نظر سنجی رویترز از

پیش بینی ۲۵۰ تحلیلگر از آینده ۲۰ شاخص مهم دنیا/ بزرگترین ریسک و یک توصیه

پیش بینی ۲۵۰ تحلیلگر از آینده ۲۰ شاخص مهم دنیا/ بزرگترین ریسک و یک توصیه

نظرسنجی از ۲۵۰ تحلیلگر درباره وضعیت بازارهای سهام در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد تنها نیمی از ۲۰ شاخص بورس های بزرگ جهان توان رشد دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رویترز اعلام کرد نظرسنجی به عمل آمده از 250 تحلیلگر بازارهای سهام و مدیران سراسر جهان در پایان سه ماه اول سال 2016 نشان می دهد اکثر این گروه افق مثبتی از آینده بازارهای سهام در سال میلادی ندارند. چرا که اکثرا" تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ های بهره را بزرگترین ریسک می دانند.

براساس این گزارش، در حالی پیش از این اکثر تحلیل ها و پیش بینی ها از رشد همه 20 شاخص بورس های مهم دنیا حکایت داشتند که در نظر سنجی اخیر، تنها 10 شاخص توان رشد در سال میلادی را خواهند داشت. علت این پیش بینی منفی هم ناشی از شوک وارده چین از طریق کاهش ارزش یوان و نگرانی های ناشی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی است.

جانت یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا این نگرانی ها را عامل موثری دانسته که باعث شده این بانک تصمیم بگیرد افزایش برنامه ریزی شده نرخ های بهره در سال جاری را از چهار به دو کاهش دهد.

سقوط قیمت های کالا و استمرار نگرانی ها نسبت به ضعیف ماندن تورم مصرفی پس از تدابیر محرک مالی گسترده، بسیاری از سرمایه‌گذاران را در موضع دفاعی قرار داده و در ماههای ژانویه و فوریه بازارها را در وحشت کامل فرو برد. اما مارس به نقطه مثبتی برای بازارهای سهام تبدیل شد و بسیاری از شاخصهای بزرگ با بهبود قیمت نفت و همچنین تدابیر محرک مالی جدید بانک مرکزی اروپا، بهبود یافتند. با این همه بازده اوراق قرضه دولتی در سه ماهه اول امسال کاهش یافت.

این حقیقت که عده معدودی از تحلیلگران انتظار دارند بازده این اوراق افزایش پیدا کند نشان می‌دهد سرمایه گذاران نسبت به تسریع روند بهبود اقتصاد جهانی متقاعد نشده‌اند. به همین دلیل دورنمای بازارهای سهام در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند.

در این میان مدیران صندوق های سرمایه‌گذاری بزرگ هم به مشتریانشان توصیه کرده‌اند سرمایه‌گذاری شان در سهام را به کمترین میزان در 5 سال اخیر برسانند.

نظرسنجی رویترز از اوضاع بازارهای بزرگ سهام نشان می‌دهد اگرچه فروش گسترده در شاخص S&P 500 پایان یافته اما به دلیل نگرانی ها نسبت به درآمدهای ضعیف و قوی ماندن ارزش دلار، بعید است 2016 سال مطلوبی برای این بازار باشد. اما تا پایان سال 2016، برای شاخص بورس های اروپایی پیش بینی می‌شود حدود 8 درصد افزایش یابند. این درحالی است که دورنمای بازارهای نوظهور که شاهد خروج گسترده سرمایه بوده‌اند ، اندکی بهبود یافته است.

برای شاخص های بزرگ سهام در آمریکای لاتین و آسیا هم انتظار می‌رود پایان سال به طور متوسط حدود 6 درصد رشد کنند. در حالی که میزان رشد شاخص های بازارهای توسعه یافته حدود 5 درصد پیش بینی می‌شود.

شاخص بورس برزیل که در نیمه دوم سال 2015 حدود یک سوم  افت کرده ، بهبود یافته و نیمی از ضرر سال گذشته را جبران کرده و بهترین عملکرد را در میان بازارهای جهان پیدا کرده اما اقتصاد برزیل به دلیل ابهامات سیاسی همچنان اوضاع نابسامانی دارد. برای شاخص BSE سنسکس هند هم انتظار می‌رود با بهبود اقتصاد، بخشی از ضرر امسال را جبران کرده و تا پایان سال بیش از 10 درصد رشد کند.

اما شبح اقتصاد راکدتر چین همچنان سایه افکنده و موجب شده بازارهای سهام شرق آسیا امسال متلاطم شوند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا