نوسان آرام بازارهای داخلی

نوسان آرام بازارهای داخلی

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



بازار سهام

حرکت معامله‌گران به سمت کوچک‌ترها
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک 19 واحدی (02/ 0 درصدی) در سطح 80 هزار و 872 واحدی متوقف شد. روز گذشته شاهد تداوم اصلاح قیمتی در نمادهای بزرگ بودیم اما همچنان تمایل سهامداران به کسب سود بالا در کوتاه‌مدت، افزایش فعالیت معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر را به همراه داشت. بنابراین در شرایط ثبات شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) رشد 6/ 0 درصدی را ثبت کرد. در این زمینه شاهد رشد نمادهای کوچک‌تر خودرویی بودیم، در حالی که اصلاح قیمتی در نمادهای بزرگ‌تر مانند «خساپا» و «خزامیا» تداوم یافت. همچنین اخبار مثبت مربوط به سیمان، اکثر نمادهای این صنعت (که تنها 8/ 1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است) را مثبت کرد. در شرایط کنونی خوش‌بینی‌ها نسبت به رونق اقتصادی‌ و انتظارات کاهشی نرخ سود بانکی احتمال حفظ نقدینگی موجود در بازار را تقویت کرده است. 

بازار ارز

تقابل عوامل بنیادین و فضای روانی 
دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 5 تومانی به نرخ 3470 تومان معامله شد. در شرایط کنونی عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. اما فضای روانی موجود در بازار مانع از رشد نرخ دلار می‌شود. روز گذشته، ارز در مناطق مرزی بالاتر از بازار داخلی معامله می‌شد امری که با تقویت تقاضای آربیتراژی عامل حمایت از نرخ دلار است. اما فضای روانی ناشی از بازگشایی سوئیفت با تقویت چشم‌انداز کاهشی نرخ ارز بر نرخ دلار فشار آورد. همچنین در روزهای اخیر شاهد افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها بودیم. این عرضه‌ها در کنار چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز فشار را بر دلار نگه داشته است. این عوامل نرخ دلار را تا سطح 3450 تومان کاهش دادند، اما در ادامه شناسایی کف توسط معامله‌گران و افزایش تقاضا از سوی آنها رشد اندک نرخ دلار را رقم زد. 

بازار سکه

افت آرام سکه زیر فشار اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 15 هزار تومان معامله شد. افت قیمت اونس طلای جهانی، با وجود رشد اندک نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. طلای جهانی با تقویت ریسک‌پذیری میان معامله‌گران و بازتاب آمارهای مثبت اقتصاد آمریکا، اندکی افت را تجربه کرد. با این وجود با تقویت چشم‌انداز حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از اونس طلای جهانی، انتظار می‌رود سطح 1200 دلاری از اونس حمایت کند. در بازار ارز نیز، طی معاملات روزانه با وجود حمایت عوامل بنیادین، فضای روانی موجود در بازار نرخ دلار را تا سطح 3450 تومانی نیز کاهش داد. اما شناسایی کف قیمتی در این سطح افزایش تقاضا را به دنبال داشت. بر این اساس، خوش‌بینی به حمایت کف‌های قیمتی در بازارهای اثرگذار، موجب تداوم حباب سکه شده است.

بازار طلای جهانی

فشار سیگنال‌های رونق آمریکا بر اونس 
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1218 دلار معامله شد. بازتاب آمار مناسب اشتغال آمریکا با ارائه چشم‌انداز رونق اقتصادی آمریکا و تقویت احتمال سریع‌تر شدن روند افزایش نرخ بهره عامل فشار بر اونس شد. اما سیگنال‌های دوگانه این آمار افت طلا را محدود کرد؛ اشتغال بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش داشت اما نرخ بیکاری زیاد شد. با این وجود آمار مثبت اشتغال، با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران رشد چشمگیر بازارهای سهام آمریکا را روز جمعه رقم زد. امری که در صورت تداوم می‌تواند عامل فشار بر اونس شود. همچنان نگاه اونس به روند افزایش نرخ بهره آمریکا است که آمارهای اقتصادی و صورتجلسه نشست پیشین آن می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. همچنان نیز توقف روند صعودی قیمت نفت و نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد جهانی عامل حمایت از اونس است و بر سیاست‌های فدرال رزرو تاثیرگذار است. 

بازار اوراق مسکن

تقابل نرخ سود و رشد تقاضا
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 2/ 0درصدی همراه شدند. تقویت انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه میان قیمت و نرخ سود عامل فشار بر «تسه»ها هستند که کاهش نرخ سود اسمی انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی وام را تقویت کرده است. معاون وزیر راه و شهرسازی نیز برای تقویت سمت تقاضا، به دلیل رکود 3 ساله این بخش، بر کاهش نرخ سود وام و طولانی شدن زمان بازپرداخت وام تاکید داشت. از سوی دیگر تصویب افزایش سقف وام برای خانه اولی‌ها تا 100 میلیون تومان از طریق اوراق و انتظار برای ارائه وام جدید 160 میلیون تومانی از طریق صندوق سپرده یکم، چشم‌انداز رشد تقاضای مسکن را تقویت کرده که عامل حمایت از «تسه»ها نیز است. لزوم تامین بخشی از وام با اوراق جدید، این نمادها را با رشد همراه کرده است. 

بازار نفت

پررنگ شدن فشار عوامل بنیادین 
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا  7/ 36 دلار معامله شد. کاهش انتظارات برای حصول توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی عامل فشار بر قیمت نفت شد. در روزهای اخیر عربستان اعلام کرد در صورتی اقدام به حفظ سطح تولیدات ژانویه می‌کند که ایران نیز همکاری کند. اما ایران قصد دارد تولیدات خود را تا سطح سال 2008 افزایش دهد. این امر با تشدید انتظارات کاهشی قیمت نفت، قراردادهای موقعیت فروش را به بیشترین میزان از نوامبر رسانده است. تداوم فشار عوامل بنیادین چشم‌انداز نفت را تیره کرده است. کند شدن رشد تقاضا و مقاومت تولیدکنندگان شیل در شرایط مازاد عرضه کنونی عامل فشار بر نفت است؛ طبق گزارش گلدمن ساکس، کاهش تعداد دکل‌ها و رسیدن به کمترین سطح از نوامبر 2009 تنها کاهش 705 هزار بشکه در روز را به همراه خواهد داشت. 


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا