نوروز پرنوسان بازارهای داخلی

نوروز پرنوسان بازارهای داخلی
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



بازار سهام

رونق بورس در اولین هفته
شاخص کل بورس با رشد هفتگی 6/ 1 درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها نسبت به رونق اقتصادی در سال جاری شاخص را در بالاترین سطح از 16 بهمن 92 قرار داده است. علاوه بر گشایش‌های اقتصادی با رفع تحریم‌ها، انتظار اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب عامل حمایت از شاخص است. همچنین در هفته‌های اخیر شاهد رشد قیمت کالاهای جهانی بودیم. امری که خوش‌بینی‌ها نسبت به ثبات نسبی قیمت کالاها را به وجود آورده است؛ بنابراین در هفته اخیر از میان 37 گروه صنعتی تنها 8 گروه بازدهی منفی و 29 گروه بازدهی مثبت را ثبت کردند. همچنین رشد انتظارات نسبت به رشد سودآوری شرکت‌ها، نسبت قیمت بر درآمد (P/ E) بازار را در سطح 5/ 7 واحد رسانده است. با این وجود پیش‌بینی‌های سودآوری شرکت‌ها متناسب با رشد انتظارات نیست؛ امری که تردیدهایی برای پایداری رشد شاخص را به وجود آورده است. 

بازار ارز

رشد دلار در نبود مداخله دولتی
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 2 درصدی (بیشترین رشد از آذر 93) همراه شد. روز سه‌شنبه افزایش نرخ درهم با توجه به برابری نرخ درهم و دلار در بازار داخلی، همچنین افزایش نرخ ارز در مناطق مرزی، با رشد تقاضای آربیتراژی مرز روانی 3500 تومانی را شکست و دلار را در بیشترین سطح از 21 بهمن قرار داد. برخی معتقدند سودجویی معامله‌گران در شرایط نبود مداخلات دولتی نیز عامل حمایت از دلار است. همچنان عوامل بنیادین نیز از نرخ ارز حمایت می‌کنند. عدم تناسب کاهش ارزش ریال نسبت به تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی عامل حمایت از دلار است. همین امر باعث کم‌واکنشی دلار داخلی نسبت به نوسانات دلار در سطح بین‌المللی شده است. حجم اندک معاملات نیز نوسانات نرخ ارز را تشدید کرده است که بازگشایی بازارها می‌تواند روند مشخص‌تری از نرخ دلار ارائه دهد. 

بازار سکه

رشد با احتیاط سکه با دلار
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی همراه شد. در هفته اخیر رشد 2‌درصدی نرخ دلار، عامل حمایت از سکه شد. در بازار ارز روز سه‌شنبه دلار مرز 3500 تومانی را شکست. برخی عوامل از جمله رشد تقاضای آربیتراژی و نبود مداخله دولتی مرزشکنی دلار را رقم زد. کم بودن حجم معاملات نیز نوسانات دلار را شدت بخشید. با این وجود شاهد نوسانات سکه با نگاه به اونس بودیم. روز دوشنبه قیمت اونس در شرایط انتظاری برای اظهارات رئیس فدرال رزرو به کمترین میزان در یک ماه اخیر رسید. اما در ادامه قیمت اونس با افت شاخص دلار (حمایت از اونس) رشد داشت. کم‌واکنشی سکه نسبت به رشد عوامل اثرگذار باعث بازگشت حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شد. مشخص‌تر شدن روند نرخ دلار با بازگشایی بازارها می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد. 

بازار طلای جهانی

سیگنال فدرال رزرو به اونس 
روز پنج‌شنبه ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1236 دلار معامله ‌شد. اونس طلای جهانی در ماه مارس رشد حدود 2/ 0 درصدی را ثبت کرد. در روزهای اخیر اظهارات رئیس فدرال رزرو در مورد تدریجی شدن افزایش نرخ بهره آمریکا با کاهش شاخص دلار، عامل حمایت از اونس بود. اما از سوی دیگر این امر حاکی از کند شدن روند سیاست انقباضی، بازارهای سهام را با رشد همراه کرد؛ بنابراین حرکت معامله‌گران به دارایی‌های پرریسک‌تر رشد اونس را محدود کرد. نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی به ویژه چین و همچنین نشانه‌های کند شدن رشد اقتصاد آمریکا (کاهش نرخ تورم در ماه مارس) بر کند شدن روند افزایش نرخ بهره تاکید دارد. آمار مهم اشتغال آمریکا روز جمعه می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد، اما در بازار فیزیکی رشد واردات چین در ماه فوریه نیز عامل حمایت از اونس است. 

بازار اوراق مسکن

پنجمین هفته افت «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت هفتگی 11/ 4 درصدی همراه شد. در هفته‌های اخیر کاهش نرخ سود «تسه»ها تصویب شد. امری که به دلیل رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، عامل فشار بر این اوراق شده است. هم اکنون نرخ سود واقعی در سطح 1/ 22 درصد قرار دارد. کارشناسان پیش از این به بالا بودن نرخ سود با توجه به روند نزولی نرخ تورم تاکید داشتند. این عامل در کنار کاهش حجم معاملات به دلیل تعطیلی‌های نوروزی پنجمین هفته متوالی افت را رقم زد. اما در هفته‌های اخیر افزایش سقف وام از طریق اوراق تا 100 میلیون تومان برای خانه اولی‌ها نیز تصویب شد. امری که انتظار می‌رود با رشد تقاضا به دلیل تقویت قدرت خرید متقاضیان عامل حمایت از «تسه»ها شود؛ بنابراین در شرایط کنونی تقابل این دو عامل متضاد می‌تواند روند حرکت «تسه»ها را رقم بزند. 

بازار نفت

تداوم رشد نفت با خوش‌بینی‌ها
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، هر بشکه نفت خام آمریکا در ماه مارس با رشد 6/ 12 درصدی همراه شد. خوش‌بینی‌ها نسبت به توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی عامل حمایت از نفت در هفته‌های اخیر است. امری که از میانه ماه فوریه رشد 50 درصدی قیمت نفت WTI را رقم زده است. 15 صادرکننده بزرگ اوپک و غیراوپک که 73 درصد از کل تولیدات نفت را بر عهده دارند قرار است 17 آوریل در دوحه قطر ملاقات کنند. با این وجود همچنان شاهد فشار عوامل بنیادین بر نفت، هستیم؛ تولیدات اوپک در مارس نسبت به فوریه افزایش داشت؛ ذخیره نفت تجاری آمریکا نیز هفتمین هفته متوالی رشد را ثبت کرد. با اینکه این رشد کمتر از پیش‌بینی‌ها بود اما ذخایر نفت این کشور در بیشترین میزان در 8 دهه گذشته قرار دارد. این عوامل خوش‌بینی‌ها نسبت به پایداری رشد را کمرنگ کرده است.


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا