کاوه در نامه‌ای به وزیر اقتصاد خواستار شد:

افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی زیر ۳ میلیمتر لغو شود

افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی زیر ۳ میلیمتر لغو شود

گروه صنایع معدنی >فولاد - دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی نهم فروردین ماه امسال با ارسال نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار بازگشت تعرفه سه ردیف‌ تعرفه‌ای ورق‌های فولادی زیر 3 میلیمتر به حالت قبل شد.

به گزارش ماین نیوز، متن کامل نامه امیرحسین کاوه خطاب به علی طیب نیا به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر علی طیب نیا
وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

موضوع: درخواست اصلاح بند 1 مصوبه 169092/ت52894ه مورخ 94/12/24 هیات وزیران مستند به ماده 11 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار

سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) – احتراما به استحضار می‌رساند در پایان سال 1394 هیات محترم وزیران در جلسه مورخ 1394/12/19 بدون توجه به ماده 3 قانون بهبود مستمر کسب‌‌وکار، و بدون تعامل با تشکل صنفی اقدام به تصویب مصوبه شماره 169092/ت52894ه مبنی بر افزایش حقوق گمرکی و سود بازرگانی ردیف‌های تعرفه‌ای ورق‌های فولادی زیر 3 میلیمتر به شماره‌های 72083900، 72082700 و 72253000 نموده است. این مصوبه به این معنی می‌باشد که در سال 94 تعرفه ورق‌های نازک بیش از 500 درصد افزایش یافته است.

این اقدام همراه با حذف ارز مبادلاتی و افزایش بیش از 100 دلاری قیمت‌های جهانی ورق فولادی در این برهه از زمان که کارخانه‌های زیرمجموعه این سندیکا در حال نیمه فعال و رکود بسر می‌برند، ضربه غیرقابل جبران و مخل کسب‌وکار صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور می‌باشد.

سابقه:

1- تولید ورق‌های زیر 3 میلیمتر در داخل توسط شرکت‌های فولاد مبارکه، نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان علیرغم تبلیغات فراوان رسانه‌ای، جوابگوی یک سوم نیاز کارخانه‌های تولیدی لوله و پروفیل فولادی نمی‌باشد.

2- ورق‌های رول گرم با ضخامت 1.4، 1.5 و 1.8 میلیمتری در ایران تولید نمی‌شوند.

3- علت عدم تولید ورق‌های نازک، تمایل فولاد مبارکه به تولید ورق‌های ضخیم و رکوردشکنی سقف تولید است.

4- ورق‌های نازک با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر که به صورت محدود در داخل تولید می‌شوند با قیمت بسیار گرانتر از قیمت‌های جهانی در بورس کالا به صورت قطره‌چکانی عرضه می‌شوند، لذا کارخانه‌های تولیدی لوله و پروفیل فولادی مجبورند به علت تامین مواد اولیه خود به قیمت رقابتی، بیش از 70 درصد مواد اولیه خود را از خارج کشور تهیه نمایند.

5- آمار گمرک نشان می‌دهد سال گذشته به علت عدم توان تامین در داخل حدود 2 میلیون و 800 هزار تن ورق زیر 3 میلیمتر واردات صورت گرفته است.

6- افزایش 500 درصدی تعرفه طی یکسال (از 4 به 20 درصد) منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی می‌شود در حالی که با همان تعرفه سابق هم قیمت‌ها برای مصرف‌کننده مطلوبیت نداشته و کارخانه‌ها بعضا مجبور به فروش اعتباری هستند.

حال سوال این است که صنعت لوله و پروفیل فولادی با 120 کارخانه در سراسر کشور و بیش از 30 هزار کارگر زحمتکش، علاوه بر ده‌ها موانع موجود وقتی ارز مبادلاتی مواد اولیه اش قطع شده و در پایان سال 94 همزمان با افزایش قیمت‌های جهانی ورق فولادی، آیا افزایش ناگهانی 500 درصدی تعرفه را هم تحمل خواهد کرد؟!

درخواست‌های عاجل:

1- براساس ماده 3 و ماده 15 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند قبل از تدوین یا اصلاح هرگونه مقررات، بخشنامه و رویه‌های اجرایی نظر تشکل‌های اقتصای ذیربط را استعلام و مورد توجه قرار دهند که عدم انجام این تکلیف، نقض آشکار مواد 2 و 3 و 12 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار است لذا با توجه به مراتب فوق درخواست می‌شود وفق ماده 11 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب 1390/11/16 موضوع به فوریت در شورای گفت‌وگو مطرح و نسبت به حذف یا اصلاح مصوبه مذکور اقدام مقتضی صورت پذیرد.

2- براساس مندرجات ذیل ماده 72 قانون مقررات صادرات و واردات مصوب 1394/12/29 که صراحتا اعلام نموده که در صورت عدم امکان تولید در داخل می‌بایست میزان تعرفه به 5 درصد کاهش یابد. این اقدام اصلاحی انجام شود تا خللی بیش از این در امر تولید کارخانه‌های تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی ایجاد نگردد.

پیشاپیش از اقدامات جنابعالی که از بزرگان صنعت و دلسوزان بخش خصوصی می‌باشید سپاسگزاری می‌گردد.

با تشکر
دبیر سندیکا
امیرحسین کاوه
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا