شرایط دریافت کارت خرید 10میلیونی اعلام شد/ اولین گام خروج از رکود را لوازم خانگی برداشت

شرایط دریافت کارت خرید 10میلیونی اعلام شد/ اولین گام خروج از رکود را لوازم خانگی برداشت

اقتصاد > بازرگانی - اقتصادنیوز نوشت: با گذشت 15 روز از پیشنهاد طرح «توزیع کارت اعتباری 10 میلیون تومانی خرید کالاهای بادوام داخلی» به بانک مرکزی، امروز جزئیات اعطای این کارت، مشمولان و میزان سود تسهیلات اعلام شد.

دو هفته گذشته مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه بسته اقتصادی دولت و طرح‌های خروج از رکود جزئیات طرح «توزیع کارت اعتباری 10 میلیون تومانی خرید کالاهای بادوام داخلی» را که از سوی این وزارتخانه به بانک مرکزی پیشنهاد شده بود را اعلام کرد و گفت که این پیشنهاد برای تحریک تقاضای خرید در بخش لوازم خانگی به بانک‌ مرکزی ارائه شده است.

حال امروز عباس هاشمی اعلام کرده است که سود تسهیلات این کارت‌ها 12 درصد است که در فاز اول این تسهیلات خرید به حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی اعطا می‌شود.

به گفته وی، در این طرح خریداران می‌توانند با دریافت کارت اعتباری و مراجعه به فروشگاه‌های اعلام شده نسبت به خریداری کالاهای با کیفیت ایرانی اقدام کنند.

البته این طرح که گفته‌ می‌شود از دو هفته آینده اجرایی خواهد شد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا مراحل اعتبار سنجی متقاضیان در بانک‌ها به حداقل برسد.

همچنین در این طرح کالاها از لحاظ کیفیت، قیمت، دوام و خدمات پس از فروش گزینش شده هستند و بدین ترتیب با امکان انتخاب کالا از جانب مشتریان فضای رقابتی عادلانه‌ای برای فروش ایجاد می‌شود.

گرچه برخی فعالان بازار لوازم خانگی نسبت به ایجاد فاکتور فروشی ابراز نگرانی‌کرده‌اند و در مقابل نیز برخی مسئولان این اطمینان خاطر را داده‌اند که شرایطی فراهم شود تا فاکتور فروشی به وجود نیاید، هاشمی اعتبار این کارت‌ها را از زمان دریافت تا آغاز فرآیند خرید دو ماهه اعلام کرده است. به نظر می‌رسد این مدت محدود استفاده از کارت‌های بازرگانی به گونه‌ای برنامه ریزی شده است تا امکان سوء استفاده از این کارت‌ها به حداقل برسد.

در این باره اما هاشمی گفته است که برای جلوگیری از هر گونه تخلف شناسه تولید کننده، شناسه کالا و مرکز فروش مشخص و خرید به صورت کاملاً شفاف و به واسطه تراکنش‌ها قابل انجام است که پول مستقیم به حساب واحد تولیدی واریز می‌شود و این کارت‌ها تنها یک بار به هر فرد تعلق می‌گیرند.

در جزئیات اعطای کارت‌های اعتباری خرید به میزان 10 میلیون تومان اعلام شده است که بازپرداخت اقساط کالاهای خریداری شده در این طرح در ۲۴ قسط تعیین شده و قرار است شیوه نامه، فهرست کالاها، واحدهای تولیدی، چگونگی انجام کار و ... با بانک مرکزی هماهنگ شده است و احتمالا ظرف یک هفته آینده اجرایی شود.

حالا متقاضیان خرید لوازم خانگی ایرانی می‌توانند لوازم خانگی برقی و گازسوز، فرش و موکت، مصنوعات چوبی و مبلمان و سرویس خواب و بخشی از صنایع معدنی (چینی آلات و کاشی و سرامیک) را به اضافه واحدهای مشارکت کننده و واحدهایی که موجودی انبار خود را اعلام کرده‌اند پس از طی مراحل تصویب نهایی خریداری کنند.

بازپرداخت این کارت خرید پس از 24 ماه و با احتساب سود 12 درصدی تسهیلات، یک میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود. پیش از این نیز برخی کارشناسان و فعالان صنعتی در گفت‌و‌گوهای خود با اقتصاد نیوز اعلام کردند که شاید در شرایطی اعطای کارت‌های خرید باعث خروج کالاها از انبارها شود و به تدریج رونق در بازار لوازم خانگی و تولید را در پی داشته باشد،‌ اما برخی دیگر بر این باورند بهتر است این برنامه‌ها و رونق تولید در بیشتر بخش‌های تولیدی و صنعتی ایجاد شود.

پیش از این رییس اتحادیه لوازم خانگی تهران مبنی بر اعطای کارت خرید 10 میلیون تومانی کالای ایرانی به اقتصاد نیوز گفت که این کارت‌ می‌تواندصنعت را فعال کند و با خروج تدریجی کالا از انبارها بخشی از بازار را رونق دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا