تخفیف 20 درصدی ترکمنستان برای تردد تریلی‌های ترکیه در دریای خزر

تخفیف 20 درصدی ترکمنستان برای تردد تریلی‌های ترکیه در دریای خزر

رئیس انجمن دست‌اندرکاران حمل و نقل بین‌المللی ترکیه گفت: ترکمنستان برای تریلی‌های این کشور در گذرگاه دریای خزر، 20 درصد تخفیف داده است.

 

به نقل از رسانه‌های ترکیه، «فاتح شنر» رئیس انجمن دست‌اندرکاران حمل و نقل بین‌المللی ترکیه که هفته پیش به عشق‌آباد سر کرده بود و با وزیر امور خارجه و معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امرو حمل و نقل دیدار و ملاقات کرده‌است، در مصاحبه با رسانه‌های ترکیه اعلام کرد که دولت ترکمنستان برای حمل و نقل تریلی‌های ترکیه از مسیر بندر جمهوری آذربایجان تا بندر «ترکمنباشی» با کشتی‌های «رو-رو»، حدود 20 درصد تخفیف قائل شده‌ است.
این مقام ترکیه تصریح کرد که به این ترتیب از تاریخ 24 مارس سال جاری میلادی (2016) هزینه رفت و برگشت یک تریلی ترکیه از گذرگاه بندری باکو (آذربایجان)-  ترکمنباشی (ترکمنستان)  از 2200 دلار تا 1760 دلار و هزینه حمل یدک نیز از 1800 دلار تا 1440 دلار کاهش یافته است.
پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی «خابرلر« ترکیه ضمن بیان این خبر تصریح کرد که رئیس انجمن دست اندرکاران حمل و نقل بین‌المللی ترکیه با تآکید بر اهمیت گذرگاه ترانزیتی دریای خزر از کشورهای آذربایجان و ترکمنستان جهت دسترسی نزدیک و ارزان ترکیه به کشورهای آسیای، افزود: تنها در ماهای ژانویه و فوریه سال جاری میلادی (2016) 1582 دستگاه کامیون از ترکیه از طریق خاک جمهوری آذربایجان به کشورهای آسیای مرکزی ارسال شده که 7.3 برابر نسبت به مدت مشابه شال گذشته میلادی افزایش نشان می‌دهد.
وی افزود: تریلی و کامیون‌های ترکیه از بندر باکو به بندر ترکمنباشی با کشتی باری و مسافربری از نوع «RO-PAX» و «RO-RO» که ترکمنستان جدیدا خریداری کرده و هم اکنون در دریای خزر تردد می‌کنند، جا به جا می‌شوند و ما بابت تخفیف و تسهیلاتی که به کامیون‌های ترکیه از سوی دولت ترکمنستان انجام شده‌است، از دولت و شخص رئیس جمهور ترکمنستان صمیمانه تشکر می‌کنیم.
شایان ذکر است که ترکمنستان در حال حاضر بندر «ترکمنباشی» واقع در بخش ترکمنی دریای خزر را  بازسازی می‏‌کند که این طرح بیش از 2 میلیارد دلاری را یک شرکت ترکیه بر عهده دارد.
بررسی اجمالی روابط ترکیه و ترکمنستان نشان می‌‌دهد که مناسبات این دو کشور ترک زبان در دوره ریاست جمهوری قربانقلی بردی‏‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان بیش از هر زمان دیگر گسترش یافته‌ است.
گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که حجم مبادلات بازرگانی بین ترکمنستان و ترکیه در سال 2013 میلادی بالغ بر 5 میلیارد دلار بوده‌‌است.
ترکیه در مجموع طرح‌هایی به ارزش 32 میلیارد دلار در ترکمنستان اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد که هم‌‏اکنون بیش از 600 شرکت ترکیه در قالب 400 طرح در خاک ترکمنستان فعال هستند.
علاوه بر بحث آموزشی، ترکیه تنها کشوری است که حضور پررنگ رسانه‌ای در ترکمنستان دارد بطوریکه هر یک از رسانه‌های معتبر دیداری، شنیداری و مکتوب ترکیه نمایندگی در عشق‏‌آباد دارند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا