دبیرکل کانون کارگزاران و عضو سابق اتاق بازرگانی اعلام کردند:

پیش بینی بورس ۹۵ با چاشنی صعود ملایم و شاخص ۸۵ هزار واحدی

پیش بینی بورس ۹۵ با چاشنی صعود ملایم و شاخص ۸۵ هزار واحدی

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و عضو سابق اتاق بازرگانی با پیش بینی وضعیت بازار سهام در سال جاری از حرکت مثبت در شیبی ملایم و نبود رشدهای هیجانی و شدید و شاخص ۸۵ هزار واحدی سخن گفتند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح الله میرصانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در مورد روند بازار سرمایه در سال 95 با اشاره به اجرایی شدن برجام به سنا گفت: با توجه به اجرایی شدن برجام و رفع قدم به قدم محدودیت های بین المللی چشم انداز خوبی برای بازار سرمایه قابل پیش بینی است. رفع تحریم ها باعث تسهیل مراودات بین المللی می شود که آثار آن بر سودآوری شرکت های حاضر در بازار سرمایه قابل تامل است.

وی ادامه داد: اگر از لحاظ اقتصادی مشکل خاصی مانند کاهش بیشتر قیمت جهانی نفت یا سیاست گذاری های خارجی یا داخلی برای اقتصاد وجود نداشته باشد سال 95 برای بازار سرمایه سالی رو به جلو و صعودی خواهد بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در سال پیش رو روزهای خوبی را تجربه خواهد کرد، اظهار داشت: اقتصاد کشور هم در این سال به طور قطع شاهد صعود و رشد است.

میرصانعی رشد بازار سرمایه را مشروط دانست و افزود: البته نباید فراموش کرد که شیب صعود بازار سهام آرام خواهد بود و نباید از بازار انتظار جهش های سریع داشت. مسلما تحولات پیش رو و تحولات مثبتی که تا امروز رخ داده تاثیری یک شبه بر سودآوری شرکت های بورسی نخواهند داشت به همین دلیل تاثیر مثبت آن نیز بر بازار سهام آرام آرام و قدم به قدم است.

وی با پیش بینی اینکه بازار سرمایه در سال 95 با حرکتی مثبت در شیبی ملایم همراه خواهد بود و خبری از رشدهای هیجانی و شدید نیست، ادامه داد : حرکت صعودی بازار هرچند آهسته و پیوسته است اما باعث بازگشت امید و انگیزه به بازار سرمایه خواهد بود. در مجموع بازار سرمایه در سال 95 روزهای مثبت و خوبی را خواهد داشت و سال جاری برای بازار سهام پرباری است و حرکت شاخص ها در این سال رو به جلو خواهد بود.

پیش بینی شاخص 85 هزار واحدی 

جمشید عدالتیان عضو سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هم با بیان اینکه امسال از نظر شاخص ها وضعیت خوبی خواهیم داشت، پیش بینی کرد شاخص بورس 85 هزار واحد را خواهد گذراند و دولت در سال 95 چند برنامه اصلاحی در دست دارد که طرح جامع مالیات، تک نرخی کردن ارز و اصلاحات بانکی از آن جمله است.

وی رشد اقتصادی  را بین 4 تا 5 درصد  و تورم را  بین 10 تا 12 درصد پیش بینی کرد و افزود: در موضوع بیکاری، قدری باید با دقت بیشتری عمل کرد.

عدالتیان اظهار داشت: امسال برای اینکه شاخص بیکاری پایین بیاید، در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید حمایت های همه جانبه ای از صنایع متوسط و کوچک در برنامه دولت قرار گیرد. چرا که  صنایع بزرگ ما به هرحال مسایل خود را به نحوی حل می کنند اما در این 8-7 سال اخیر که تحریم ها تشدید شده بود، صنایع کوچک و متوسط ما با مشکل مواجه شدند .

عضو سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه  در سال های اخیر صنایع کوچک و متوسط در شهرک های صنعتی یا تعطیل شدند یا زیر ظرفیت خود تولید کردند، افزود:  برای توازن در رشد اقتصادی در بخش های مختلف کشور باید روی صنایع متوسط و کوچک برنامه ریزی دقیق انجام داد که نتیجه آن کاهش بیکاری خواهد بود.

وی اظهار داشت: هر صنعت جدیدی را بخواهید ایجاد کنید سه چهارسال زمان می برد تا به تولید برسد . از طرفی اگر مبنای شما توسعه باشد، باز هم یکی دوسال زمان می برد تا نتایج خود را در جامعه نشان دهد . ولی در صنایع کوچک و متوسط خیلی سریع تر می تواند این اتفاق رخ دهد .

عدالتیان به مثبت شدن تراز تجاری کشور اشاره و درخصوص تاثیر آن بر  اقتصاد ملی تصریح کرد: این مثبت شدن، لزوما نشانه افزایش صادرات نیست  و الان حجم تجارت خارجی  ما کاهش پیدا کرده است؛ لذا  این رقم باید افزایش زیادی داشته باشد. درخصوص واردات هم باید گفت کاهش واردات، همیشه خبر خوبی نیست و  واردات بیشتر اگر در مواد اولیه و صنایع و ماشین آلات و کالاهای واسطه ای ( نه مصرفی)  رخ دهد، نوید سرمایه گذاری هایی را می دهد که در کشور انجام خواهد شد.

عدالتیان با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از شرکت های خارجی به خصوص کوچک و متوسط، علاقه مند به همکاری با ایران هستند، افزود:   با توجه به اینکه این شرکت ها  چندان زیر سایه بروکراسی نیستند، سرمایه گذاری و مشارکت با اینها خیلی سریع تر از شرکت های بزرگ پیش خواهد رفت.از نظر روانی هم تحریم ها دیگر به پایان رسیده و اقتصاد روند مثبتی را طی می کند؛  اما هنوز تقاضا به آن معنا در کشور ما افزایش پیدا نکرده و عملی شدن سرمایه گذاری ها و تاثیرات آن مستلزم گذشت زمان است.

وی گفت: درحال حاضر بسیاری از مشکلات برطرف و  درها به روی اروپا باز شده اما خاور دور  و کشورهایی همچون چین ، هنگ کنگ، تایوان، مالزی ، کره جنوبی ، اندونزی و  ژاپن را هم نباید فراموش کرد زیرا مجموعه این کشورها بازار خیلی بزرگی  را برای ایران شکل می دهند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا