گزارش روز؛

افزایش حجم دادوستدها با پررنگ شدن معاملات بلوکی

افزایش حجم دادوستدها با پررنگ شدن معاملات بلوکی

بانک ملی ایران بعد از ۴.۵ سال اقدام به عرضه ۵ درصد شرکت خاص و مهم بازار سرمایه یعنی سپرده گذاری مرکزی می کند.

بازار طبق پیش بینی به لیدری گروه خودرویی شروعی مثبت داشت اما با گذشت زمان و فروکش شدن هیجان معاملات، اکثر گروه ها متعادل تر دنبال شدند که در این بین جابجایی بلوک 120 میلیون سهمی ایران خودرو در درصدهای مثبت علاوه بر رشد سهم، 15 واحد شاخص کل را مثبت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه و به نقل از کارگزاری آبان، همچنین نمادهای خچرخش و خاهن همچنان با توجه به خبر افزایش سرمایه با اقبال بالا، رشد قیمتی و صف خرید را تجربه کردند بقیه هم گروهی ها هم اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند. گروه لیزینگی و حمل و نقل نیز اکثرا متعادل بودند که در این بین گروه حمل و نقل از فشار فروش به مراتب بیشتری برخوردار بودند تا جایی که نماد حفارس با افت حدود 7.6 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. موسسه بین المللی کپیتال اینتلیجنس رتبه اعتباری درازمدت ایران را از B به B+ ارتقا داد و اعلام کرد چشم انداز رتبه اعتباری ایران از مثبت به با ثبات تغییر کرده است (تسنیم).

گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری اکثرا متعادل، مثبت دنبال شدند اما نمادهای وکار، وبوعلی، وبهمن، وگستر  با اعمال فشار فروش بیشتر و افت قیمتی به کار خود پایان دادند. نمادهای سمایه، وپست و وخاور تحت تاثیر خریدهای حقوقی، رشد قیمتی را تجربه کردند همچنین نماد واتی به دلیل ریزش بالای قیمتی و قرار داشتن در سطوح جذاب مورد توجه نوسان گیرها قرار گرفت و صف خرید شد که در این بین خریدهای حقوقی گروه کارخانجات صنعتی ومعدنی ایران مزید بر علت بود. جابجایی بلوک حدود 340 میلون سهمی در نماد وپاسار نیز نمایان بود. بانک ملی ایران بعد از ۴.۵ سال اقدام به عرضه ۵ درصد شرکت خاص و مهم بازار سرمایه یعنی سپرده گذاری مرکزی می کند. به این ترتیب قرار است 25 میلیون سهم این شرکت 50 میلیارد تومانی به قیمت پایه هر سهم 735 تومان واگذار شود. این عرضه چهارشنبه جاری 13 مهر به صورت یکجا و نقد در فرابورس انجام می شود و احتمالا" با استقبال کارگزاران مواجه خواهد شد(بورس پرس).

گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی اکثرا منفی دنبال شدند که افت هر چند اندک قیمت های جهانی نفت و ادامه ابهامات نرخ خوراک و سوخت و عدم قیمت گذاری شرکت پالایش و پخش فرآوره نفتی مزید بر علت بود در این بین صف خرید نماد شکلر و معاملات مثبت نمادهای شاراک و شبهرن چشم نوازی می کرد. نفت پاسارگاد بعد از تعدیل منفی 29 درصدی و پوشش 40 درصدی در عملکرد 6 ماه، تحت حمایت های حقوقی، متعادل مورد بازگشایی قرار گرفت. تعدیل منفی مذکور شرایط سخت و مشکلات فروش گروه های مذکور را پیش از پیش نماین ساخت.  

در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی، نمادهای بکاب، بسویچ، بنیرو، لخزر، تکشا و تکنو متعادل، مثبت و بقیه اکثرا کم حجم و منفی پی گیری شدند. شرکت ایران ترانسفور در گزارش 6 ماهه با پوشش 17 درصدی عمدتا به دلیل کاهش 19 درصدی فروش معاملاتی منفی را دنبال کرد.

در گروه های فلزی و معدنی، نمادهای کروی، کبافق، فسرب، زنگان، ذوب، فمراد و فولای مثبت و بقیه متعادل دنبال شدند که در این بین نماد فملی با توجه به تعدیل منفی اعلامی با افت حدود 7 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و افت حدود 95.5 واحدی شاخص کل را ایجاد کرد.

جابجایی بلوک حدود 13 میلیون سهمی اخابر علاوه بر رشد سهم، رشد حدود 17 درصدی شاخص کل را ایجاد کرد. با توجه به عقب نشینی خریداران و نمایان شدن نوسانات منفی در اغلب گروه ها، گروه بتا منفی قندی مجددا مورد توجه نوسان گیرها قرار گرفتند و مثبت و همراه صف خرید به کار خود پایان دادند. گروه های غذایی، کاشی و سرامیک، کانی های غیر فلزی، اکثرا منفی دنبال شدند که در این بین معاملات نماد کگاز با صف خرید چشم نوازی می کرد. گروه های بنیادی محور آی تی و دارویی نیز همچنان کم حجم و مثبت دنبال شدند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای فملی و شپدیس با افت (86.99) واحدی به ارتفاع 62,855.70  واحدی رسید که در این بین نمادهای اخابر، خودرو و شبهرن بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. با توجه به نحوه دادوستدها، احتمالا فردا بازاری متعادل با گرایشی منفی را نظاره گر باشیم.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما کارگزاری آبان و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا