نگاهی به کارگزاران برتر تالار نقره‌ای؛

رونق معاملات آنلاین آتی سکه در بورس کالای ایران

رونق معاملات آنلاین آتی سکه در بورس کالای ایران

از انتهای سال 93 با راه اندازی سامانه معاملات آنلاین آتی مشتقه شرکت بورس کالای ایران گام بزرگی در راه پیشرفت و توسعه این معاملات برداشته شد، و یکی از مهمترین خواسته های مشتریان بازار مشتقه شرکت بورس کالای ایران تامین گردید.


 

از انتهای سال 93 با راه اندازی سامانه معاملات آنلاین آتی مشتقه شرکت بورس کالای ایران گام بزرگی در راه پیشرفت و توسعه این معاملات برداشته شد، و یکی از مهمترین خواسته های مشتریان بازار مشتقه شرکت بورس کالای ایران تامین گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از  بورس کالا، با آغاز رسمی معاملات آنلاین، 9 کارگزار از ابتدای امر قدم در راه گذاشتند و با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرد.

در انتهای فصل بهار نیز تعداد کارگزاران دارای مجوز به 14 نفر رسید و همچنان استقبال کارگزاران و مشتریان از معاملات آنلاین مشتقه ادامه پیدا کرد، این در شرایطی است که تا پایان فصل پاییز 94، تعداد کارگزاران دارای مجوزمعاملات آنلاین به 26 عدد رسید و همچنان کارگزاران دیگر نیز در صدد ورود به معاملات آنلاین مشتقه هستند، به طوریکه در پایان سال 94 تعداد کارگزاران دارای مجوز معاملات آنلاین به 29 نفر رسید. که یکی از دلایل افزایش تعداد کارگزاران را می توان به ورود شرکت نرم افزاری دوم از مرداد ماه به بازار معاملات آنلاین مشتقه را دانست.

معاملات آنلاین مشتقه باعث کاهش هزینه های کارگزاری در زمینه‌هایی مانند پرسنل، ثبت سفارش کاغذی میگردد و همچنین ریسک معاملات تلفنی را برای کارگزاران کاهش داده است که همین امر باعث ترغیب بیشتر کارگزاران به اخذ مجوز آنلاین گردید.

در فروردین 94 معاملات آنلاین مشتقه توانست در شروع، سهم شش درصدی از حجم معاملات را به خود اختصاص دهد و همانطور که در نمودار مشاهده می کنید به مرور زمان سهم معاملات آنلاین از حجم کل معاملات مشتقه شرکت بورس کالای ایران شاخص تر گردید به طوری که در انتهای سال ۹۴ بیش از 42 درصد معاملات بازار مشتقه توسط سامانه معاملات آنلاین صورت گرفت.

از جمله دلایل افزایش سهم معاملات آنلاین مشتقه می‌توان موارد زیر را نام برد:

همکاری بورس کالا در تسریع اخذ کد آنلاین برای مشتریان، (حذف امتحان کتبی برای اخذ کد آنلاین) دسترسی مشتریان را به سامانه معاملات بر خط را تسریع نمود.

ورود نسخه همراه تریدر معاملات آنلاین سکه طلا باعث تمایل هر چه بیشتر مشتریان به انجام معاملات خود به صورت آنلاین گردید.

 

بررسی سهم کارگزاران از بازار معاملات آنلاین مشتقه شرکت بورس کالای ایران

تقریبا 57.57 درصد از معاملات آنلاین مشتقه توسط پنج کارگزار اول صورت گرفته است (کارگزاری آگاه، مفید، سهم آشنا، تامین سرمایه نوین و پیشگامان بهپرور) و پنج کارگزار بعدی نیز سهم 18 درصدی از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند و 5.13 درصد از معاملات در اختیار رتبه های 11 الی 15 است، همچنین 91.1 درصد از معاملات آنلاین مشتقه شرکت بورس کالای ایران سهم مابقی کارگزاران گردیده است.

امید است در آینده با افزایش ساعت معاملات بازار مشتقه به صورت آنلاین و امکانات بیشتر سامانه معاملات شاهد رشد و توسعه بازار مشتقه باشیم.

 

*محمد رضا اسلامی، مدیر معاملات کارگزاری سهم آشنا

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا