مهدی تقوی در گفتگو با سنا:

امید به آینده بهتر، روی بورس اثر گذاشته است

امید به آینده بهتر، روی بورس اثر گذاشته است

شاخص هایی که عموما تا همین سه ماه پیش با افت مواجه بود، بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها و دیگر سیاست های دولت یازدهم شروع به افزایش کرده است و در صورتی که شوک منفی به اقتصاد وارد نشود ، این روند تداوم خواهد یافت.

 

استاد صاحب کرسی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مولف کتاب "ابزارهای مشتقه مالی"چشم انداز اقتصادی سال 95 را بسیار روشن تر از سال گذشته دانست و گفت: امید به آینده بهتر، روی بورس نیز اثر گذاشته است.

مهدی تقوی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا( گفت: شاخص هایی که عموما تا همین سه ماه پیش با افت مواجه بود، بعد از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها و دیگر سیاست های دولت یازدهم  شروع به افزایش کرده است و در صورتی که شوک منفی به اقتصاد وارد نشود  ، این روند تداوم خواهد یافت.

وی با اشاره به پیش بینی رشد حدود 4 و نیم درصدی  دو نهاد معتبر بین‌المللی شامل بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برای  اقتصاد کشور گفت: این ارقام در اقتصادی با ظرفیت و استعداد  اقتصاد ایران، قابل تحقق است و  حتی  نشریاتی همچون اکونومیست  رشد اقتصادی بیش از 6 درصد را برای ایران اعلام کرده اند.  

تقوی عملکرد تیم اقتصادی دولت را تاکنون مثبت ارزیابی کرد و افزود: دولت روحانی توانست نرخ رشد های منفی در سال های گذشته را که بر اثر اتخاذ سیاست های نادرست اقتصادی به کشور تحمیل شده بود،  مثبت کند  و نرخ تورم را از حدود 40 درصد به 10 درصد کاهش دهد و هم اکنون نیز تورم به سوی تک رقمی شدن در حرکت است.

به گفته این استاد دانشگاه، با رفع کامل تحریم ها و بازگشت پول های بلوکه شده در خارج از کشور و همین طور تبادل کالاها و خدماتی که  تاکنون  ممنوع بوده، اقتصاد ایران روند صعودی خود را  ادامه خواهد داد.

وی همچنین به افزایش ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران در پی اجرایی شدن برجام اشاره کرد و گفت: اگر در انعقاد قراردادهای خارجی ملاحظات ما نیز رعایت شود، نیروهای کار جوان و آماده کار در صنعت و فعالیت های مولد به کار گرفته خواهند شد و با افزایش تولید ناخالص داخلی و بالا رفتن قدرت خرید و ارتقای سطح زندگی ها ، رشد اقتصادی بالاتر خواهد رفت.  

تقوی در عین حال گفت: با توجه به تحریم های سنگین بین المللی و سیاست های نادرست و مخرب اقتصادی در سابق باید فرصت داد که برجام و تفاهم نامه ها و رفت و آمدهای هیات های اقتصادی خارجی، آثار خود را به تدریج در اقتصاد ایران نشان دهد.

وی افزود: وقتی روابط سیاسی با کشورها تقویت شود، روی اقتصاد هم اثر مثبت خواهد گذاشت . کما اینکه در دولت سابق،  آثار منفی سیاست های تخریب گر را بر اقتصاد و زندگی مردم شاهد بودیم.  

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه شاخص های اقتصادی ایران با  برجام سیر صعودی پیدا می کند، گفت: مخالفان برجام غالبا سیاسیونی هستند که از اقتصاد و عوامل متعدد اثرگذار بر آن بی خبرند.

تقوی در پایان گفتگو با سنا درخصوص قیمت نفت هم گفت: تحریم ها صادرات نفت ایران را به 1 میلیون بشکه و کمتر از آن کاهش داده بود، اما امروز روند کاهشی قیمت نفت متوقف شده است؛ لذا ارزی که در آینده از محل فروش نفت عاید کشور می شود، بیشتر خواهد بود.  

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا