سال ۹۴؛ آغاز بهبود روابط سیاسی- اقتصادی میان ایران و اسپانیا

سال ۹۴؛ آغاز بهبود روابط سیاسی- اقتصادی میان ایران و اسپانیا

اسپانیا در حالی سال ۹۴ را سپری کرد که با حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵، این کشور همچون دیگر کشورهای اروپایی به دنبال توسعه و تعمیق روابط سیاسی- اقتصادی و فرهنگی با ایران بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، ایران و اسپانیا در سال 1394، رایزنی ها و مذاکرات مختلفی در زمینه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داشتند که برای افزایش و تقویت هر چه بیشتر روابط و همکاری ها در عرصه های گوناگون هدف گذاری شده بود.

روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 92، تلاش برای حل برنامه هسته ای ایران و دستیابی به توافق با گروه 1+5 موجب شد روابط اقتصادی- سیاسی - فرهنگی ایران و اسپانیا در زمینه های مختلف رشد چشمگیری داشته باشد.

*** آغاز توسعه روابط ایران و اسپانیا
- سفر رسمی یکروزه وزیر خارجه ایران به اسپانیا

'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران به دعوت 'خوسه مانوئل گارسیا مارگالو' همتای اسپانیایی خود، 25 فروردین 94 به مادرید سفر کرد.

وزیر خارجه ایران در آغاز مذاکرات یک روزه خود در اسپانیا؛ گفت وگو در مورد روابط با اتحادیه اروپا، مسائل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، روابط دوجانبه اقتصادی و وضعیت مذاکرات هسته ای را از جمله اهداف سفرش به این کشور بیان کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در نشست با جمعی از نخبگان اسپانیا، ضمن دفاع از حق مسلم ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید کرد که تحریم های غرب علیه ایران، هرگز ابزار کارآمدی نبوده است.

ظریف طی سخنانی در کانون نخبگان اسپانیا که 'خوسه مانوئل سوریا' وزیر صنایع، معدن و گردشگری این کشور و 'خاویر سولانا' رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند، ضمن ارزیابی روابط خوب و با سابقه دو کشور، تصریح کرد: روابط ایران و اسپانیا می تواند شامل حوزه های وسیع و متنوعی شود که گردشگری یکی از آنان و صنعت انرژی و گاز نیز از زمینه های دیگر است.

در این نشست خوسه مانوئل سوریا وزیر صنایع، معادن و گردشگری اسپانیا در مورد روابط دوجانبه و همچنین چشم انداز روابط آینده گفت: تهران و مادرید همواره روابط بسیار خوبی داشته اند که باید همچنان ادامه داشته باشد.

وی یادآور شد: یکهزار شرکت اسپانیایی در حوزه های صنعت، ارتباطات، اقتصادی و زیرساخت با ایران همکاری می کنند. در سال 2014 توانستیم با برخی مقام های ایرانی دیدار کنیم و در این رابطه دولت ایران قصد دارد به صنعت گردشگری توجه بیشتری نماید که مورد علاقه و توجه ما نیز هست، زیرا صنعت گردشگری نقش مهمی در اقتصاد اسپانیا دارد.

سوریا همچنین گفت که ایران بخاطر تاریخ، تمدن، فرهنگ و جاذبه های خاص خود یکی از کشورهای مورد توجه در توسعه صنعت گردشگری می باشد و این به نفع هردو کشور است.

ظریف در این سفر همچنین با 'ماریانو راخوی' نخست وزیر، 'خوسه مانوئل گارسیا مارگالو' وزیر خارجه، 'خسسوس ماریا پوسادا' رئیس کنگره نمایندگان و 'لوئیس د گیندوس' وزیر اقتصاد اسپانیا دیدار و گفت وگو کرد.

*** استقبال دولت اسپانیا از توافق هسته ای ایران
- دولت اسپانیا ضمن ابراز خرسندی از توافق حاصل شده در وین در مورد برنامه هسته ای ایران، طی بیانیه ای که در سایت وزارت خارجه این کشور منتشر شد؛ تاکید کرد که اجرای این توافق نیاز به حسن نیت و اعتماد طرفین و همه جامعه بین المللی دارد.

دولت اسپانیا افزود: توافق مذکور، اهداف منحصرا غیرنظامی برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند و با این توافق، سیستم عدم اشاعه به خصوص ان پی تی که سنگ بنای آن می باشد، به طور قابل توجهی تقویت خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اسپانیا، آمادگی کامل خود را برای همکاری در اجرای توافق ابراز داشته و خواستار اجرای کامل آن به عنوان تنها راه برقراری اعتماد در ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای با توجه به منافع همه کشورهای منطقه می باشد.

دولت اسپانیا همچنین ابراز امیدواری کرد که این توافق به بهبود وضعیت منطقه که تحت تشنج های عمیق و درگیری های پیچیده است کمک کند.

***گسترش روابط اسپانیا و ایران؛ دستاورد دو سال اول دولت روحانی
- توسعه روابط اسپانیا و ایران در دو سال اول فعالیت دولت 'حسن روحانی' را می توان در ردیف دستاوردهای برجسته دیپلماسی دولت یازدهم دانست.
روابط دو کشور نسبت به قبل تغییرات ملموسی کرد و روند رو به گسترشی را در همه زمینه ها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شاهد است. این دوران، نخستین بار با سفر خوسه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر خارجه اسپانیا به تهران شروع شد و با سفر وزیر امورخارجه ایران به مادرید تقویت شد.

این تغییرات با سفر سه وزیر اسپانیایی ( در ماه سپتامبر- شهریور) به تهران شتاب بیشتری گرفت، زیرا امری بی سابقه بود. در این سفر یک هیأت 50 نفره نیز آنها را همراهی کردند که نقشی مثبت در دستاوردهای اقتصادی این سفر داشت..

فضای روابط با تهران پس از توافق هسته ای با کشورهای 5+1، توسعه بسیار خوبی یافته و نمایندگی ایران در اسپانیا شاهد افزایش ارتباطات در بخش اقتصادی، سیاسی و مطبوعاتی بود.

به گفته سفارت ایران در اسپانیا، از نظر اقتصادی درخواست های بسیاری برای سفر به ایران و عقد قرارداد با شرکت های ایرانی ارائه می شود. شرکت ها دنبال این هستند که گزینه های خودشان را در ایران پیدا کنند. البته این بخشی از روابط با اروپا بوده و اسپانیا در این زمینه پیرو خط و مشی اروپا می باشد.

همزمان با این گسترش روابط، توجه ویژه خبری نسبت به جمهوری اسلامی شکل گرفته و اخبار ایران در تیترهای اصلی رسانه ها با رویکردی مثبت جای می گیرد.

شاید در گذشته بیشترین خبرهای ایران مربوط به ادعاهای حقوق بشری، تروریسم و ... بود اما اکنون رسانه های اسپانیایی به دنبال نکات مثبت و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه های اقتصادی و سیاسی هستند و زمینه گسترش فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در اسپانیا بیش از گذشته احساس می شود.

*** سفر سه وزیر اسپانیایی به تهران برای فرصت سازی اقتصادی
- 'خوسه مانوئل گارسیا مارگالو' وزیر خارجه اسپانیا اوائل سپتامبر سال جاری همراه وزیر صنایع، انرژی و گردشگری و وزیر عمران عازم ایران شد تا نسبت به از سر گیری روابط و باز کردن راه برای شرکت های اسپانیایی اقدام نماید.

سفر گارسیا مارگالو، 'خوسه مانوئل سوریا' و 'آنا پاستور' به تهران، تنها چند روز پس از حصول توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 نهایی شده بود.
انرژی، زیرساخت ها و مخابرات از جمله بخش هایی بودند که مورد اشاره مقامات دولتی اسپانیا برای همکاری با ایران قرار گرفتند. بحث گردشگری هم در میان است که پیش از این در سفر مقامات ایران به مادرید مطرح شده و تلاش است از تجربیات اسپانیا در این زمینه برای رونق گردشگری ایران استفاده شود.

***سفر هیأت پارلمانی اسپانیا به جمهوری اسلامی ایران
- در راستای پیشبرد دیپلماسی پارلمانی و بهره برداری از ابزار حمایتی مجالس در تحقق اهداف سیاسی و اقتصادی مناسبات همه جانبه ایران و اسپانیا، هیأتی از کمیسیون بهداشت و خدمات اجتماعی کنگره نمایندگان اسپانیا از هشتم تا یازدهم شهریور ماه از کشورمان دیدار کرد.

این هیأت پارلمانی متشکل از 'ماریو مینگو' رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون بهداشت پارلمان اسپانیا بود که در زمان حضورش در تهران علاوه بر دیدار با نایب رئیس مجلس و رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت، با مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دیدار و از دانشگاهها، شرکت های داروسازی و مراکز تحقیقات پزشکی نیز دیدار کرد.

سفر هیأت پارلمانی اسپانیا به کشورمان در شرایطی انجام گرفت که یک هفته پس از آن، تهران میزبان یک هیأت بزرگ سیاسی و اقتصادی متشکل از سه وزیر کابینه اسپانیا یعنی وزرای امور خارجه، عمران و صنعت و همچنین 50 نفر از مدیران صنایع و شرکت های اسپانیایی بود.

در این سفر مقامات اسپانیایی با مقامات عالیرتبه کشورمان و هیأت تجاری اسپانیایی با مسئولین تجاری و اقتصادی و همتایان خود دیدار و جلسات کاری داشتند.

***افتتاح انجمن شرکت های تجاری و سرمایه گذاری اسپانیا و ایران
- انجمن شرکت های تجاری و سرمایه گذاری اسپانیا و ایران موسوم به 'ایبرایران' 28 آبان با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و جمعی از کارفرمایان و تجار دو کشور در مادرید افتتاح شد.

'محمد حسن فدایی فرد' سفیر ایران در اسپانیا در این مراسم گفت: روابط تجاری غرب و ایران به خاطر تحریم های غیر قانونی و ظالمانه ای که علیه ایران اعمال شد، در شرایط سختی قرار داشت و ایجاد این انجمن در زمان مناسبی صورت گرفته است.

وی پیرامون مزیت های اقتصادی ایران برای شرکت های اسپانیایی تصریح کرد: ایران دارای موقعیت بسیار خوب ژئواستراتژیکی در منطقه خاورمیانه، جمعیت 80 میلیونی، 15 همسایه آبی و خاکی و 400 میلیون نفر در اطراف خود است.

فدایی فرد ، نیروی کار و انرژی ارزان، اولین کشور گازی و سومین از نظر منابع نفتی در جهان، بزرگترین صادر کننده سیمان، تولید 95 درصد زعفران دنیا، امنیت مطلوب، ریسک بسیار پایین سرمایه گذاری، قوانین بسیار مناسب حمایت از سرمایه گذاری خارجی و تضمین دولت برای سرمایه گذاران را از جمله مزیت های جمهوری اسلامی خواند.

'خوسه لوییس اچانیز کوباس' معاون دبیر کل سیاست تجاری با کشورهای منطقه مدیترانه، آفریقا و خاورمیانه وزارت اقتصاد اسپانیا نیز تصریح کرد: منابع طبیعی و انسانی و وسعت بازار داخلی که دو برابر اسپانیا است، ایران را به یک بازار بسیار جذاب تبدیل کرده که اهمیت ندادن به آن غیر ممکن است.

وی افزود: امضای توافق هسته ای باعث عادی شدن روابط شده است و انتظار می رود حجم تجاری و کسب و کار افزایش چشم گیری داشته باشد.

«رضا پناهی راد» رئیس انجمن شرکت های تجاری و سرمایه گذاری اسپانیا و ایران نیز در معرفی انجمن و اهداف آن تصریح کرد: ایبرایران، سازمانی است که با اراده نزدیک کردن اسپانیا و ایران در صحنه کسب و کار و سرمایه گذاری ایجاد شده است و در چارچوب روابط دوجانبه بین اسپانیا و ایران به تبلیغ و ترویج روابط تجاری می پردازد.

*** اسپانیا برای اجرای وظایف خود در چارچوب برجام اعلام آمادگی کرد
- دولت اسپانیا در روز 27 دیماه اعلام کرد که برای انجام وظایف تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل برای این کشور در چارچوب اجرای برجام که از 26 دیماه اجرایی شد، آمادگی دارد.

وزارت خارجه اسپانیا در بیانیه خود از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر تایید تعهد ایران در مورد شفافیت و ماهیت انحصاری غیر نظامی بودن برنامه هسته ای، استقبال کرد.

شورای امنیت اسپانیا را 'تسهیل کننده' اقدامات مربوط به قطعنامه 2231 این شورا در رابطه با ایفا و تایید تعهدات هسته ای ایران، منصوب کرده است.

** سپسا خرید نفت از ایران را از سر می گیرد
- بر اساس آمار منتشره توسط ماموران دریایی و اطلاعات شرکت کنندگان بازارها، شرکت نفت و گاز سپسای اسپانیا یک میلیون بشکه نفت ایران را به پالایشگاههای اسپانیا منتقل ساخت.

بر اساس اطلاعات ارائه شده ، سپسا کشتی حمل نفت مونته توله دو را اجاره کرد و در جزیره ایرانی خارک نفت را بار زد و به بنادر اسپانیایی اوئلوا و الخه سیراس (الخضرا )، واقع در جنوب کشور آورد.

سپسا در سال 2012 میلادی، 70.000 بشکه نفت در روز از ایران وارد اسپانیا می کرد. منابع این شرکت نفتی اعلام کرده اند که نمی توانند مفاد موافقتنامه های تجاری خود با ایران را افشا سازند و تنها به یادآوری روابط تاریخی خوب این شرکت با ایران بسنده کرده اند.

*** نمایش ظرفیت های توریسم ایران در نمایشگاه بین المللی گردشگردی اسپانیا
- بخشی از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی ایران روز 30 دی در سی و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری اسپانیا موسوم به 'فیتور' در مادرید به نمایش گذاشته شد.

در این نمایشگاه که با حضور 'لتیسیا' ملکه اسپانیا و شماری از مقام های گردشگری کشورهای شرکت کننده گشایش یافت، 165 کشور جهان جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری خود را به متخصصان و شرکت های فعال در این بخش عرضه کردند.

براساس آمار اعلام شده، 9 هزار و 500 شرکت تخصصی گردشگری به نمایندگی از 165 کشور و مناطق مختلف جهان و اسپانیا در این نمایشگاه پنج روزه حضور داشتند.

ایران نیز از جمله شرکت کنندگان در این نمایشگاه بود که امسال 19 تور اوپراتور و 5 هنرمند صنایع دستی از 5 استان کشور با اجرای کار زنده، بخشی از ظرفیت ها، امکانات و جاذبه های گردشگری و هنری کشور را به نمایش گذاشتند.

*** هفته سینمای ایران، همزمان با دهه فجر
- به مناسبت دهه فجر سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، برنامه معرفی سینمای ایران در بارسلون برگزار شد.

در این برنامه که با همکاری بنیاد سینمایی فارابی، رایزنی فرهنگی و خانه آسیا در محل سینما 'جیرونا'ی بارسلون و همچنین سینمای مرکز تجاری فرهنگی لافارگا برگزار شد، دو فیلم شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی و خداحافظی طولانی به کارگردانی فرهاد موتمن به نمایش درآمد.

در ابتدای این برنامه خانم 'مننه گرس' مدیر فرهنگ و نمایشگاههای خانه آسیا طی سخنانی ضمن تشکر از بنیاد سینمایی فارابی و رایزنی فرهنگی به اهمیت و جایگاه فرهنگی ایران در صحنه جهانی اشاره کرد.

وی گفت، ایران دارای نقشی بزرگ در تمدن جهانی است و سینمای ایران، نمادی از یک سینمای موفق است که می تواند برای بیننده غربی جاذبه های فراوانی داشته باشد.

گرس در ادامه، سینمای ایران را نمادی از انقلاب اسلامی به مثابه انقلابی فرهنگی ارزیابی نمود و تصریح کرد: سینمای جمهوری اسلامی ایران تجلی انسانیت و ارزشهای والای انسانی است که بدون توجه به سکس و خشونت که نماد سینمای هالیوودی است، جلوه های بصری و محتوایی زیبایی را خلق می کند.

*** استقبال چشمگیر از جشن پیروزی انقلاب اسلامی در اسپانیا
- مراسم بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مادرید با استقبال چشمگیر مقامات اسپانیایی ، نمایندگی های کشورهای خارجی مقیم اسپانیا، دانشگاهیان، شخصیت های فرهنگی، اجتماعی و علمی ، رسانه ها، نهاد ها و تشکل های سیاسی و اقتصادی این کشور برگزار شد.

صدهاتن از سفیران و نمایندگان بلندپایه کشورهای مختلف بویژه از کشورهای اروپایی، آسیایی، عربی و امریکای لاتین، استادان دانشگاههای مختلف اسپانیا، ایرانشناسان، کارشناسان اسلامی، مسئولان رسانه های مختلف اسپانیایی، نهادهای اجتماعی، فرهنگی و علمی این کشور اروپایی در مراسم جشن پیروزی انقلاب در مادرید حضور داشتند.

منابع مطلع به خبرنگار ایرنا گفتند که استقبال از جشن پیروزی انقلاب در اسپانیا امسال بیش از سالهای گذشته بود. در این زمینه به رغم بارندگی شدید در مادرید، سفیران و اعضای نمایندگی های غربی افزون بر مقامات و تشکل ها، از میزبانی سفارت کشورمان اجتناب نکرده و با حضور خود، در جشن پیروزی انقلاب اسلامی شریک شدند.

شماری از نمایندگان حزب حاکم مردمی، مقامات بلند پایه وزارتخانه های اسپانیا از جمله خایمه گارسیا لگاز معاون وزیر اقتصاد ، نمایندگان نهادهای علمی و دانشگاهی، مسئولان نیروهای پلیس، اعضای برجسته تشکلهای اقتصادی اسپانیا همچون اتاقهای بازرگانی و صنایع، نمایندگان دولتهای ایالتی ، مقامهای شهرداری مادرید و مسئولان شماری از نهادهای غیردولتی نیز از جمله حاضران در مراسم رسمی بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در مادرید بودند.

*** تخت روانچی و وزیر امور خارجه اسپانیا تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بحث قرار دادند
- 'مجید تخت روانچی' معاون وزیر امور خارجه کشورمان روز 30 بهمن در مادرید با 'خوسه مانوئل گارسیا مارگالو' وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار و پیرامون موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی با وی تبادل نظر کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تصریح بر عمق مناسبات دوستانه دو کشور و با اشاره به جایگاه ویژه دولت و مردم اسپانیا نزد افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران، از حضور شرکت های اسپانیایی در بازار ایران و در فضای پسابرجام استقبال کرد و سفر هیأت عالیرتبه اسپانیایی به کشورمان با حضور سه وزیر را نقطه عطفی مثبت در روابط دو کشور نامید.

طرفین در این دیدار، حوزه های مختلف همکاری بین دو کشور شامل زیرساخت ها، حمل و نقل بویژه حمل و نقل ریلی، قطار سریع السیر، کشاورزی، معادن و انرژی را بررسی کردند.

مجید تخت روانچی همچنین با تشریح آخرین وضعیت میدانی و تحولات سیاسی سوریه، تلاش برخی از کشورها برای تقسیم ترویست ها به بد و خوب را اقدامی نافرجام با هدف نجات تروریست ها و مخرب فرآیند حل و فصل سیاسی بحران دانست و با ابراز تأسف از فاجعه انسانی جاری در این کشور ابراز امیدواری کرد همه بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای با مساعدت به اجرای آتش بس و تسهیل کمک رسانی بشردوستانه، راه را برای شروع گفتگوهای سیاسی و تعیین سرنوشت کشور توسط مردم سوریه هموار کنند.

در این دیدار، رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا نیز با یادآوری سفرهای خاطره انگیز و موفق خود به کشورمان، از فعال شدن شرکت های اسپانیایی در بازار ایران و سرمایه گذاری ایران در بخش پالایشگاهی اسپانیا ابراز خرسندی کرد و بر حمایت دولت از بخش خصوصی و صنایع کشورش در این مسیر تأکید کرد.

*** رایزنی تخت روانچی با همتای اسپانیایی در مورد مسائل دوجانبه و منطقه ای
- 'مجید تخت روانچی' همچنین روز 30 بهمن در مادرید طی دیدار با همتای اسپانیایی خود در مورد مسائل دوجانبه و منطقه ای به بحث و گفت و گو پرداخت.

تخت روانچی در چارچوب برگزاری اولین دور رایزنی های سیاسی میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امورخارجه و همکاری اسپانیا، با 'ایگناسیو ایبانیز' همتای اسپانیایی خود در مادرید دیدار و در خصوص روابط دوجانبه ومسائل منطقه ای و بین المللی از جمله، سوریه، افغانستان، لبنان، تغییرات آب و هوایی و مقابله با تروریسم و افراط گرایی گفت و گو کرد.

تخت روانچی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور و تصویر مثبت اسپانیا نزد مسئولین و مردم ایران، بر ضرورت توسعه مناسبات دوکشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و تقویت روابط بین بخش های خصوصی ایران و اسپانیا تأکید نمود.

وی با یادآوری اراده سیاسی مقامات عالیرتبه دوکشور در زمینه توسعه روابط که در سفرهای وزرای خارجه و سایر مقامات دوکشور طی ماه های اخیر تجلی یافته است، از علاقه شرکت های اسپانیایی به تحکیم روابط اقتصادی با ایران در زمینه های نفت وگاز، زیرساخت، انرژی های تجدید پذیر، گردشگری، قطعات اتومبیل، کشاورزی و پتروشیمی استقبال کرد.

ایگناسیو ایبانیز نیز با ابراز خرسندی از شروع رایزنی های سیاسی میان معاونین وزرای خارجه دوکشور اظهار داشت که سیاست اسپانیا گفتگوی سازنده و توسعه روابط با ایران در همه زمینه ها بویژه در حوزه همکاری های اقتصادی می باشد.

وی افزود، اسپانیا بدنبال احیای روابط اقتصادی و بازیابی جایگاه خود به عنوان یکی از شرکای اقتصادی و تجاری عمده ایران است.

معاون وزیر امور خارجه اسپانیا با اشاره به روابط فرهنگی دیرینه دوکشور، خواستار تقویت مبادلات فرهنگی و روابط علمی و تحقیقاتی ایران و اسپانیا گردید. وی همچنین با اشاره به چهارصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و اسپانیا، این مناسبت را از جنبه های مختلف حائز اهمیت برشمرد.

*** دیدار هیأت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مقامات فرهنگی و دینی اسپانیا
- اعضای هیأت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به سرپرستی حجت الاسلام 'مرتضی آقاتهرانی' روز 17 اسفند با مقامات فرهنگی و دینی اسپانیا دیدار کردند.

هیأت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که با هدف کمک به توسعه روابط و همکاریهای پارلمانی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اسپانیا به مادرید سفر کرده اند، در این راستا به طور جداگانه با 'پدرو ویینا' رئیس سازمان فرهنگی خانه عرب وابسته به وزارت امورخارجه و همکاری اسپانیا و 'کارلوس اوسورو' سراسقف شهر مادرید ملاقات و تبادل نظر کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این دیدارها با اشاره به روابط دیرینه تاریخی دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی، پارلمانی و فرهنگی و با تشریح اشتراکات فرهنگی ناشی از حضور مسلمانان در اسپانیا، ظرفیت های فراوان همکاری فرهنگی بین دوکشور با هدف کمک به افزایش شناخت متقابل و تفاهم و دوستی بین مردم دو کشور را تبیین و بر ضرورت ارائه ابتکاراتی به منظور ارتقاء شناخت متقابل مردم از جمله برگزاری هفته فرهنگی ایران در اسپانیا و برگزاری نشست های بین ادیان و چاره اندیشی برای مشکلات و بحران های موجود با تکیه بر آموزه های ادیان ابراهیمی تأکید کردند.

'کارلوس اوسورو' سراسقف مادرید در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت، در شرایط کنونی که اصل انسانیت و بشریت در خطر است و بحران جهانی همه کشورها را تحت تاثیر قرار داده، گفتگوی بین ادیان یک ضرورت است.

اسقف اوسورو با تأکید بر درستی موضع پاپ فرانسیس مبنی بر اینکه اقداماتی که از سوی گروههای تروریستی مدعی جهادگرایی اسلامی مانند داعش صورت می گیرد، هیچ ربطی به اسلام ندارد؛ از ایده گفتگوی بین اسلام، مسیحیت و یهودیت استقبال کرد.

*** دیدار هیأت پارلمانی ایران با کمیسیون فرهنگی اسپانیا
- اعضای هیأت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، روز 18 اسفند با اعضای کمیسیون فرهنگی کنگره نمایندگان اسپانیا ملاقات کردند.

هیأت ایرانی به سرپرستی حجت الاسلام 'مرتضی آقا تهرانی' که به منظور توسعه و تحکیم مناسبات پارلمانی و فرهنگی در اسپانیا به سر می برند، در این زمینه با 'آنتونیو کانتو' رئیس و چند تن از اعضای کمیسیون فرهنگی کنگره نمایندگان اسپانیا ملاقات کرد.

در این دیدار رئیس هیأت ایرانی ضمن ارائه توضیحاتی در مورد جایگاه مهم تقنینی و نظارتی مجلس در جمهوری اسلامی ایران، به تشریح برگزاری آخرین انتخابات با شکوه سراسری و حضور نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس پرداخت.

حجت الاسلام آقاتهرانی با اشاره به روابط دیرین400 ساله دو کشور و اشتراکات فرهنگی ناشی از تاریخ طولانی حضور مسلمانان در اسپانیا و همزیستی پیروان ادیان الهی در این کشور، خواستار تلاش مشترک دو کشور برای خنثی سازی تبلیغات اسلام هراسی در اروپا در واکنش به اقدامات گروه های تروریستی و افزایش شناخت از معارف ناب اسلامی در میان شهروندان اروپایی شد.

وی با اشاره به روابط مودت آمیز میان دو کشور و دوستی بین دو ملت، افزایش تعاملات فرهنگی بین دو کشور را زمینه ساز گسترش روابط در زمینه های سیاسی و اقتصادی دانست و بر معرفی توانمندی ها و نمایش آثار هنری و فرهنگی ایران و اسپانیا نزد مردم دوکشور تأکید کرد.

کانتو نیز با ابراز خرسندی از حضور هیأت ایرانی در اسپانیا و اهمیت تبادل نظر مستمر به منظور تحکیم روابط فرهنگی، به تمدن کهن و فرهنگ غنی ایران و اهمیت آن برای بشریت و اشتراکات فرهنگی بین دوکشور اشاره کرد و آمادگی مجلس اسپانیا را برای تسهیل و تشویق تعاملات فرهنگی و هنری بین دوکشور اعلام داشت و آن را موجب نزدیکی دو ملت و تاثیرگذار در پیشبرد روابط دوستانه دو ملت و دو کشور دانست.

*** اسپانیا در سال 1394
- بازگشت اسپانیا به شورای امنیت
اسپانیا برای حضور در صحنه جهانی، طی سال 2015 و پس از چندین سال غیبت، بار دیگر به شورای امنیت بازگشت.

حدود دو سال پیش 'ماریانو راخوی' نخست وزیر اسپانیا در چارچوب دومین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عازم نیویورک شد.

راخوی با استفاده از فرصت حضور در شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به قدم گذاشتن کشورش در راه احیای اقتصادی، سخن از 'بازگشت اسپانیا' به میان آورده بود.

اسپانیا با کسب کرسی غیردائم شورای امنیت برای دوره دو ساله 2015-2016، مجوز پنجمین حضور خود را در حیاتی ترین ارگان سازمان ملل متحد کسب کرد.

آخرین حضور اسپانیا در شورای امنیت سازمان ملل متحد به دوره 2003 – 2004 بر می گردد که تسلیحات احتمالی شیمیایی صدام (که به شدت مورد تاکید 'خوسه ماریا آسنار' نخست وزیر سابق بود) و حمله به عراق مهمترین چالش های پیش روی شورا در آن زمان بود.

براساس اظهار نظر منابع رسمی اسپانیا، این کشور در دوره کنونی حضور خود در شورای امنیت، مسئولیت های سنگینی مانند ریاست کمیته تحریم ها علیه کره شمالی و ایران را عهده دار است.

- سقوط حزب حاکم مردمی در انتخابات محلی اسپانیا و قدرت یابی نیروهای چپ
انتخابات محلی اسپانیا برای دولت های ایالتی و شهرداری ها که 24 مه (3 خرداد ) برگزار شد، حاکی از سقوط حزب حاکم مردمی و فراهم شدن زمینه سیاسی برای قدرت یابی احزاب چپگرا بود.

مردم اسپانیا با آرای خود، صحنه سیاسی کشور را تغییر داده و بر خلاف آرزوها و انتظارات حزب مردمی به آنها پشت کردند.

حزب حاکم در انتخابات ایالتی، استانی و شهری حمایت و قدرت بسیاری را از دست داد و شهرداری های بسیاری از شهرهای کشور به احزاب چپ رسید.

در عین حال حزب مردمی در مادرید آرای بیشتری را به خود اختصاص داده بود، اما میزان رای این حزب در حدی نبود که دولت را تشکیل دهد و به همین دلیل، نظر به اینکه رای احزاب چپگرا برای تشکیل دولت ائتلافی بیشتر از رای حزب مردمی بود و در این راه ممکن بود مهمترین شهر اسپانیا را از دست دهد، نیاز به ائتلاف داشت.

همان گونه که در نظرسنجی ها پیش بینی می شد، صفحه شطرنج سیاسی اسپانیا تغییر یافت و ائتلاف دو حزب چپگرای سوسیالیست و 'پودموس' که حزبی نوظهور با ریشه جنبش اجتماعی است، باعث شدند حزب مردمی شهرداری های بیشتری را در مراکز استان ها از دست دهد.

این در حالی است که مردم شهر بارسلونا، شهرداری را به دست حزب چپگرای 'کومو' که فقط چند ماهی است بنیانگذاری شده و یک حزب جنبش اجتماعی است، سپردند و در شهر والنسیا، حزب حاکم مردمی که همیشه شهرداری آن را برعهده داشت، قدرت را به نفع چپگرایان از دست داد.

مردم اسپانیا در این انتخابات از یک تغییر اساسی برای تعیین سرنوشت کشور دفاع کردند زیرا چندین سال ریاضت اقتصادی، افزایش مالیات ها و کاهش درآمدها که همراه فساد مالی سیاستمداران احزاب مردمی و سوسیالیست بود، رای دهنگان را وادار به انتخاب احزاب چپگرا و نو ظهور کرد.

- جدایی طلبان کاتالونیا 6 کرسی تا اکثریت مطلق و استقلال

- فهرست واحد ملی گرایان کاتالونیا با عنوان 'درکنارهم برای رای آری' در انتخابات ایالتی 27 سپتامبر (5 مهر ) با62 کرسی به اکثریت نسبی دست یافت در حالیکه برای پیروزی قاطع به 68 رای نیاز داشتند.

احزاب حاکم (CDC)، چپ جمهوری خواه (ERC)، دموکرات های کاتالونیا و نیز حزب جنبش چپ ها، لیست واحد 'در کنار هم برای رای آری' را تشکیل می دهند.

حزب CUP که حزب چپ ضد سرمایه داری جدایی طلب کاتالونیا است برغم وحدت نظر درخصوص استقلال، حاضر به قرار گرفتن در این لیست مشترک نشد. این حزب در این انتخابات 10 کرسی به دست آورد.

- آغاز فرآیند حقوقی برای استقلال از اسپانیا از سوی دو حزب اصلی کاتالونیا

احزاب پارلمانی استقلال طلب کاتالونیا، سوم نوامبر (12 آبان ) پیشنهادی را به پارلمان جدید این ایالت ارائه دادند که در آن بر آغاز فرآیند حقوقی رسمی برای استقلال این ایالت از اسپانیا تاکید شده است.

حزب ائتلاف 'فهرست واحد ملی گرایان' و حزب چپ جدایی طلب CUP ، طی این پیشنهاد خواهان ایجاد یک کشور مستقل با حکومت جمهوری شدند.
در این تقاضای 10 بندی آمده است: پس از انتخابات 27 سپتامبر (5 مهر )، کاتالونیا دارای اکثریت کرسی های پارلمانی شده که هدف آن این است که کاتالونیا به یک کشور مستقل تبدیل شود.

احزاب جدایی طلب پارلمان کاتالونیا از دولت آینده ایالتی می خواهند که اقدامات لازم برای اجرای این تصمیم را به عمل آورد.

آنها همچنین درخواست کردند که طی 30 روز، باید تدوین قوانین و فرآیند حقوقی، رفاه اجتماعی و دارایی کاتالان آغاز شود.

این اقدام جدایی طلبان باعث واکنش احزاب سیاسی در مجلس نمایندگان و نخست وزیر اسپانیا شد.

- صدور حکم دستگیری 'بنیامین نتانیاهو' از سوی دادگاه اسپانیا
دادگاه ملی اسپانیا در روز 13 نوامبر (22 آبان) با جریان انداختن دوباره پرونده شکایت علیه 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حکم دستگیری وی و شش وزیر سابق دولتش در صورت ورود به خاک اسپانیا را صادر کرد.

'خوسه ده لا ماتا' قاضی دادگاه ملی اسپانیا به پلیس و گارد اجتماعی این کشور دستور داد اگر 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر متهمین وارد خاک اسپانیا شوند، بلافاصله دستگیر و برای محاکمه تحویل دادگاه گردند.

ده لا ماتا به نیروهای امنیتی اسپانیا اعلام کرد، باید در مورد حضور احتمالی این افراد در خاک اسپانیا به دلیل شکایتی که از آنان در مورد حمله به کاروان آزادی (ترکیه ای) در سال 2010 شده به دادگاه خبر دهند.

این در حالی است که پس از تصویب قانون اصلاحیه عدالت جهانی از سوی دولت اسپانیا، ده لا ماتا مجبور شده بود که در ماه ژوئن، این پرونده را ببندد.

بر اساس این گزارش، از 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی، 'ایهود باراک' وزیر سابق دفاع، 'آویگدور لیبرمن' وزیر سابق امورخارجه، 'موشه یعلون' وزیر سابق امور استراتژیکی، 'الی ییشای' وزیر کشور، 'بنی بگین' وزیر فاقد مقام و دریاسالار 'الیئزر مارون' شکایت شده است.

به گفته ده لا ماتا، این هفت صهیونیست مسئول حمله نیروهای امنیتی اسرائیل در سال 2010 به کشتی کاروان آزادی هستند.

در حمله صهیونیست ها به کاروان آزادی ترکیه ای که با کمک های بشردوستانه به سوی غزه در حرکت بود، 9 تن کشته و 38 نفر زخمی شدند.

ده لا ماتا در مورد علت بازگشایی این پرونده در 15 اکتبر (23 مهر ) گفت، بر اساس اصلاحیه عدالت جهانی، اگر این هفت نفر وارد خاک اسپانیا شوند، دادگاه می تواند آنها را محاکمه کند و به همین دلیل این پرونده بار دیگر به جریان افتاده است.

- لغو قطعنامه استقلال طلبی مجلس کاتالونیا از سوی دادگاه قانون اساسی اسپانیا
دادگاه قانون اساسی اسپانیا پس از 23 روز از اعلام قطعنامه استقلال طلبی مجلس ایالت کاتالونیا، 21 دسامبر (11 آذر ) به اتفاق آرا آن را باطل و لغو کرد.

دادگاه قانون اساسی درحکم خود آورده که فقط یک حاکمیت (اسپانیا) وجود دارد و نمی تواند تقسیم شود.

دادگاه ازسوی دیگر اعلام کرد که رای نمایندگان مجلس کاتالونیا نمی تواند بر روی متن قانون اساسی اولویت داشته باشد و در نتیجه اقدام یا سیاست قدرت عمومی، بر گرفته از قانون اساسی و دستور قانونی آن است.

حکم دادگاه همچنین استدلال دارد که کاتالونیا، یک دولت خودمختار در داخل یک ایالت دارد و این قدرتی است که قانون اساسی اسپانیا به آنها داده و به همین دلیل، قدرت ایالتی نمی تواند بیشتر از قدرت قانون اساسی باشد.

دادگاه تصریح کرد: در مجموع قطعنامه مجلس کاتالونیا قصد دارد بر روی یک اصل، مشروعیت دموکراتیک مجلس کاتالونیا که تدوین وعواقب آن در تضاد کامل با قانون اساسی سال 1978 و با اساسنامه ایالتی است، پایه گذاری شود.

- پیروزی حزب دولت در انتخابات سراسری
همانطوری که پیش بینی می شد، چهار حزبی مردمی، سوسیالیست، شهروندان و پودموس که بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات 20 دسامبر (29 آذر ) اسپانیا داشتند، هیچکدام رای کافی برای اکثریت مطلق با هدف مشخص شدن نخست وزیر و تشکیل دولت کسب نکردند.

درچنین سناریویی، احزاب برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با یکدیگر دارند اما جز حزب مردمی، سایر احزاب به صراحت اعلام کردند که با حزب دیگری ائتلاف نخواهند کرد و در نتیجه، اسپانیا در حال حاضر با این نتایج بدون دولت مانده است.

پس از شمارش آرای حزب مردمی 28.7 درصد، حزب سوسیالیست 22.1 درصد، پودموس 20.6 درصد و شهروندان 13.9 درصد رای به دست آوردند.

از مجموع 176 کرسی مجلس نمایندگان، حزب مردمی 121 کرسی، حزب سوسیالیست 93 کرسی، پودموس 69 کرسی و شهروندان 39 کرسی را کسب کردند.

در سراسر کشور، حزب مردمی بیش از 60 کرسی پارلمانی را از دست داده ولیکن در همین چارچوب حزب سوسیالیست نیز متحمل کاهش 20 نماینده پارلمانی شده است.

باید توجه کرد که شکست شدید حزب مردمی در انتخابات باعث شده تا روند انتصاب احتمالی راخوی به عنوان نخست وزیر با مراحل پیچیده و ابهام انگیزی مواجه شود و احتمال ممتنع بودن حزب سوسیالیست در این رابطه مطرح است.

- مجلس نمایندگان اسپانیا پس از توافق سه حزب تشکیل شد

حزب شهروندان در مذاکرات جداگانه با احزاب حاکم دولت مردمی و سوسیالیست به توافق رسید تا حزب مردمی پاچی لوپز سوسیالیست را به عنوان ریاست مجلس نمایندگان بپذیرد و این مجلس پس از سه هفته مذاکرات تشکیل شود .

احزاب سیاسی پس از انتخابات 20 دسامبر (29 آذر )، در تکاپوی انتخاب ریاست کنگره نمایندگان بوده و کشمکش های بسیاری در این زمینه داشتند .

ماریانو راخوی نخست وزیر موقت اسپانیا در این رابطه معتقد بود که چون حزب مردمی اکثریت را در پارلمان در اختیار دارد، رئیس را این حزب باید انتخاب کند، اما حزب سوسیالیست پس از رد پیشنهاداتش توسط حزب «پودموس» به سوی حزب «شهروندان» تمایل یافته و می خواست با 130 کرسی که از وحدت این دو حزب بدست می آید، در دور دوم رأی گیری، ریاست کنگره نمایندگان را به« پاچی لوپز » واگذار کند.

در این رابطه آلبرت ریورا رهبر حزب شهروندان اظهار داشت : این توافق باعث از میان برداشتن هر گونه تمایل نسبت به سوء استفاده حزبی از کنگره می شود.

پاچی لوپز رئیس جدید مجلس نمایندگان در این راستا پس از انتخابش و تشکیل مجلس ، در سخنرانی خود خواهان گفت و گو و تفاهم به عنوان ارزش های اساسی که باید شعار و مشخصه دوران جدید سیاسی باشد ، از سوی نمایندگان مجلس شد.

وی با اشاره به اینکه در مجلس کنونی ، شمار زیادی از احزاب با ایدئولوژی های مختلف وجود دارند ، خاطرنشان ساخت که اسپانیا یک پروژه مشترک است و جوهر و ماهیت جامعه اسپانیایی ، تکثر ، بحث ، انتقاد و همچنین توافق است .

انتخاب لوپز از این جهت قابل توجه است که این نخستین بار در تاریخ دموکراسی اسپانیا می باشد که رئیس مجلس نمایندگان متعلق به حزبی که بیشترین رای را کسب کرده ، نیست .

- خواهر پادشاه اسپانیا محاکمه شد

'کریستینا د بوربون' خواهر' فیلیپ' ششم پادشاه اسپانیا، به اتهام تقلب مالیاتی و فساد مالی و همدستی با همسرش اینیاکی اوردانگارین محاکمه شد .

کریستینا د بوربون شاهزاده اسپانیا و دختر 'خوان کارلوس' اول، که به اتهام نپرداختن مالیات و شکایت وزارت دارایی به دادگاه احضار شد، برای اولین بار بود که بروی نیمکت متهمین نشست.

کریستینا در این راستا ، فقط حاضر به پاسخ دادن به سئوالات وکیل خود شد، هر چند که تنها کسی که در این دادگاه مایل به کسب اطلاعات از او بود، وکیل سازمان غیر دولتی 'دستهای منزه' بود.

این وکیل، شاهزاده اسپانیایی را متهم به فرار مالیاتی کرده و سئوالات خود را به مدت 40 دقیقه در مقابل نگاه سخت کریستینا بدون پاسخ از سوی او مطرح نمود و چند بار هم از سوی قاضی بخاطر انجام ارزیابی های بیجا مورد مواخذه قرار گرفت.

خواهر پادشاه اسپانیا از بیگناهی همسرش دفاع کرد و گفت که ایده تاسیس موسسه «آیزون» Aizoon که ریشه تمام مشکلات قضایی او است، برای کانالیزه نمودن درآمدهای حرفه ای شوهرش بوده است.

در پاسخ به این سئوال که چرا اسناد را امضاء نموده گفت چون همسرم از من خواست و دربار مرا از انجام آن منع نکرده بود.

به گفته کریستینا ، او با منشی ویژه شاهزادگان و مشاور مالیاتی دربار مشورت کرده و هیچکدام به او پیشنهاد ننمودند که انجام این کار صلاح نمیباشد، وگرنه آنرا انجام نمی داده است.

در مورد تصمیماتی که در 'آیزون' اتخاذ شده، کرستینا گفت که همسرش این تصمیمات را با مشاور مالی خود اتخاذ می کرد و او در هیچکدام از جلسات هیئت مدیره آنها شرکت نکرده است.

کریستینا 50 ساله به دست داشتن در تقلب مالیاتی متهم شناخته شده و همسر وی نیز با اتهام هایی چون کلاهبرداری و اختلاس مواجه است.
 

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا