اشتغال ۳هزار نفری «چادرملو» در گرو مجوز محیط‌زیست

اشتغال ۳هزار نفری «چادرملو» در گرو مجوز محیط‌زیست

گروه معادن >سنگ آهن - اختلاف میان بخش معدن و سازمان حفاظت محیط‌زیست بارها منجر به توقف فعالیت‌های معدنی شده یا در مقابل توانسته آسیب‌های جدی به محیط‌زیست وارد کند. در واقع این دو بخش بارها در مقابل یکدیگر قرار گرفته و هر دو سعی بر آن داشته‌اند تا فعالیت‌های بخش دیگر را زیر سوال ببرند.

به گزارش ماین نیوز، گاه چنین مخالفت‌هایی می‌تواند نابودی یک زیستگاه حیات‌وحش، منطقه حفاظت شده یا نابودی یک اقتصاد را به همراه داشته باشد. این بار بهره‌برداری از آنومالی «دی۱۹» از سوی چادرملو و سنگ‌آهن مرکزی با مخالفت‌های محیط‌زیست روبه‌رو شده و این مخالفت‌ها توانسته بهره‌برداری از این محدوده را از سال ۸۴ تا به امروز به تعویق بیندازد.

آنومالی «دی ۱۹» و پناهگاه حیات وحش

توسعه فعالیت‌های اقتصادی در کنار حفظ محیط‌زیست شعاری است که باید در اولویت برنامه سازمان‌های و واحدهای مختلف تولیدی قرار گیرد تا از داده‌های زیست‌محیطی در کنار داده‌های معدنی بهترین استفاده انجام شود. به گفته سیدمحمد ابریشمی، مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو، بخشی از محدوده‌ای که برای آنومالی «دی۱۹»‌ در نظر گرفته شده، در محدوده پناهگاه حیات‌وحش ویژه چیتا و یوزپلنگ قرار دارد. درحال‌حاضر منتظر موافقت محیط‌زیست بوده و پس از آن باید با یک توافق فعالیت را شروع کرده و تعهد بدهیم که تعادل موجود در منطقه را برهم نخواهیم زد.

درست مانند موضوعی که در چادرملو از شکار غیرمجاز در یک منطقه جلوگیری کردیم زیرا شکارچیان غیرمجاز به مناطق خلوت می‌روند در نتیجه وقتی در یک منطقه، معدنی شروع به کار می‌کند تا اندازه‌ای از شکار غیرمجاز جلوگیری می‌شود. البته با توجه به اینکه دو سوم آنومالی «دی۱۹» در منطقه پناهگاه حیات وحش قرار دارد، تلاش می‌کنیم تا زیست بوم و شرایط زندگی حیات وحش دستخوش تغییر نشود.
وی در گفت‌وگو با ماین نیوز اظهار کرد: ۵ سال دیگر از عمر معدن چادرملو باقی مانده است. به همین دلیل از سال ۱۳۸۴ از مسئولان کشور بارها خواهش کرده‌ایم تا مجوز برای فعالیت در «دی۱۹» صادر شود. این در حالی‌است که با وجود تامین منابع مالی، بهره‌برداری از دی۱۹ حداقل ۴ سال زمان نیاز دارد.

خطر بیکاری در کمین کارگران چادرملو

یافته‌ها و برنامه‌های تدوین شده در چادرملو حاکی از آن است که در صورت تولید سالانه ۱۰/۵میلیون تن کنسانتره تنها ۵ سال دیگر از عمر این معدن باقیمانده و در صورت ارائه نشدن مجوز از سوی محیط‌زیست برای آنو مالی «دی۱۹» اشتغال تعداد بسیاری از کارگرانی که در این معدن مشغول به‌کار هستند، به خطر می‌افتد. فعالیت یک معدن در منطقه محروم؛ آبادانی، توسعه و رفاه را به همراه دارد. همچنین این فعالیت‌ها در برخی مناطق از جمله مناطق مرزی، امنیت را فراهم می‌کند.

در نتیجه حیات یک معدن آن هم در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته موضوعی مهم خواهد بود که باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد. در واقع اختلاف میان بخش معدن و محیط‌زیست نباید منجر به بیکاری تعداد بسیاری شود. بلکه باید راهکارهای مناسب برای تعامل هر چه بیشتر دراختیار هر دو بخش قرار گیرد. امروز با توسعه فعالیت‌ها معدنی در کشورهایی همچون برزیل، استرالیا و... رعایت الزامات محیط‌زیست بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. معدنکاران در کنار فعالیت خود به‌دلیل ایجاد توسعه پایدار به‌دنبال جبران خسارت‌های زیست‌محیطی هستند. گاه یک معدن در دل یک جنگل فعالیت خود را آغاز می‌کند اما با اقدامات زیست‌محیطی کمترین آسیب به محیط وارد می‌شود، در نتیجه بهتر است سازمان حفاظت محیط‌زیست و مسئولان بخش معدن از چنین الگوهایی برای حل اختلافات خود استفاده کنند.

ذخیره معدن رو به پایان است

محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، درباره بهره‌برداری از آنومالی «دی۱۹» اظهار کرد: بهره‌برداری از آنومالی «دی۱۹» درحال‌حاضر نیازمند مجوز محیط‌زیست است. درواقع ما در حال انجام اقدامات لازم برای اخذ این مجوز هستیم.

به گفته نوریان، برای اخذ مجوز چند بار اقدامات لازم انجام شده است. متاسفانه بخشی از محدوده در منطقه حفاظت شده قرار گرفته در نتیجه سازمان حفاظت از محیط‌زیست با فعالیت در این منطقه مخالفت می‌کند. این سازمان باید برای رفع این مشکل راهکاری ارائه دهد که براساس آن بتوانیم از ذخایر موجود در آنومالی «دی۱۹» بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر ۳هزار نفر به صورت مستقیم در چادرملو مشغول به کار هستند، تصریح کرد: بی‌شک ۲ برابر این عدد تعداد اشتغال غیرمستقیم چادرملو است اما در صورت موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست با فعالیت در این منطقه و با توجه به رو به پایان بودن ذخیره چادرملو، این معدن تعطیل شده و تعداد زیادی بیکار خواهند شد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا