ارزانی سنگ آهن در معاملات آتی بورس های چین و سنگاپور

ارزانی سنگ آهن در معاملات آتی بورس های چین و سنگاپور

در پی افزایش عرضه از سوی صادرکنندگان سنگ‌آهن استرالیا و برزیل، قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی روز سه‌شنبه چین و سنگاپور کاهش یافت.

 

به نقل از رویترز، اختلال در عرضه که تا حدی ناشی از آب و هوای نامطلوب بوده به بالارفتن قیمت سنگ‌آهن در اوایل سال جاری کمک کرده است.
وانگ‌دی،‌ تحلیلگر CRU در پکن اعلام کرد: «اگر شما به حمل‌ونقل دریایی استرالیا نگاهی بیندازید، نشانه‌هایی از افزایش در آن مشاهده خواهید کرد. عرضه از سوی برزیل نیز در حال بهبود است. اما تقاضای سنگ‌آهن چین همچنان متوسط باقی مانده است.»
هر تن سنگ‌آهن ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان با افت ۲.۶ درصدی ۳۷۵ یوآن (۵۸ دلار) معامله شد. این در حالی است که بازارهای چین روز گذشته به دلیل تعطیلات عمومی بسته بودند. در بورس سنگاپور نیز، قیمت هر تن سنگ‌آهن ماه ژوئن با افتی ۳ درصدی به ۴۸ دلار و ۹۰ سنت رسید.
این افت قیمتی در حالی رخ می‌دهد که بعد از فصل قدرتمند فولادسازان و مشاهده رشد ۲۴ درصدی قیمت سنگ‌آهن، این ماده خام شرکت‌های فولادسازی از دیگر کالاهای صنعتی نظیر طلا پیشی گرفته بود. افزایش قیمت‌ فولاد چین به دلیل انتظار تقاضای فصلی بالا از ماه مارس تا می،‌ موجب رشد مشابه قیمت سنگ آهن شده است،‌ ولی قیمت این ماده خام از اوج خود در ماه مارس فاصله گرفته است.
«هلن لائو» تحلیلگر آرگونات در یادداشتی نوشت: «ما معتقدیم قیمت‌های کنونی سنگ‌آهن ادامه دار نبوده و در ادامه سال ۲۰۱۶ سنگ‌آهن باز هم ارزان خواهد شد.» بر اساس آمار TSI، هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین در روز دوشنبه بدون تغییر ۵۴ دلار معامله شد. شاخص قیمتی سنگ‌آهن در هشتم مارس با رسیدن به ۶۳ دلار و ۳۰ سنت به ازای هر تن بالاترین قیمت ۹ ماه اخیر خود را به ثبت رسانده بود.
 در حالی که قیمت کالاهای اساسی در مقادیر پایینی به سر می‌برند، شرکت واله، بزرگترین شرکت معدنکار سنگ‌آهن اعلام کرد که ۲۶.۸۷ درصد از سهام خود را به شرکت آلمانی تیسن‌کروپ خواهد فروخت. گفتنی است هر تن میلگرد برای تحویل در ماه اکتبر در بورس آتی شانگهای با رشدی ۰.۵ درصدی ۲۱۷۷ یوآن معامله شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا