گزارش روز؛

خودرو به مدار مثبت بازگشت

خودرو به مدار مثبت بازگشت

در شروع معاملات شاهد صف فروش سنگین در نمادهای گروه خودرویی بودیم. ولی در اواسط بازار صف فروش این نمادها توسط سهامداران جمع آوری شد و این روند منجر به رشد قیمت سهام این گروه تا دامنه مثبت شده و حتی برخی نمادهای گروه همچون نماد خودرو و نماد وساپا شاهد صف خرید سهام نیز بودیم.


در شروع معاملات شاهد صف فروش سنگین در نمادهای گروه خودرویی بودیم. ولی در اواسط بازار صف فروش این نمادها توسط سهامداران جمع آوری شد و این روند منجر به رشد قیمت سهام این گروه تا دامنه مثبت شده و حتی برخی نمادهای گروه همچون نماد خودرو و نماد وساپا شاهد صف خرید سهام نیز بودیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، صف خرید سهام نماد گروه‌های خودرویی به معنی درخواست خرید سهام در قیمت هایی بالاتر از صف خرید روز آتی است و عمدتا ناشی از هیجان معامله گران است. در باقی سهام این گروه با جمع آوری صف فروش در نماد خساپا تقاضا به زیر مجموعه های این نماد نیز وارد شده و نمادهای دیگر این مجموعه نظیر وساپا و خزامیا را نیز با بهبود معاملات در حاشیه مثبت همراه کرد. شایعاتی مبنی بر خرید سهام خودرو و خساپا توسط سرمایه گذاران خارجی طنین انداز رشد این گروه در روز جاری است.

در سال جدید میلادی فلزات اساسی با رشد قیمت مناسبی همراه بوده اند، همچنین در بخش فلزات قیمتی نیز به خصوص در فلز نقره با توجه گسترش تجهیزات الکترونیکی از چشم انداز مناسبی برخوردار است. گفتنی است عرضه ی این فلز در سالهای آتی با افت مواجه خواهد بود. در بخش سنگ آهن با وجود عدم بهبود واقعی تقاضا، قیمت ها افت چندان سنگینی نداشته اند و از سوی دیگر ورق فولاد نیز در بازار چین با افزایش قیمت رو به رو شده است که انتظار می رود با توجه به بهبود بازارهای جهانی در تعطیلات سال جدید خورشیدی و با بازگشایی بازارها در بخش حقیقی اقصاد نیز اندکی رشد قیمت محصولات فلزی دور از انتظار نخواهد بود. لازم به ذکر است که تولید فولاد در بازارهای جهانی در گزارش اخیر ورد استیل با کاهش اعلام شده است. در بازار سرمایه نیز این گروه پس از رشد قیمت و افزایش تقاضا در نخستین روزهای هفته ، در حال اصلاح قیمت است.

در معدنی‌ها قیمت‌های جهانی منگنز در ماه اخیر با رشد خوبی مواجه بود. سنگ آهنی ها نیز که با رشد مناسبی در روزهای قبل همراه بودند امروز با افت قیمتی مواجه شدند. ریسک های این گروه با افزایش قیمت های جهانی اندکی کاهش یافته است ولی در بخش واقعی همچنان بهبود تقاضایی مشاهده نمی شود و تولید شرکت های فولادی داخلی نیز جشم انداز روشنی ندارد.

بانکی ها نیز امروز را قرمز رنگ به پایان رساندند. این گروه که مدتی است از رسوب مطالبات و مازاد دارایی های منجمد رنج می برد برای تحقق رشد اقتصادی 5 درصد الزاما متحول خواهند شد و برای تحقق اهداف اقتصادی این بخش به صورت مستقیم تحت تاثیر برنامه های اقتصادی خواهد بود. بهبود استانداردهای حسابداری و مالی از اتفاقات آتی این گروه در جهت افزایش شفافیت خواهد بود. کاهش نرخ سود بانکی نیز می تواند در بلند مدت به نفع این گروه عمل نماید. در این گروه سهامداران حقیقی فروشنده و مجموعه های حقوقی عمدتا در نقش خریدار ظاهر شدند.

معاملات گروه حمل و نقل نیز امروز منفی دنبال شد تا خروج پول از این صنعت که از سال گذشته رقم خورده بود نمایان تر باشد. با این حال این گروه از پتانسیل بالایی برخوردار است و از پیش شرط های توسعه ی اقتصادی، پیشرفت این صنعت و گروه خواهد بود. در این گروه مذاکراتی برای عقد قراردادهای جدید در حال انجام است. نماد حریل نیز که مدتی پیش به جرگه شرکت‌های قابل معامله در فرابورس پیوسته بود امروز به صف فروش رسید.

در گروه ساختمانی نیز در ابتدای بازار با بهبود معاملات رو به رو بودیم و گاهی سهام این گروه به دامنه ی سبز رنگ نیز رسیدند ولی منفی بودن جو عمومی بازار موجب افت قیمت این نمادها در ساعات انتهایی بازار شد. در این گروه نمادهای کرمان که مدتی رشد قیمت بالایی داشت در صف فروش قرار گرفته بود.

بیمه ای ها نیز امروز روز خوبی نداشتند و عمدتا بازار را قرمز رنگ به پایان رساندند. در این گروه بیمه ملت که با توجه به اعلام تنفس مجمع عمومی فوق العاده با دامنه نوسان محدود مورد بازگشایی قرار گرفته بود با رشدی 5 درصدی و صف خرید به معاملات خود پایان داد. در این گروه افزایش فعالیت‌ها به خصوص در بیمه‌های بخش انرژی و عمر با حاشیه سود مناسب می‌تواند شرایط بهتری از منظر بنیادی برای این گروه فراهم نماید. در این گروه سهم بازار بخش خصوصی در سال های اخیر همواره صعودی بوده است.

اوراق تسهیلات مسکن امروز نیز با افت قیمت رو به رو بودند و اکثر این نمادها با افت قیمت مواجه شدند. روشن شدن نرخ تسهیلات و ارائه ی آن به مردم می تواند به جهت گیری این اوراق کمک شایانی نماید.

لیزینگی ها نیز در روز جاری عمدتا متعادل و منفی معامله شدند و شرکت‌های مرتبط با گروه خودرو در این گروه نیز جهت گیری خاصی نداشتند و بی توجه به شایعات گروه های اصلی به روند خود ادامه می دهند که این خود علامت سوالی برای سهامداران این بخش است. این بخش در سال‌های آتی توسعه بسیاری خواهد داشت و با تامین مالی بخش های صنعتی و خدماتی می‌تواند کام سهامداران خود را شیرین نماید.

سیمانی‌ها نیز امروز عمدتا روزی منفی را پشت سر گذاشتند، به نظر می‌رسد تا عدم بهبود در بخش واقعی اقتصاد و افزایش مخارج سرمایه ای در اقتصاد و بخش مسکن نمی توان انتظار خاصی از شرکت‌های این گروه داشت. با رکود در اقتصاد کشور و رشد اقتصادی منفی در دوره گذشته این گروه آسیب بسیاری متحمل شدند.

در روز جاری محصولات شیمیایی که بخش بزرگی از بازار سرمایه را به خود اختصاص می دهد متعادل معامله شدند. در این گروه نمادهایی نظیر پاکشو،‌ شگل و... از تثبیت در شرایط بنیادی برخوردار هستند و اشباع بازار داخل فشارها را بر این گروه افزایش داده است. نماد ساینا نیز در این گروه همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. در بخش‌های پتروشیمی نیز قیمت محصولات تغییرات شدیدی نداشته است، در این گروه طرح های توسعه باید مورد توجه قرار داشته باشد و چشم‌انداز پتروشیمی‌های خوراک مایع با حضور سرمایه گذاران خارجی بسیار روشن خواهد بود.

دارویی‌ها نیز امروز عمدتا روزی منفی را پشت سر گذاشتند و در این گروه شایعاتی از همکاری شرکت‌ها برای تولید تحت لیسانس شرکت‌های معتبر خارجی در جریان است و همچنین خبرها از افزایش فعالیت بازاریابی شرکت‌ها در حوزهCIS  و کشورهایی نظیر افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس حکایت می کند.

در برقی‌ها نیز شرکت مبین با افزایش تقاضا رو به رو بود و با صف خرید به کار خود پایان داد. این شرکت می تواند در سال آتی با افزایش تولید پتروشیمی های منطقه تولید و فروش خود را افزایش داده و همچنین از تک نرخی کردن ارز نیز سود خواهد بود. شرکت دماوند نیز بر خلاف هم گروهی های خود امروز با افت قیمت همراه بود. این نماد پس از عرضه اولیه از استقبال مناسبی برخوردار نشد.

در نمادهای پالایشی معاملات عمدتا متعادل و منفی دنبال شد. در آینده‌ای نه چندان دور شرکت‌های این گروه باید طرح های توسعه بیشتری تعریف نموده و مطابق برنامه‌ریزی شرکت پالایش و پخش پیش بروند. مدتی شایعه افزایش تخفیف نفت تحویلی به شرکت های پالایشی در بازار جریان داشت و با توجه به تنگنای مالی دولت این امر بعید به نظر می رسد.

قندی های نیز امروز روز بدی داشتند و عمدتا منفی معامله شدند. این گروه از شرایط بنیادی خوبی برخوردار نیست و کاهش تولید چقندر قند و افزایش واردات این گروه را همواره تهدید می کرده است.

با توجه به معاملات امروز پیش بینی می‌شود فردا بازاری متعادل را شاهد باشیم.

 

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا