تشریح استراتژی‌های ایمیدرو در سال 95

تشریح استراتژی‌های ایمیدرو در سال 95

رئیس هیات عامل ایمیدرو استراتژی‌های ایمیدرو را در سال 95 تشریح کرد و گفت: درصدد هستیم پروژه‌هایی را که نیمه‌تمام بود با توجه به وضعیت برجام سرعت ببخشیم تا بیشتر آنها را بتوانیم در سال 1395 به بهره‌برداری برسانیم.

 

مهدی کرباسیان درباره استراتژی ایمیدرو در سال 95 و پسابرجام اظهار کرد: مهمترین از استراتژی‌های ایمیدرو این است که پروژه‌هایی را که نیمه‌تمام بود با توجه به وضعیت برجام سرعت ببخشیم تا برخی از آنها را در سال 1395 به بهره‌برداری برسانیم از جمله راه‌اندازی آهن‌های اسفنجی هفت طرح فولادی است که امیدواریم بر اساس برنامه‌های سازمان به اتمام برسد.
او افزود: اقدامی که دولت برای بحث لغو تحریم‌ها کرد یک کار بسیار ارزشمند و بزرگی بود. البته نتایج ناشی از آن در سال 1395 دیده می‌شود به دلیل اینکه در سه‌ماهه سوم سال 1394 این اتفاق افتاد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: یکی از استراتژی‌های ایمیدرو این است که پروژه‌هایی را که نیمه‌تمام بود با توجه به وضعیت برجام سرعت ببخشیم تا برخی از آنها را در سال 1395 به بهره‌برداری برسانیم از جمله راه‌اندازی آهن‌های اسفنجی هفت طرح فولادی است که امیدواریم بر اساس برنامه‌های سازمان به اتمام برسد.
او گفت: حداقل دو طرح گندله‌سازی پنج میلیون تنی در سنگان و در کرمان با پیگیری‌های ایمیدرو در بهمن و اسفندماه به پایان برسند، همچنین سومین گندله‌سازی در سنگان به عنوان اپال پارسیان را به بهره‌برداری برسانیم.
کرباسیان تصریح کرد: طرح‌های کنسانتره نیز به موازات طرح‌های یادشده در حال پیشرفت است به طوری که امید است بتوان در سال 1396 طرح‌های توازن فولاد را به‌تدریج کامل کنیم. علاوه بر این طرح‌ها، طرح تیتانیوم کهنوج، نفلین سینیت، پترولیوم کک و روی مهدی‌آباد در دستور کار قرار دارد. سیاست ایمیدرو بر این اساس است که بتوانیم کار اکتشاف وسیعی را که در کشور به میزان ۲۵۰ هزار کیلومتر آغاز کرده‌ایم در سال 1395 با سرعت بیشتری ادامه دهیم، تا شاهد خبرهای خوشی در سال 1395 در زمینه ذخایر معدنی باشیم.
او افزود: اقدامات دیگر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران این است که به عنوان یک سازمان توسعه‌ای برای رسیدن به نرخ رشد هشت درصد که جزو سیاست‌های برنامه‌ای دولت است و همچنین کسب جایگاه قدرتمندترین اقتصاد منطقه کمک شایانی داشته باشیم که برای دستیابی به این مهم باید سرمایه‌گذاری خارجی در همه حوزه‌ها ازجمله فولاد، اکتشاف، آلومینیوم، مس و طلا جذب شود تا گام‌های موثری برای توسعه کشور و اشتغال برداشت.
رئیس هیات عامل ایمیدرو توضیح داد: هدف بعدی ایمیدرو این است که در راستای اقتصاد مقاومتی که جزو تاکیدات مقام معظم رهبری و مورد تاکید دولت است، بتوانیم جایگاه حوزه معدن را در اقتصاد کشور رونق دهیم چرا که از نظر درآمدی بتواند در پی اجرای یک یا دو برنامه، در اقتصاد ملی جایگاه مناسبی را در تولید ناخالص ملی داشته باشد.
او در خصوص برنامه ایمیدرو برای توسعه صنایع آلومینیوم و مس گفت: اصلی‌ترین ماده اولیه آلومینیوم انرژی است و کشور ما به دلیل داشتن ذخایر بالای گاز، می‌تواند منبع بسیار خوبی باشد. در این زمینه مذاکراتی اخیراً با شرکت‌های مختلف ازجمله یک شرکت ژاپنی داشتیم که به ما اعلام کردند حاضرند پودر آلومینیوم یا اکسیت به ایران صادر کنند تا با استفاده از منابع انرژی ایران بتوانیم شمش آلومینیوم تولید و صادر کنیم.
کرباسیان افزود: جزو سیاست‌های سازمان این است که طرح‌های آلومینیومی جدید در ایران تعریف کنیم. در سفری که اخیراً به همراه رئیس‌جمهور به ایتالیا و فرانسه داشتیم تفاهمات خوبی در این خصوص صورت گرفت که امیدواریم در سال 1395، به جز این دو تفاهم در مذاکراتی که به طور موازی با چینی‌ها، ژاپنی‌ها و کشورهای دیگر انجام شده بتوان مسائل آلومینیوم و مس را در اولویت قرار داد.
او درباره هدف‌گذاری ایمیدرو برای افزایش تولید بیان کرد: دستیابی به تولید 5 /1 میلیون تن آلومینیوم تا پایان برنامه ششم از اهداف سازمان است که این میزان تولید برای مس نیز از برنامه‌های توسعه‌ای ماست چرا که به‌ طور قطع هر دو هدف کاملاً دست‌یافتنی است به ‌ویژه در زمینه اکتشاف در حوزه مس، پیش‌بینی بر این است که به ذخایر جدید مس دسترسی خواهیم داشت.
کرباسیان ادامه داد: برای تامین مواد آلومینیوم نیز مذاکراتی با شرکت‌های خارجی داشته‌ایم که در کنار فعال کردن معدن اکسیت گینه که نزدیک به 25 سال است، اقدام عملی در آن نشده، خوشبختانه موفق شدیم در سال 1394 قراردادی به مدت 25 سال دیگر با دولت گینه به منظور بهره‌برداری از این معدن را نهایی کنیم.
او در پایان گفت: به موازات آن با تعدادی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی استرالیایی در حال مذاکره هستیم تا آنها را به امضای قراردادهای حداقل 10 تا 15 ساله برای واردات اکسید به منظور تولید پودرآلومینیوم ترغیب تا علاوه بر تامین نیاز داخل بتوان مازاد تولید شمش را صادر کرد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا