دکتر سید مصطفی صفاری در گفتگو با سنا:

بازده 45 درصدی بازار سرمایه در سال 95

بازده 45 درصدی بازار سرمایه در سال 95

بازار سرمایه در سال جاری می تواند بازدهی 45 درصدی را تجربه کند و پیش بینی می شود تا تیر ماه، شاهد نزدیک شدن شاخص به عدد 100 هزار واحد باشیم.

بازار سرمایه در سال جاری می تواند بازدهی 45 درصدی را تجربه کند و پیش بینی می شود تا تیر ماه، شاهد نزدیک شدن شاخص به عدد 100 هزار واحد باشیم.

دکتر سید مصطفی صفاری، استاد دانشگاه و مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: روند بازار مالی در سال 94 را می توان به دو مقطع پیشا برجام و پسا برجام تقسیم کرد. پس از امضای توافق ایران و غرب و حل معادلات سیاسی شاخص بازار با دو نوسان همراه شد و شاخص به عدد 73 هزار واحد رسید اما روند صعودی تا اجرای قطعی برجام متوقف شد. در بازه اول یعنی حد فاصل امضای برجام تا اجرای آن دو عامل اصلی مانع رشد صعودی شاخص بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در آن مقطع زمانی، از یکسو بالا بودن نرخ بهره در کشور و از سوی دیگر قطعی نبودن اجرای برجام مانع اصلی رشد بازار سرمایه شد.  

صفاری با بیان اینکه نرخ بهره بانکی در کشور غیر منطقی بود، افزود: پس از اجرای برجام دو اتفاق مهم رخ داد. با قطعی شدن اجرای برجام امید به بازار سرمایه وارد شد و همزمان نرخ بهره کاهش پیدا کرد و از 20 درصد به 18 درصد رسید.

مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان گفت: افزایش امید و همزمانی کاهش ریسک سیاسی و نرخ بهره مقدمات ادغام صنایع پیشرو ایران در بازار جهانی را رقم زد و از طرفی صنعت خودرو با عقد قرار دادهای تجاری خارجی پیشگام فرایند تحول اقتصادی شد. شرایط مثبت صنعت خودرو با تقاضای بازار روبرو شد و در نتیجه رشد بازار سرمایه را به همراه داشت.

دکتر صفاری با بیان اینکه ظرفیت رشد بازار خودرو همچنان باقی است، عنوان کرد: شرایط حاصل از اجرای برجام ظرفیت های بسیاری را برای رشد کل بازار سرمایه رقم زده است و هنوز رشد بسیاری از گروه های بازار باقی مانده است.

کارشناس بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد بعد از اجرای برجام شاهد رشد کل بازار سرمایه خواهیم بود و در این مسیر کاهش مجدد نرخ بهره را امری ضروری دانست و عنوان کرد: بالا بودن نرخ بهره رکود اقتصادی را باز تولید خواهد کرد. در شرایطی که تورم 11.8 درصد و نرخ بهره 18 درصد است، سرمایه گذاری توجیه پذیر نیست. پس انداز جامعه به جای سرمایه گذاری در بخش تولیدی کشور و بازار سرمایه به بانک ها سرریز می شود.

وی سپس افزود: اصلی ترین محور اقتصاد مقاومتی، تولید است. برای تولید باید از رکود اقتصادی خارج شد و برای خروج از رکود تقویت سرمایه گذاری امری ضروری است و گام اول تقویت سرمایه گذاری کاهش مجدد نرخ بهره است.

وی ضمن تاکید به ضرورت کاهش نرخ بهره ادامه داد: برای توجیه پذیر بودن سرمایه گذاری، نزدیکی نرخ تورم و نرخ بهره بدیهی است. باید نرخ بهره طی دو مرحله دیگر کاهش پیدا کند و به 14 درصد برسد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: راه اندازی بنگاه اقتصادی، سرمایه گذاری در بورس و خرید سهم از بنگاه های فعال و پس انداز و سپرده گذاری در بانک سه روش اصلی سرریز پس انداز جامعه است. اما در سال های گذشته سوددهی بالای بانکی بدون ریسک پذیری، باعث افت بازار سرمایه شد و رقابت نامتوازنی بوجود آمد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر بخواهیم شاهد رشد اقتصادی باشیم باید نرخ بهره را کاهش دهیم. در دنیا تفاوت نرخ واقعی بهره و نرخ تورم  معادل صفر یا حداکثر عدد یک است.

وی در ادامه افزود: با کاهش نرخ بهره شاهد رشد اقتصادی بازار سرمایه، بازار مسکن و سایر بازارها و بنگاه های کوچک خواهیم بود و بازار سرمایه بیشترین بازدهی را خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد با توجه به سیاست های اقتصادی دولت در سال 95، بازار سرمایه شاهد رشد بسیار خوبی باشد. گرچه در سال گذشته روند بازار سرمایه منفی بود، اما کاهش نرخ بهره و اثرات ناشی از اجرای برجام باعث شد در دو ماه پایانی سال بازار با رشد مثبت همراه باشد و با عبور از بازدهی سپرده گذاری بانکی به رشد 28 درصدی برسد.

صفاری در پایان پیش بینی کرد: بازار سرمایه در سال جاری می تواند بازدهی 45 درصدی را تجربه کند و می توانیم تا تیر ماه، شاهد نزدیک شدن شاخص به عدد 100 هزار واحد باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا