شاخص‌های بورس هم سرمازده شدند

شاخص‌های بورس هم سرمازده شدند

رکود اقتصادی فضای بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و اهالی بازار سرمایه در انتظار اجرایی شدن بسته بازگشت رونق اقتصادی هستند تا شاید تحرکی در بورس ایجاد شود.

 رکود همچنان گریبان بورس را گرفته و شاخص‌های بورسی با آغاز فصل پائیز، دچار سرمازدگی شدند و اهالی بازار سرمایه هم همچنان نظاره گر این وضعیت هستند تا شاید معجزه ای شرایط را به نفع بورسی ها تغییر دهد و خاتمه ای برای پایان نگرانی ها باشد. 

شاخص بورس در روزهای اخیر گرچه با افت و خیزهای زیادی مواجه نیست و روند معقولی را در پیش گرفته است اما اهالی بازار سرمایه از این وضعیت رضایتی ندارند و می گویند که بورس هم همچون سایر بخش‌های اقتصادی به کما رفته و دچار رکود شده است.

اهالی بورس منتظر اجرایی شدن بسته اقتصادی دولت برای تسریع خروج از رکود هستند تا با تزریق منابع به سایر بخش‌ها، بورس هم متاثر از آنها تکانی بخورد و از رکود خارج شود. آنها می گویند که به دلیل اینکه بورس هم جزئی از اقتصاد کشور مححسوب می شود، رونق شرکت‌ها که در بورس هم حضور دارند، بازار سرمایه را رونق خواهد داد.

فعالان بورس مطرح می‌کنند که کاهش نرخ سود بانکی ممکن بود تا حدودی بارقه های امید را در بورس روشنن کند اما اعضای شورای پول و اعتبار همچنان به این موضوع بی تفاوتند و قدمی برای بورس بر نمی دارند و این موضوع باعث نارضایتی آنها شده است.

بورسی ها انتظار داشتند که با انتشار اخبار رفع تحریم‌ها، بورس هم دچار تحرک شوند اما چنین نشد. آنها در بیان این امر می گویند که نسبت به برنامه های اقتصادی دولتی ها همچنان نا اطمینان هستند و لازم است که سیاست گذاری‌های پایدار و نسخه های پابر جایی برای اقتصاد و صنایع و بنگاه ها پیچیده شود. 

اهالی بازار سرمایه انتظار دارند که با بهبود شرایط اقتصادی کشور و با اجرایی شدن بسته تسریع رونق اقتصادی و بهبود شرایط تقاصا، شرایط و اوضاع بورس هم بهتر شود. همچنین رفع ابهامات مربوط به نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها و ابهامات سنگ آهن از الزامات است.

فردین آقابزرگی درباره رکود حاکم بر بورس گفت: فضای فعلی در بورس پس از ۲۲ ماه روند رکودی و نزولی به نقطه ای رسیده است که با قاطعیت می توان گفت که کاهش بیش از این حد برای قیمت سهام و شاخص متصور نیست اما این دیدگاه منتهی به این نمی‌شود که بازدهی قابل توجهی پیش روی سهامداران باشد.

کارشناس بازار سرمایه در بیان دلیل این امر افزود: عوامل تاثیرگذار بر بورس و سیاست‌های پول و مالی دولت و سایر سیاست‌های تاثیرگذار بر ربازار سرمایه، رونق در اقتصاد را نشان نمی دهد.

وی با اشاره به نامه ۴ وزیر اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به رئیس جمهور درباره اوضاع اقتصادی و هشدار نسبت به تبدیل رکود به بحران در آینده، یکی از عوامل را کمبود نقدینگی دانست و تصریح کرد: فضای بورس به شدت این کمبود نقدینگی را لمس می کند. در کنار مجموعه عوامل و سیاست گذاری ها، برآیندها نشان می دهد که بورس در رکود به سر می برد و با توجه به اینکه بورس آئینه تمام نمای اقتصاد است، این فضای رکودی را به درستی نشان می دهد.

آقابزرگی به وضعیت رکودی حاکم بر بخش های مسکن، صنعت، صادرات، واردات، ارز و غیره اشاره و بیان کرد: بورس هم از این قاعده مستثنی نیست و تنها با تدابیر دولت، مسئولان و سیاست گذاران اقتصادی بورس از این وضعیت می تواند خارج شود. 

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با بیان اینکه آثار رفع تحریم‌ها هم بهبود شرایط بورس را تسریع خواهد کرد، اظهارداشت: اما مجموعه سیاست‌ها از جمله نرخ گذاری خوراک پتروشیمی ها، نرخ بهره مالکانه، نرخ سود بانکی، سیاست های پولی و غیره این وضعییت را رقم زده است.

به گفته وی، نگرانی درباره اصلاحح قیمت‌ها به سمت پائین و کاهش بیشتر شاخص بورس وجود ندارد و تا حدودی بازار سرمایه و بورس به یک رفتار منطقی رسیده است و دیگر از بازدهی های ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ واحدی خبری نیست و مثل سال‌های ۹۰ و ۹۱ کمتر کسی تصور دارد که بورس بازدهی اینچنینی داشته باشد.

آقابزرگی به وضعیت رکودی بخش‌هایی مانند خودرو و لوازم خانگی و غیره اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت‌ها بورس را تشکیل می‌دهند، بورس وضعیت شرکت‌ها را اینگونه نشان می دهد. در هیچ بورسی در دنیا بازدهی های ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ درصدی مشاهده نمی شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: از ابتدای مارچ ۲۰۱۵ کمترین افت شاخص و پربازده ترین بورس دنیا، بورس تهران بوده است و با وجود رکود، این وضعیت نشان می دهد که هیچ جای نگرانی نیست و بورس همچنان جای امنی برای فعالان بازار سرمایه و بورسی ها و سرمایه گذاری محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرایی شدن بسته خروج از رکود به وضعیت بازار سرمایه و خروج بورس از رکود کمک خواهد کرد، افزود: یکی از شاکله های خروج از رکود اقتصادی استفاده از منابع نقد جدید از محل هایی همچون صندوق توسعه ملی و سایر منابع قابل پیش بینی است و با استفاده از این منابع به وضوح آثار مثبت رشد را در اقتصاد و به تبع آن بورس خواهیم دید. 

آقابزرگی با بیان اینکه اگر چرخه اقتصاد بچرخد، عملکرد بورس هم همین طور خواهد بود، عنوان کرد: در ۶ ماهه اخیر که کل کشور در رکود به سر می برد، کل محصولات و تولیدات به رکود خواهد رفت اما با تزریق نقدینگی براساس بسته این امر بهبود خواهد یافت.

این کارشناس مسائل بورس خاطرنشان کرد: دولت تاکنون به میزان کافی از افزایش قیمت‌ها و مهار تورم، جلوگیری کرده و در مقاطعی لازم است که سیاست‌های انقباضی محدود و این سیاست‌ها اصلاح شود تا آثار مثبت خود را بر بورس نشان دهد.

علی سنگینیان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران هم با بیان اینکه بازار سرمایه کشور از دی ماه سال ۹۲ روند نزولی خود را شروع کرده و با افت قیمت‌ها رو به رو شده است، گفت: ارزش بازار به عنوان نماد اندازه بازار نشان می دهد از دی ماه ۹۲، بازار ۳۸ درصد کوچک تر شده، یعنی ۲۰۲ هزار میلیارد تومان یا نزدیک به ۶۱ میلیارد دلار ارزش بازار از بین رفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با بیان اینکه همه ما در این بازار ضرر کرده ایم و ۶۰ میلیارد از دارایی هایمان را از دست داده ایم، به کاهش ۳۱.۵ درصدی شاخص کل اشاره کرد و اظهارداشت: نکته جالب این است که همین افت شاخص برای شرکت‌های بزرگ ما حدود ۴۰ درصد بوده و این نشان می دهد که شرکت‌های بزرگ هم آسیب دیده اند و نه تنها وضعیت بهتری ندارند بلکه شرایط بدتری را تجربه می کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا