پیش بینی عضو سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران:

شاخص بورس از 85 هزار واحد خواهد گذشت

شاخص بورس از 85 هزار واحد خواهد گذشت

از نظر روانی تحریم ها دیگر به پایان رسیده و اقتصاد روند مثبتی را طی می کند؛ اما هنوز تقاضا به آن معنا در کشور ما افزایش پیدا نکرده و عملی شدن سرمایه گذاری ها و تاثیرات آن مستلزم گذشت زمان است .

 

عضو سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، با بیان اینکه امسال از نظر شاخص ها وضعیت خوبی خواهیم داشت، پیش بینی کرد شاخص بورس 85 هزار واحد را خواهد گذراند.

جمشید عدالتیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: دولت در سال 95 چند برنامه اصلاحی در دست دارد که طرح جامع مالیات، تک نرخی کردن ارز و اصلاحات بانکی از آن جمله است .

 وی رشد اقتصادی  را بین 4 تا 5 درصد  و تورم را  بین 10 تا 12 درصد پیش بینی کرد و افزود: در موضوع بیکاری، قدری باید با دقت بیشتری عمل کرد.

عدالتیان اظهار داشت: امسال برای اینکه شاخص بیکاری پایین بیاید، در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید حمایت های همه جانبه ای از صنایع متوسط و کوچک در برنامه دولت قرار گیرد. چرا که  صنایع بزرگ ما به هرحال مسایل خود را به نحوی حل می کنند اما در این 8-7 سال اخیر که تحریم ها تشدید شده بود، صنایع کوچک و متوسط ما با مشکل مواجه شدند .

عضو سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه  در سال های اخیر صنایع کوچک و متوسط در شهرک های صنعتی یا تعطیل شدند یا زیر ظرفیت خود تولید کردند، افزود:  برای توازن در رشد اقتصادی در بخش های مختلف کشور باید روی صنایع متوسط و کوچک برنامه ریزی دقیق انجام داد که نتیجه آن کاهش بیکاری خواهد بود.

وی اظهار داشت: شما هر صنعت جدیدی را بخواهید ایجاد کنید سه چهارسال زمان می برد تا به تولید برسد . از طرفی اگر مبنای شما توسعه باشد، باز هم یکی دوسال زمان می برد تا نتایج خود را در جامعه نشان دهد . ولی در صنایع کوچک و متوسط خیلی سریع تر می تواند این اتفاق رخ دهد .

عدالتیان در بخش دیگری از این گفتگو  به مثبت شدن تراز تجاری کشور اشاره و درخصوص تاثیر آن بر  اقتصاد ملی تصریح کرد: این مثبت شدن، لزوما نشانه افزایش صادرات نیست  و الان حجم تجارت خارجی  ما کاهش پیدا کرده است؛ لذا  این رقم باید افزایش زیادی داشته باشد .

وی درخصوص واردات هم گفت: کاهش واردات ، همیشه خبر خوبی نیست و  واردات بیشتر اگر در مواد اولیه و صنایع و ماشین آلات و کالاهای واسطه ای ( نه مصرفی)  رخ دهد، نوید سرمایه گذاری هایی را می دهد که در کشور انجام خواهد شد .

عدالتیان با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از شرکت های خارجی به خصوص کوچک و متوسط، علاقه مند به همکاری با ایران هستند، افزود:   با توجه به اینکه این شرکت ها  چندان زیر سایه بروکراسی نیستند، سرمایه گذاری و مشارکت با اینها خیلی سریع تر از شرکت های بزرگ پیش خواهد رفت .

عضو سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: از نظر روانی هم تحریم ها دیگر به پایان رسیده و اقتصاد روند مثبتی را طی می کند؛  اما هنوز تقاضا به آن معنا در کشور ما افزایش پیدا نکرده و عملی شدن سرمایه گذاری ها و تاثیرات آن مستلزم گذشت زمان است .

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از مشکلات برطرف و  درها به روی اروپا باز شده اما خاور دور  و کشورهایی همچون چین ، هنگ کنگ، تایوان، مالزی ، کره جنوبی ، اندونزی و  ژاپن را هم نباید فراموش کرد زیرا مجموعه این کشورها بازار خیلی بزرگی  را برای ایران شکل می دهند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا