافظ جلوی واحدهای در حال ساخت هستند بیشتر خواهیم دید و با تعجب خواهیم پرسید چقدر واحد در حال ساخت!

نیما آزادی فروردین 1395

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا