قیمت گازوئیل ایران به یک سوم کاهش یافت

قیمت گازوئیل ایران به یک سوم کاهش یافت

همزمان با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت، بهای گازوئیل ایران هم به کمتر از یک سوم کاهش یافته و در کنار کاهش قیمت‌ها، برنامه‌های صادراتی هم به دلیل افزایش عرضه سایر کشورها در بازار محقق نشده است.

 

با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز طبیعی، ظرفیت مازادی برای تولید و عرضه انواع فرآورده‌های نفتی پیش روی ایران باز شد به طوری‌که سال گذشته برای نخستین بار به صادرکننده بزرگ گازوئیل تبدیل شد.
با این وجود سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام مشکلات متعددی برای صادرات انواع فرآورده‌های نفتی ایران به ویژه گازوئیل و گاز مایع ایران به وجود آورده است به طوری‌که قیمت گازوئیل صادراتی ایران از تنی ۹۷۰ دلار به ۲۸۰ دلار کاهش یافته است.
از سوی دیگر به دلیل افزایش عرضه گازوئیل در بازار توسط کشورهای مختلف و کاهش قیمت‌ها، برنامه‌های صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی ایران محقق نشده و آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد حجم صادرات به جای ۵۰۰ هزار به ۳۰۰ هزار تن کاهش یافته است.
اسماعیل حشم فیروز در تشریح آخرین وضعیت صادرات گازوئیل ایران در سال ۱۳۹۴، گفت: سال گذشته برنامه صادرات ۵۰۰ هزار تن گازوئیل در دستور کار قرار گرفت اما عملا بیش از ۳۰۰ هزار تن از این فرآورده نفتی صادر نشد.
مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی یکی از دلایل عدم تحقق برنامه صادرات گازوئیل ایران را نوسان‌های قیمت این فرآورده نفتی در بازار عنوان کرد و افزود: البته این آمار صادرات گازوئیل نسبت سال ۹۳ حدود سه هزار و ۲۷۵ درصد افزایش داشته است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون ایران از کشور واردکننده به صادرکننده گازوئیل تبدیل شده است، بیان کرد: علاوه بر این در صادرات گازوئیل هم قیمت این محصول نفتی از ۹۷۰ دلار به ۲۸۰ دلار در هر تن کاهش یافته است.
در همین حال عباس کاظمی معاون وزیر نفت سال گذشته در پاسخ به این پرسش مهر که با توجه به سقوط قیمت نفت، آیا ورود به بازار فرآورده‌های نفتی توجیه اقتصادی دارد؟ گفته بود: مجبور هستیم این کار را انجام دهیم، زیرا با مازاد تولید روبرو هستیم.
علاوه بر این در سال جاری به منظور افزایش صادرات گازوئیل تعداد پایانه‌های صادراتی زمینی کشور افزایش یافته به طوری که در کنار مشهد در اصفهان و ساری هم ترمینال‌های صادراتی ایجاد شده است.
در شرایط فعلی تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، اقلیم کردستان عراق و عراق از مهمترین بازارهای صادراتی گازوئیل ایران به شمار می‌روند ضمن آنکه سال گذشته چندین محموله گازوئیل به برخی از کشورهای آفریقایی هم صادر شده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا