رونق ساخت‌وساز در نیمه دوم امسال

رونق ساخت‌وساز در نیمه دوم امسال

یک عضو هیات‌مدیره انبوه‌سازان اعتقاد دارد که در نیمه دوم سال در بخش مسکن و ساخت‌وساز رونقی مشاهده خواهیم کرد و در راستای این بازگشت رونق، شاهد افزایش 10درصدی هزینه‌ها در ساخت‌وساز خواهیم بود.

برخی از کارشناسان عقیده دارند با وجود اینکه چند سالی است که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد، اما با این حال با توجه به سیاستگذاری‌های موجود در زمینه مسکن، می‌توان به بهبود اوضاع آن امیدوار بود.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، بسیاری برنامه‌ریزی‌های دقیق را لازمه رسیدن به رونق می‌دانند و معتقدند که نیاز افراد به مسکن در جامعه ما می‌تواند سبب ایجاد رونق باشد که در نیمه دوم سال با افزایش اندک قیمت همراه می‌شود اما در مقابل برخی بر این باورند با توجه به اینکه هنوز حرکتی از سوی سیاستگذاران دیده نشده و تغییر و تحولی هم پیش نیامده پس نمی‌توانیم نشانه‌هایی از بهبود در بخش مسکن را مشاهده کنیم.

در همین زمینه علیرضا قهاری عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان گفت: سیاستگذاری‌های فعلی در خصوص مسکن، امیدی را به وجود آورده که امکان دارد به رونق ساخت‌وساز کمکی کند، البته این کمک به میزان آنچه که امیدوار بودیم بعد از برداشته شدن تحریم‌ها اتفاق بیفتد نیست، زیرا ما انتظار داشتیم که بعد از لغو تحریم‌ها تمامی موانع برطرف شود اما اکنون مشاهده می‌کنیم که این موانع به صورت تدریجی برداشته می‌شود و سرعتی که ما انتظار داشتیم را ندارد.

او در ادامه گفت: به طور کلی مسایل موجود بر روی کارهای تولیدی ما از جمله ساخت‌وساز مسکن بی تاثیر نیست و مواردی که مربوط به رفع تحریم‌ها بود، اگرچه سرعت پایینی دارد، اما بر بخش‌هایی که ما نیاز به سرمایه‌گذاری داریم اثرگذار خواهد بود و به خاطر اینکه چیزی که ما فکر می‌کردیم صورت نگرفته در نتیجه به نظر می‌رسد که در شش ماهه اول سال 95 هنوز یخ‌هایی که باعث رکود ساخت‌وساز شده آب نشود.

قهاری در ادامه بیان کرد: موضوعی که کمک می‌کند تا ما کمی به رونق مسکن و ساخت‌وساز امیدوارتر باشیم افراد نیازمند به مسکن هستند، بنابراین شاید آن بخش از ساخت‌وساز که به منظور سرمایه‌گذاری انجام می‌شود رونقی نداشته باشد، اما می‌توانیم بگوییم که رونق در بخشی که نیازهای جامعه و نیازهای متقاضیان است صورت می‌گیرد و حرکت‌های آن در نیمه دوم سال قابل پیش‌بینی است و به دنبال این رونق ممکن است حدود 10 درصد در بخش ساخت‌وساز افزایش قیمت داشته باشیم.

در همین زمینه روز گذشته محمدمهدی مافی دبیر انجمن صنفی انبوه‌سازان گفت: پیام نوروزی رییس جمهور مبنی بر رسیدن رشد اقتصادی به پنج درصد را حمل بر قول هم می‌دانیم و رسیدن به رشد اقتصادی پنج‌ درصد بسیار مسئله خوبی است و اگر دولت بتواند به این هدف دست پیدا کند واقعاً در حیطه اقتصاد کار خارق‌العاده‌ای کرده است.

او تصریح کرد: رسیدن به رشد اقتصادی پنج‌درصدی دور از ذهن نیست و حتماً امکان آن وجود دارد و اعلام این موضوع نشان می‌دهد که رییس جمهور برنامه‌هایی دارد.مافی در ادامه افزود: در همین راستا خبرهایی نیز داشتیم هم از سوی بانک مرکزی که خبرنگاران را برای بازدید از اتاق سوئیفت دعوت کرده بود و همچنین خبرهایی که وزیر محترم نفت مبنی بر افزایش صادرات نفتی دادند که با این شرایط دولت می‌تواند به این هدف مهم دست پیدا کند.

او گفت: در صورتی که دیگر عوامل داخلی و خارج از دولت هم در همین راستا کمک کنند و به رشد اقتصادی پنج درصدی برسیم، در اواخر امسال تاثیر چشم‌گیری در حوزه مسکن نیز خواهیم دید و این در صورتی است که توان مالی خریدار رشد پیدا کند و به طبع آن، با راه افتادن بازار خرید و فروش بازار تولید هم رونق پیدا کند و ما امیدوار هستیم که این اتفاق بیفتد.

همچنین چندی پیش ایرج رهبر یکی دیگر از اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به وضعیت مسکن و ساخت‌وساز در سال 95 بیان کرد: با توجه به تلاش‌هایی که در جهت بهبود این شرایط می‌شود و سیاستگذاری‌هایی که در این خصوص صورت گرفته امیدواریم که هم دولت و هم بخش خصوصی بتواند برنامه‌ریزی کند، اما هنوز حرکتی از سوی سیاستگذاران دیده نمی‌شود و تغییر و تحولی هم پیش نیامده که نشانه‌هایی از بهبود در بخش مسکن داشته باشد.



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا