دست‌اندازهای چین در مسیر کاهش ظرفیت تولید فولاد

دست‌اندازهای چین در مسیر کاهش ظرفیت تولید فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - تازه ترین گزارش انجمن جهانی فولاد منتشر شد.

به گزارش ماین نیوز، از گزارش جدید انجمن جهانی فولاد موضوع پیچیدگی و احتمال شکست چین در کاهش ظرفیت زنجیره فولاد این کشور را مرور می‌کنیم:

ظرفیت تولید فولاد چین 1200 میلیون تن و تولید آن 800 میلیون تن است. 400 میلیون تن مازاد ظرفیت چین عامل بی‌ثباتی قیمت و عرضه و افت شدید قیمت فولاد در 2 سال اخیر است که نه فقط چین، بلکه کل شرکت‌های فولادی دنیا را متضرر کرده است.

دولت چین برای مدیریت فولاد، یک برنامه 5 ساله تدوین و منتشر کرد که طبق آن حدود 150 میلیون تن از این 400 میلیون تن ظرفیت حذف شود (تخریب) اما در اجرا به مشکلی به نام بدهی بانکی برخورد کرده است.

بخش معدن و صنایع معدنی چین در کل 1560 میلیارد دلار بدهی دارد که بیش از 410 میلیارد دلار آن مربوط به بدهی فولادسازان و زغال سنگی‌ها به بانک‌ها است که بخشش آن باعث تضعیف شدید سیستم بانکی چین می‌شود. برای مدیریت موضوع، چین باید یک بانک جدید تاسیس کند و کل بدهی‌های فولادسازان را به آن منتقل سازد تا از ورشکستگی سایر بانک‌ها جلوگیری شود که البته بسیار پیچیده است. زیرا بدهی برخی شرکت‌ها بسیار بیش از دارایی آنها است.

به موازات اخراج 1.3 میلیون نفر پرسنل تنها در بخش زغال سنگ 30 میلیارد دلار هزینه دارد (گزارش دولت به پارلمان چین) که با بودجه 20 میلیارد دلاری کلی دولت همراستا نیست.

بانکداران چینی نیز از این برنامه گلایه دارند. پاسپورت برخی از آنها توسط دولت ضبط شده تا از چین خارج نشوند. آنها در برابر پرداخت وام‌های بد به صنایعی از جمله فولاد و زغال سنگ مسئولند و حالا بیشتر از هر زمان اظهار نگرانی می‌کنند.

بروز این مشکلات می‌تواند اجرای تمام یا بخشی برنامه کاهش ظرفیت فولادسازان را با تاخیر مواجه و یا در عمل متوقف سازد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا