کاهش 2 دلاری در روزهای بهاری سنگ‌آهنی‌ها

کاهش 2 دلاری در روزهای بهاری سنگ‌آهنی‌ها
در حالی قیمت سنگ‌آهن طی اولین ماه سال جاری محدوده 50 دلار را رد کرده که پیش‌بینی‌ها همچنان حاکی از آن است که بازار جهانی تحول بزرگی را در حوزه سنگ‌آهن نخواهد تجربه کرد.

قیمت سنگ‌آهن طی سه سال اخیر در بازار جهانی افت شدیدی پیدا کرده به طوری که بسیاری از معادن کوچک و بزرگ دارای این ذخایر به دلیل نامساعد بودن شرایط بازار از مدار تولید خارج شدند.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، این در حالی است که در این مدت بسیاری از معادن سنگ‌آهن ترجیح دادند تاکتیک‌شان در بازار دپو کردن محصولات‌شان باشد و عرضه خود را در بازار کاهش دهند. با این حال بر اساس روند قیمتی که سنگ‌آهن ایران از سال 94 به خود گرفته به نظر می‌رسد قیمت سنگ‌آهن پس از مدت‌ها نزول رو به صعود است و به دلیل اشتهای خرید فولادسازان چینی در مقطع فعلی بازار گرم‌تری نسبت به دیگر مواد معدنی را تجربه کند. این در حالی است که فعالان معدنی بر این باورند که با افزایش بهای سنگ‌آهن قیمت فولاد نیز بالا خواهد رفت.


بر این اساس در سه هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن ایران از 52.26 دلار با افزایش 2.38 دلاری به محدوده 54.64 دلار رسیده و پس از این صعود در یازدهم فرودین ماه سال 95 متال بولتن قیمت سنگ‌آهن را با کاهش 1.89 دلاری نسبت به هفته قبل 52.75 دلار اعلام کرد.

اما چرا بازار سنگ‌آهن پس از ماه‌ها تجربه سقوط قیمت، گرم شد؟ کارشناسان معتقدند صعود قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی به این موضوع برمی‌گردد که دولت جدید چین در راستای فاصله گرفتن از سیاست‌های انقباضی درصدد این است که مسیر بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای ورود به کارخانه‌های فولادسازی هموار شود. بر همین اساس تقاضای فولادسازان برای خرید سنگ‌آهن افزایش یافته است. از طرفی به نظر می‌رسد چین قصد ندارد به ادامه زیان در بازار فولاد بپردازد و موازات این سیاست سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را صنعت فولاد انجام داده است.

گرچه این روزها سنگ‌آهن به محدوده 53 دلاری نزدیک شده است اما پیش‌بینی می‌شود همچنان سیاست‌های بازار آن زیر سایه برزیل، استرالیا و چین جریان می‌گیرد. در حالی که برخی بر این باورند از آنجایی که قیمت تمام شده سنگ‌آهن برزیل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های سنگ‌آهن در دنیا 13 دلار خواهد شد، بازار دنیا تغییر بزرگی در حوزه سنگ‌آهن نخواهد داشت. این در حالی است که همینطور پیش‌بینی می‌شود مشکلات بازار سنگ‌آهن در سال 95 نیز ادامه پیدا خواهد کرد، اما با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای کنسانتره‌سازی کشور در شرف راه‌اندازی هستند، به نظر می‌رسد بازار داخلی سنگ‌آهن ایران‌ به دلیل تقاضای واحدهای کنسانتره و تامین مواد اولیه آنها رونق بگیرد.

 برخلاف چنین نگاهی برخی بر این باورند که قیمت سنگ‌آهن در سال جدید تغییر اساسی نخواهد داشت در حالی که چین درصدد است  صادرات خود را به میزان 150 میلیون تن کاهش دهد. به همین دلیل است که باید دید سیاست‌های تاثیرگذار استرالیا، برزیل و چین در بازار جهانی طی روزهای پیش رو قیمت سنگ‌آهن ایران را به چه سمتی می‌برد؟


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا