کشور سعودی برای افزایش درآمدهای غیرنفتی برنامه ریزی می کند

کشور سعودی برای افزایش درآمدهای غیرنفتی برنامه ریزی می کند

دولت عربستان که به دلیل افت قیمت نفت با مشکل بودجه ای مواجه شده است انتظار دارد با بزرگترین خانه تکانی اقتصادی از زمان تشکیل رژیم سعودی تا سال ۲۰۲۰ حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار پول بیشتر بدست آورد.

 

به گزارش بلومبرگ، بزرگترین خانه تکانی اقتصادی از زمان تشکیل عربستان سعودی به کاهش یارانه ها در این کشور سرعت خواهد بخشید و به دولت این کشور کمک خواهد کرد تا بار کاهش قیمت نفت را بر دوش مردم این کشور بگذارد که به بذل و بخشش های دولتی عادت کرده اند.
محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان اخیرا در مصاحبه ای گفته این اقدامات موجب خواهد شد تا دولت این کشور تا سال 2020 حداقل 100 میلیارد پول بیشتر به دست آورد، درآمدهای غیرنفتی خود را بیش از 3 برابر کند و بودجه خود را متوازن سازد.
فرزند پادشاه عربستان افزود: «این یک بسته بزرگ از برنامه های مختلف اقتصادی است که هدف از آن بازسازی ساختار برخی از بخش های درآمدزای کشور است.» بر اساس آمارهای اولیه بودجه ای، درآمد غیرنفتی عربستان در سال گذشته با 35 درصد افزایش به 163.5 میلیارد ریال سعودی (44 میلیارد دلار) رسید.
این تغییرات برای کشوری که عمدتا بر مبنای دلارهای نفتی بنا شده، بنیادین است. شاهزاده محمد 30 ساله و دستیاران ارشد وی گفته اند که دولت عربستان سال گذشته از طریق مجموعه ای از اقدامات تثبیت کننده سریع توانسته شرایط افت قیمت نفت را مدیریت کند. هرچند عربستان برنامه ای برای درآمدهای مالیاتی ندارد، اما سیاست های این شاهزاده جوان عربستان را به سایر کشورهای دنیا که برای تامین هزینه های خود متکی به دریافت مالیات هستند نزدیک تر خواهد کرد.
وی همچنین گفته، مقامات سعودی در حال بررسی اقداماتی هستند که شامل برداشتن گام هایی بیشتر برای بازسازی ساختار یارانه ها، اعمال مالیات بر ارزش افزوده و اعمال عوارضی بر انرژی، نوشیدنی های قندی و کالاهای لوکس می شود. دیگر برنامه درآمدزایی که دولت عربستان در دست بررسی دارد، طرحی مشابه سیستم گرین کارت آمریکاست که جامعه هدف آن مهاجران شاغل در این کشور است.
این استراتژی با طرح فروش سهام شرکت سعودی آرامکو تکمیل خواهد شد که هدف 20 ساله آن وابسته کردن ریاض به درآمدهای سرمایه گذاری است تا درآمدهای نفتی.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا