معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی:

ایران جزو ۱۰ کشور برتر معدنی در دنیاست

ایران جزو ۱۰ کشور برتر معدنی در دنیاست

گروه معادن - معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه 9 هزار و یک معدن در کشور وجود دارد، گفت: ایران جزو 10 کشور برتر معدنی در دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش ماین نیوز، بهروز برنا پیش از ظهر امروز در چهارمین نشست تخصصی علوم زمین که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: بحث معدن از مباحث مهم تلقی می‌شود که در اقتصاد کشور می‌تواند نقش اساسی داشته باشد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه ایران از لحاظ برخورداری از معادن و مواد معدنی، ادامه داد: کشور از لحاظ معادن شرایط ویژه‌ای در دنیا برخوردار بوده و ایران جزو 10 کشور برتر معدنی در دنیا محسوب می‌شود و به نوعی در نقطه ثقل قرار دارد.

برنا به وضعیت کشور از لحاظ تنوع مواد معدنی اشاره کرد و یادآور شد: هفت درصد ذخایر شناخته شده دنیا در کشور قرار دارد و 70 نوع ماده معدنی شامل 42 ماده غیرفلزی و11 نوع ماده فلزی در کشور شناسایی شده و در 10 ماده معدنی از لحاظ تولید و ذخیره دارای رتبه تک رقمی است.

وی ذخایر غیرقطعی و احتمالی کشور را 60 میلیارد تن عنوان کرد و ادامه داد: 46 میلیارد تن ذخایر قطعی کشور بوده و در حال حاضر 9 هزار و یک معدن در کشور وجود دارد که آذربایجان غربی 2.5 درصد ذخایر کشور را شامل می‌شود و در چهار درصد استخراج کشور مشارکت دارد و به نوعی جزو استان‎های خوب معدنی کشور به شمار می‎رود.

برنا با بیان اینکه حداقل 12 معدن در کلاس جهانی در کشور وجود دارد، ابراز داشت: از 12 معدن در کلاس جهانی موجود در ایران سه معدن در حوالی و داخل استان قرار دارد و این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد آذربایجان غربی باید جزو اولویت‌های اکتشافی در کشور باشد.

قرارگیری استان در کمربند طلایی/وجود 0.5 درصد ذخایر قطعی طلای دنیا در آذربایجان غربی

وی با اعلام اینکه آذربایجان غربی جزو استان‌هایی در کشور بوده روی کمربند طلایی قرار دارد که از ترکیه شکل گرفته، ادامه داد: بیش از یک هزار محدوده امیدبخش برای طلا در 21 استان کشور شناسایی شده که 100 محدوده امیدبخش برای اکتشاف تکمیلی انتخاب شده و در 12 استان به گواهی کشف رسیده است.

معاونت اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه آذربایجان غربی، استان طلایی در کشور محسوب می‌شود،‌ ادامه داد: 100 هزار تن ذخایر قطعی طلا در دنیا بوده که 0.5 درصد ذخایر قطعی طلا در آذربایجان غربی قرار دارد.

این مسئول با اشاره به تقسیم‌بندی کشور به 20 زون، اعلام کرد: در راستای تعیین محدوده امیدبخش معدنی، کشور به 20 زون تقسیم‌بندی شده که سه زون از 20 زون در آذربایجان غربی قرار دارد که بیش از 90 درصد استان را شامل می‌شود.

معاونت اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه با جذب سرمایه‌گذاری اقدامات در امر اکتشاف تسریع می‌یابد، یادآور شد: متوسط عمق اکتشافی در دنیا 80 متر بوده که متاسفانه این رقم در کشور 20 متر بوده که باید مورد توجه قرار گیرد و اقدامات لازم اجرایی و عملیاتی شود.

وی طلا، سنگ نما، تیتان، جیوه، آنتیموان و میکا را از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: با توجه به شاخصه‌های استان در بخش مواد معدنی باید این ظرفیت‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که در اقتصاد استان نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا