فرزاد بی و فروش نفت مهمترین محور مذاکره با وزیر نفت هند

فرزاد بی و فروش نفت مهمترین محور مذاکره با وزیر نفت هند

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از ملاقات و گفتگوی وزیران نفت ایران و هند، در اوایل هفته آینده خبر داد و گفت: میدان گازی فرزاد بی، خرید نفت از ایران و سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی مهمترین محور مذاکره با وزیر نفت هند خواهد بود.


امیرحسین زمانی نیا، درباره مهمترین محور مذاکره با دارمندرا پرادهان در اوایل هفته آینده اظهار کرد: میدان گازی فرزاد بی، خرید نفت از ایران و سرمایه گذاری در پتروشیمی مهمترین محور مذاکره با دارمندرا پرادهان خواهد بود. 
وی مذاکره درباره میدان گازی فرزاد بی را اندکی زمانبر دانست و یادآور شد: شرکت نفت و گاز پارس مذاکرات این میدان را انجام می دهد.
بر اساس این گزارش، میدان گازی فرزاد بی در مجموعه‌ای مشهور به بلوک فارسی قرار دارد که حوزه‌ای سرشار از منابع گاز و میعانات گازی واقع شده در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدانهای ‌گلشن و فردوسی در آبهای خلیج فارس است.
امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد بی با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به حدود سال ٢٠٠٠ میلادی بازمی‌گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان صورت نگرفت.
سالهای بعد نیز، چند بار مذاکراتی برای حضور شرکتهای هندی در توسعه این میدان گازی میان دو طرف مطرح شد اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسید تا این که رستم قاسمی وزیر وقت نفت ایران، خردادماه سال ٩٢ در حاشیه یکصد و شصت و سومین نشست کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) در جمع خبرنگاران از گفتگوهای سازنده تهران و دهلی‌نو برای جلب مشارکت هندیها در توسعه میدان گازی فرزاد بی در خلیج فارس خبر داد. این گفتگوها نیز که قرار بود تیم کارشناسی دو طرف را پای میز مذاکرات برای تدوین جزئیات همکاریها بکشاند، مؤثر واقع نشد.
معاون وزیر نفت درباره پرداخت بدهی نفتی شرکتهای هندی به ایران با اشاره به این که مذاکره در این زمینه از سوی بانک مرکزی در حال انجام است درباره صادرات گاز به این کشور از بستر دریا، اظهار کرد: مطالعه صادرات گاز از بستر دریا از سوی یک شرکت هندی در حال انجام است.
ولی ا.. سیف، رئیس کل بانک مرکزی پیشتر در گفتگو با شانا درباره بدهی نفتی هند به ایران نیز با بیان این که پرداخت بدهی این کشور به دلیل تبدیل به ارز دیگر، زمانبر است، تاکید کرده بود: ایران خواهان دریافت بدهی نفتی از این کشور با ارز یورو است درحالی که آنها علاقه مند هستند این بدهی را به روپیه پرداخت کنند.
وی افزوده بود: ایران از روپیه در حد نیازهای مورد استفاده خود از هند استفاده خواهد کرد و بقیه بدهی نفتی را نیز به یورو دریافت می کند.
رئیس کل بانک مرکزی درباره واردات کالا از هند در ازای پرداخت بدهی نفتی این کشور نیز اظهار کرده بود: ایران در صورت نیاز و در شرائط رقابتی از این کشور کالا دریافت می کند که این به معنای این است که هر نوع کالایی را از هند وارد نخواهیم کرد بلکه متناسب با نیاز خودمان از منابع مان درآنجا خرید می کنیم.
زمانی نیا با بیان این که وزیر نفت هند در این سفر علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود با محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، توسعه و تجارت، ولی ا.. سیف، رئیس کل بانک مرکزی واکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گفتگو می کند، تصریح کرد: دارمندرا پرادهان یکشنبه (٢٢ فروردین ماه) در سفری به چابهار از محل احداث پتروشیمی از سوی شرکتهای هندی برای تولید کود شیمایی بازدید می کند و پس از آن ایران را ترک می کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا