در پی اظهارات اخیر جان کری

افزایش اختلاف در آمریکا بر سر استفاده ایران از دلار

افزایش اختلاف در آمریکا بر سر استفاده ایران از دلار

در پی اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تلاش دولت این کشور برای تسهیل استفاده ایران از سیستم بانکی ایالات متحده، گزارش شده مارک روبیو و مارک کرک، دو سناتور جمهوری‌خواه، پیش نویس لایحه ای را تهیه کرده اند که هدف آن، جلوگیری از استفاده تهران از دلار در مبادلات خارجی است.

اقتصاد ایران آنلاین- خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته (چهار شنبه ۶ آوریل ۱۸ فروردین) گزارش کرده که هدف پیش نویس تهیه شده از سوی این دو سناتور، جلوگیری از صدور مجوز دولتی به بانک‌های خارجی، بانک‌های آمریکایی مستقر در خارج یا دولت‌ها و موسسات مالی خارجی برای معامله دلاری با ایران است.

 
به گزارش فرارو، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیروز گفت دولت این کشور تلاش می کند زمینه لازم را فراهم کند تا بانک‌های آمریکایی بتوانند در زمینه هایی که پس از توافق هسته‌ای ممنوعیتی برای آنها وجود ندارد، با ایران مبادلات مالی داشته باشند.

 
کری تاکید کرد که "ایران کاملا استحقاق استفاده از مزایای توافق هسته‌ای را دارد" و افزود که این کشور تاکنون به تعهدات خود در برجام به خوبی عمل کرده است.

 
این موضع گیری، تعدیل کننده اظهارات مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده محسوب می شد که پیشتر گفته بود دولت باراک اوباما "قصد نداشته و ندارد که به ایران اجازه دسترسی به نظام بانکی آمریکا را بدهد".

 
صحبت های تونر، به نوبه خود بعد از انتشار اظهارات متفاوت جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا منتشر می شد که اعلام کرده بود: "دولت آمریکا به طور جدی این موضوع را بررسی می‌کند که به ایران امکان استفاده از دلار آمریکا برای مبادلات تجاری را بدهد."

 
در حال حاضر بانک‌های آمریکایی حق ندارند با ایران معامله‌ داشته باشند و بانک‌های خارجی نیز در عمل نمی‌توانند به دلار با ایران معامله کنند زیرا دلار آن‌ها باید از سیستم مالی آمریکا عبور کند. این ممنوعیت، ارتباط مالی ایران و سایر کشور‌ها را مشکل کرده است.

 
روز جمعه گذشته، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که قصد ندارد با لغو محدودیت‌های موجود به بانک‌های خارجی اجازه بدهد به دلار و از طریق نظام بانکی ایالات متحده با ایران کار کنند ولی افزود: "برای آنها این امکان وجود دارد که از موسسات مالی اروپایی استفاده کنند."

 
اوباما تاکید کرد که ایران متن توافق هسته‌ای (برجام) را رعایت کرده ولی به "روح" آن احترام نگذاشته است، از جمله با اقدام به آزمایش موشک‌های بالستیکی که روی آن به زبان عبری شعار نابودی اسرائیل نوشته شده است و این اقدام "شرکت‌ها را نگران می‌کند".

 
باراک اوباما همچنین گفت که دولتش برای شرکت‌های خارجی "روشن خواهند کرد" که چطور با ایران معامله داشته باشند که آمریکا آنها را تحریم نکند.

منبع: بی بی سی
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا