لزوم فراهم‌کردن شرایط برای بازگشت رونق به بازار کانی‌های فلزی

لزوم فراهم‌کردن شرایط برای بازگشت رونق به بازار کانی‌های فلزی

گروه معادن - ارزش روز بازار سرمایه کشور به اندازه زیادی به صنایع فلزات اساسی و کانی‌های فلزی مربوط می‌شود.

به گزارش ماین نیوز، اما نکته مهم آن است که نرخ‌های فروش شرکت‌های فعال در این صنایع به‌طور مستقیم از قیمت ارز و قیمت‌های جهانی محصولات تاثیر می‌پذیرند. با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که در سال ۹۲ به دلیل کاهش نرخ ارز یکی از مهم‌ترین عامل‌های جذابیت این سهام از میان رفت و هرگونه رشد کوتاه‌مدت به چشم‌انداز رشد قیمت‌های جهانی وابسته شد. در سال ۹۳ و ۹۴ نیز با کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی روبه‌رو بودیم و از سوی دیگر رکود حاکم بر اقتصاد نیز در داخل کشور و همچنین تحریم‌های بین‌المللی موجب شد این گروه تحت تاثیر قرار گیرند که با اجرایی‌شدن برجام و همچنین امید به افزایش قیمت این محصولات، می‌توان به آینده این گروه از تولیدکنندگان در بازار سهام امیدوار بود.

چشم‌انداز جهانی

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازار سرمایه با اشاره به اینکه برای تحلیل بازار فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار باید به چشم‌انداز آنها در سطح جهانی نگاه کرد، گفت: ایران جزو کشورهایی است که از قیمت‌های جهانی فلزات اساسی تاثیر می‌گیرد، به عبارت دیگر کشور ما در تعیین قیمت فلزات اساسی پیرو دنیاست و کشورهای بزرگی که معاملات گسترده‌ای انجام می‌دهند و به عبارتی بازار در دست آنهاست و میزان تولیدات آنها هم از نظر عرضه و هم تقاضا در دنیا زیاد است، قیمت‌ها را تعیین می‌کنند.

محمدحسین صدرایی به افزایش قیمت احتمالی فلزات اساسی در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: اگر افزایش قیمت تحقق پیدا کند و این افزایش با درصد بودجه‌هایی که شرکت‌های داخلی تعیین کرده‌اند، تفاوت زیادی داشته باشد، به طور قطع روی میزان سودآوری آنها تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این افزایش قیمت بیشتر به نفع شرکت‌های صادرات‌محور خواهد بود، بیان کرد: با اجرایی‌شدن برجام، معاملات با سهولت بیشتری با خارج از کشور انجام می‌شود و در نتیجه سودهای آنها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که این عامل درنهایت موجب تعدیل مثبت سود این شرکت‌ها و در نتیجه افزایش قیمت سهام آنها در بازار سرمایه خواهد شد.

صدرایی تاثیر دیگر اجرایی‌شدن برجام را انتقال فناوری به شرکت‌های داخلی و تولیدکنندگان فلزات اساسی دانست و اظهار کرد: هنگامی که فناوری‌های نوین به کشور وارد شود، موجب کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان خواهد شد و همچنین تسهیل معاملات، بازارهای جدیدی را برای صدور کالاها به دیگر نقاط جهان باز می‌کند.

وی دسترسی به منابع مالی را از دیگر آثار اجرایی‌شدن برجام خواند و بیان کرد: در چنین حالتی تولیدکنندگان فلزات اساسی می‌توانند در صورتی که رتبه اعتباری مناسبی بگیرند، پروژه‌های خود را با هزینه بهره کمتری راه‌اندازی کنند که درنهایت میزان سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار داده و افزایش می‌یابد.

صدرایی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان فلزات اساسی می‌توانند در داخل کشور هم تامین مالی با نرخ‌های سود کمتری انجام دهند، گفت: اکنون نرخ بهره بانکی کاهش پیدا کرده است، همچنین به دلیل از میان رفتن تحریم‌های بین‌المللی و اجرایی شدن برجام، کشور از تنگنای مالی خارج می‌شود و با فروش نفت، می‌توانند پول بیشتری به داخل کشور وارد کرده تا در آن گردش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر هزینه بهره وام برای صنایع مختلف بسیار کمرشکن بود، اظهار کرد: به دلیل آنکه محدودیت‌های مالی دولت از میان رفته، به طور قطع پروژه‌ها در صنایع مختلف می‌توانند با نرخ‌های کمتری تامین مالی انجام دهند و از رونق بیشتری برخوردار شوند.

کاهش تقاضا

در این‌باره یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه نیز عقیده دارد، در سال‌های اخیر بیشتر صنایع بورسی از کاهش شدید تقاضا آسیب دیدند که فلزات اساسی هم در این گروه قرار داشت.

محمدعلی احمدزاده اصل با اشاره به اینکه صنعت فلزات اساسی از ظرفیت زیادی برای سودآوری برخوردار است، بیان کرد: این صنعت به دلیل گستردگی، تاثیر بسیاری در اشتغالزایی دارد اما در سال‌های گذشته به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر کشور، این صنعت تحت تاثیر قرار گرفته و سودآوری آن کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه فولاد یکی از مهم‌ترین فلزات اساسی در کشور به شمار می‌آید، گفت: درحال‌حاضر صنعت فولاد به دلیل فناوری پایین، ضعف‌های بسیاری دارد و به هر میزانی که در این صنعت از صنایع بالادست به سوی صنایع پایین دست حرکت کنیم نه‌تنها ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند بلکه سرمایه و مواد اولیه بسیاری نیز مصرف می‌کند.

احمدزاده اصل یکی از مشکلات این صنعت را قیمت تمام‌شده بالای آن دانست و بیان کرد: برای رونق این صنعت و سودآوری تولیدکنندگان بورسی نیاز است شرایطی فراهم شود که میزان هزینه‌های آنها کاهش یابد تا سودآوری این کارخانه‌ها افزایش پیدا کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه رونق فلزات اساسی را در گرو ساختمان‌سازی و عمران دانست و بیان کرد: بخش بزرگی از فلزات اساسی در ساخت‌وساز و عملیات عمرانی به کار می‌رود اما در سال‌های گذشته به دلیل کاهش بودجه عمرانی کشور، میزان تقاضای این محصولات نیز با افت شدیدی روبه‌رو شده که به صورت مستقیم بر معاملات آنها اثرگذار بوده و سودآوری‌شان را به شدت کاهش داده است.

احمدزاده اصل به تاثیر اجرایی‌شدن برجام بر صنعت فلزات اساسی اشاره کرد و گفت: با اجرایی‌شدن برجام سرمایه‌گذاران خارجی با سهولت بیشتری سرمایه‌های خود را به کشور وارد می‌کنند و در کنار آن فناوری‌های روز نیز به این بازار وارد خواهد شد که درنهایت با کاهش هزینه‌ها موجب افزایش سود این‌گونه شرکت‌ها و در نتیجه افزایش قیمت سهام آنها خواهد شد.

سخن آخر...

بازار مواد اولیه صنعتی به‌طور عام و فلزات به طور خاص، همواره به‌عنوان یکی از پرنوسان‌ترین بازارها شناخته می‌شوند و سهام شرکت‌های تولیدکننده این محصولات جزو سهام فصلی طبقه‌بندی می‌شوند.

از این‌رو سرمایه‌گذاران در این محصولات به‌طور پیوسته در معرض نوسان سودآور هستند، بنابراین تنها افرادی باید وارد این بازارها شوند که توانایی کنترل احساسات و هیجان‌های مقطعی خود را داشته و دستخوش حرکت بازار نشوند. کاهش قیمت‌های جهانی فلزات ناشی از عوامل مختلفی است اما این در حالی است که تغییر ارزش دلار در مقابل سایر ارزها یکی از عوامل ثابت نوسان قیمت مواد اولیه صنعتی و فلزات بوده است. به طور طبیعی کاهش قیمت‌های جهانی تا اندازه زیادی بر قیمت‌های داخلی این محصولات نیز تاثیرگذار بوده اما باید به خاطر داشت که علاوه بر قیمت‌های جهانی، تغییرات نرخ ارز، تورم، محدودیت‌های صادرات و واردات، تحریم‌ها و درنهایت تغییرات تقاضای داخلی نیز بر قیمت‌های داخلی تاثیرگذار هستند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا