اولین صبحانه کاری دوره هشتم اتاقی‌ها

اولین صبحانه کاری دوره هشتم اتاقی‌ها

اولین صبحانه کاری دوره هشتم هیأت نمایندگان اتاق ایران با حضور سورنا ستاری،معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در اتاق ایران برگزار شد.

در اولین صبحانه کاری دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق ایران با مسوولان، این فعالان بخش خصوصی میزبان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بودند.

تشکیل کمیته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

در ابتدای این مراسم محسن جلالپور، رئیس اتاق ایران گفت:اهمیت دانش بنیان در این دوره در اتاق ایران به اندازه‌ای اهمیت دارد که اولین صبحانه کاری را در خدمت معاون علمی فناوری رئیس جمهور هستیم.

وی ادامه داد:گذر از دوران تحریم و قرار گرفتن در آستانه دوران پساتحریم امید تازه‌ای در همه کشور، به وجود آورده که بتوانیم در شرایط مناسب قرار بگیریم.اما ممکن است این امر زمانبر باشد. به همین دلیل شاید راهی که بتوان در پیش گرفت توسعه کسب و کارهای دانش‌محور است.گام برداشتن در این مسیر توسعه پایدار ایجاد می‌کند و در این راستا اتاق ایران در این مسیر گام برداشته است.

جلالپور با اعلام اینکه قصد داریم در این رابطه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اتاق ایران کمیته‌ای تشکیل دهیم، افزود: می‌خواهیم این کمیته را تشکیل دهیم تا راهکارهای مربوط به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بررسی شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه سه موضوع در توسعه دانش‌بنیان اهمیت دارد، گفت: جمعیت نخبگان پهنای باند و محیط مساعد کسب و کار این سه موضوع را تشکیل می‌دهند که در زمینه جمعیت نخبگان ما پتانسیل زیادی داریم در زمینه پهنای باند هم کارهایی انجام شده است اما امروز بیشتر در مورد فضای مساعد کسب و کار تاکید داریم که یکی از مسائل مهم توسعه دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

او افزود: قانون دانش‌بنیان قانون جامعی است اما باید تمام تلاش خود را در به کار بستن اهداف این قانون به کار برد. در این بخش اتاق ایران این آمادگی را دارد که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همه امکانات را بسیج کند تا استفاده حداکثری در این زمینه داشته باشیم.

سهم کمتر از یک درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصاد

جلال‌پور با تاکید بر اینکه بخش خصوصی قائل به وصول مالیات است گفت: بخش خصوصی با پرداخت مالیات مشکلی ندارد. اما دو ایراد اساسی به بخش مالیات وارد است. یکی اینکه مالیات از بخش شفاف اقتصاد کشور بیشتر گرفته می‌شود. دوم آنکه بخش سیاه و زیرزمینی از پرداخت مالیات مستثناست. از طرف دیگر باید دریافت مالیات از بخش خصوصی در توسعه فضای کسب و کار در همین بخش خرج شود و نباید مالیات را در جهت پرداخت هزینه‌های جاری دولت صرف شود. وقتی این نگاه به مالیات وجود دارد، بخش خصوصی نسبت به آن گلایه دارد.

او افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان ما نباید کوچک باقی بمانند و این امر به نفع اقتصاد کشور نیست. در حال حاضر کمتر از یک درصد اقتصاد ما در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است در حالی که این سهم باید بیش از این باشد. چرا که کشورهای پیشرفته دنیا بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در بخش دانش‌بنیان در حال حاضر انجام می‌دهند.

حمایت‌های ثمربخش به جای وام‌دهی
او افزود: تاکنون دولت و مجلس به موضوع دانش‌بنیان توجه کرده‌اند. اما ساز و کار حمایت آنها جامع نبوده است. باید شالوده فضای فکری این حمایت‌ها تغییر کند و دیگر از مدل وام‌دهی خارج شویم و حمایت‌های ثمربخش از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهیم.

جلال‌پور گفت: ما امروز تماماً چشم‌دوخته‌ایم تا تحریم‌ها برداشته شوند تا سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور شود. در حالی که ورود سرمایه‌گذار خارجی تیغ دولبه است. هم می‌تواند مفید باشد و هم مشکل‌ساز. ما باید در این زمینه هوشمندانه و با تدبیر عمل کنیم و بهترین بستر توسعه اقتصادی نیز توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است. بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم و تسهیلات لازم به شرکت‌های دانش‌بنیان بدهیم که توان رقابت را با شرکت‌های خارجی داشته باشند.

او تاکید کرد: اتاق ایران کاملاً اعلام آمادگی می‌کند تا جایی که توان دارد، زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فراهم کند.

به اندازه مهندسان آمریکا، مهندس داریم

 در ادامه این برنامه، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم گفت: باید این واقعیت در اقتصاد ایران رخ دهد که سرمایه اصلی کشور نیروی انسانی شود. نباید بگذاریم نیروی انسانی که سرمایه ما است از بین بروند. در حال حاضر وقتی بحث سرمایه‌گذاری در ایران می‌شود دیگر در دنیا بحث نفت و گاز ایران نیست بلکه رشد نیروی انسانی مورد توجه است.

ستاری با بیان اینکه ما پنجمین تولید کننده نیروی مهندسی در دنیا هستیم، اضافه کرد:تعداد مهندسان ایران معادل مهندسان امریکاست.حتی مهندسان زن ایرانی بیشتر از مهندسان زن آمریکاست که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند.به همین دلیل باید در این زمینه نگاه ویژه داشته باشیم.

با پول دولتی نمی‌توان بخش دانش بنیان را توسعه داد

 وی تصریح کرد: البته این در حالیست که در اقتصاد ایران تفاوتی بین افراد تحصیل کرده و تحصیل نکرده وجود ندارد. در همین حال باید به این موضوع توجه کنیم که تکنولوژی، خریدنی نیست.بلکه یاد گرفتنی است.

با این حال ستاری اذعان کرد:متاسفانه در اقتصاد ما به فکر خرید تکنولوژی هستیم که این یعنی از بین بردن سرمایه نیروی انسانی.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ادامه عنوان کرد: با پول دولتی نمی‌توان بخش دانش بنیان را توسعه داد.باید بخش خصوص وارد این بخش شود. بخش خصوصی در دلار سکه و ساختمان سرمایه‌گذاری می‌کند اما وارد سرمایه‌گذاری در بخش دانش بنیان نمی‌شود. در حالی که در همین شرایط رکود برخی شرکت‌های دانش بنیان چند برابر رشد داشته‌اند.

معاون علمی-فناوری رئیس‌جمهور گفت: بحث دانش‌بنیان این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و این امر باعث شده این وظیفه معاونت علمی-فناوری ریاست‌جمهوری بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. چرا که در دنیای امروز موضوع توسعه دانش‌بنیان جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشورها دارد.

ستاری افزود: بارها گفته‌ام فرهنگ بیش از 100ساله نفتی داریم و به این متکی شده‌ایم که چیزی در جیب‌مان باشد تا آن را خرج کنیم و بر اساس آن توسعه ایجاد کنیم. در حالی که امروز دیگر، توجه به مغزها مهم است و ما باید در این زمینه توسعه اقتصادی را تعریف کنیم.

او افزود: در 20 سال گذشته اتفاق عجیب و غریبی در ایران رخ داده که آن رشد نیروی انسانی است. دیگر کشورهایی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند، به ایران به عنوان کشور برتر در نفت و گاز نگاه نمی‌‌کنند. بلکه رشد نیروی انسانی آنها اهمیت دارد. به همین جهت، ما باید از این سرمایه‌ای که در اختیار داریم، بهترین استفاده را انجام دهیم.

ستاری تاکید کرد: باید فرهنگ‌مان در این زمینه تغییر کند و موضوع دانش‌بنیان باید در جامعه ما به عنوان دغدغه محسوب شود. به همین جهت ما به دنبال حمایت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم تا بتوانیم از این سرمایه انسانی بیشترین بهره را بگیریم.

معافیت‌های خاص برای فعالیت‌های دانش‌بنیان
 او تاکید کرد: معافیت‌های مالیاتی که در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است ما تلاش کرده‌ایم که اغلب آنها اجرایی شوند و حتی معافیت‌های گمرکی را گسترش خواهیم داد و در این زمینه معافیت‌های سربازی هم در نظر گرفته‌ایم. بنابراین ما باید به نیروهای انسانی‌مان به عنوان سرمایه نگاه کنیم و تمام تلاش‌مان را برای جذب آنها در توسعه اقتصادی کشور به کار بگیریم.، درست است که ما صندوق نوآوری شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم اما تا فرهنگ‌مان را در این زمینه درست نکنیم، بهره مناسبی نمی‌توانیم ببریم.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه پارک‌های فناوری تاکید کرد و گفت: کل شهر می‌تواند پارک فناوری باشد. آینده تهران جز فناوری گزینه دیگری ندارد که بتواند در جهت توسعه حرکت کند. در دیگر کلانشهرهای کشور هم وضعیت همین‌گونه است.

او گفت: در حال حاضر شرکت‌های آی‌سی‌تی یا آی‌تی حرف اول را در اقتصاد جهان می‌زنند و چند سال دیگر شرکت‌های تازه‌ای وارد این عرصه خواهند شد که در حوزه بیوتیک کار می‌کنند. ما از حالا شرکت‌هایی داریم که در این حوزه فعال هستند و باید از این شرکت‌ها حمایت کرد تا همپای رشد جهانی در این عرصه حرف برای گفتن داشته باشیم.

ستاری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها جزو جامعه هستند و باید زمینه مساعد همکاری دانشگاه‌ها با صنعت را فراهم کنیم، گفت: باید از این نگاه خرید تکنولوژی در بخش صنعت خارج شویم و اتفاق ساختاری در نظام آموزشی و اقتصادی کشور رخ دهد. اینکه ما به دنبال آن هستیم که تکنولوژی بخریم امر صحیحی نیست. چرا که سرمایه انسانی‌مان را نادیده گرفته‌ایم. بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که دانشگاه‌ها در همکاری بخش صنعت درآمد داشته باشند. یعنی از طریق فروش تکنولوژی که به بخش صنعت دارند درآمد کسب کنند. اگر این اتفاق رخ بدهد، یک گام اساسی در توسعه دانش‌بنیان برداشته‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، ستاری همچنین بیان کرد: ما از پیشنهاد اتاق ایران برای تشکیل کمیته مشترک استقبال می‌کنیم و مطمئن هستیم که این کمیته می‌تواند بخشی از مشکلات را از پیش پای شرکت‌های دانش‌بنیان بردارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا