اتاق ایران:

آشنایی با فرصت ها و محدودیت های اقتصاد پاکستان

آشنایی با فرصت ها و محدودیت های اقتصاد پاکستان

تهران- ایرنا- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گزارشی نسبت به بررسی اوضاع اقتصادی پاکستان پرداخت و اعلام کرد: اقتصاد پاکستان به شکل عمده بر روی کشاورزی تمرکز دارد و سهم این بخش در تولید ناخالص ملی نزدیک به ٣٣ درصد ثبت شده است.

به گزارش ایرنا از اتاق یاد شده، یکی از شبکه های مهم وسیع آبیاری جهان که از رود «سند» و شعبه های پنجگانه آن نشات گرفته و نزدیک به 19 میلیون و 400 هزار هکتار از اراضی را آبیاری می کند، در پاکستان واقع شده است.
برپایه این گزارش، گندم، پنبه، برنج، ذرت و شکر، اقلام عمده صادراتی کشاورزی پاکستان را تشکیل می دهند.
اقتصاد پاکستان در حوزه صنعت، در دو بخش خصوصی و دولتی متمرکز است و دولت کنترل بسیاری از صنایع پایه از قبیل ذوب آهن، فولاد سازی، صنایع سنگین، شیمیایی، پتروشیمی، تراکتورسازی و نیروگاه ها و تجهیزات برق را در اختیار دارد.
صنایع نساجی به عنوان صنعت عمده پاکستان محسوب می شود که صادرات آن نزدیک به ١٢ میلیارد دلار برای این کشور ارزآوری داشته ورقم 12 میلیارد دلار ارز حاصل از فعالیت کارگران پاکستانی مقیم خارج، قسمت اعظم درآمدهای ارزی این کشور را دربر می گیرد.
تولید کالاهای ورزشی، استیل و محصولات چرمی در کارخانه های سیالکوت پنجاب، صنایع دستی و سنتی مانند ورشوکاری، زری دوری، گلابتون دوزی، قلاب دوزی، سوزن کاری و فرشبافی که بیشتر در پنجاب و پیشاور تمرکزدارند، از عمده صنایع سبک پاکستان به شمار می روند.
برابر این گزارش ، دولت پاکستان از سال 1978میلادی( 1357) دو منطقه آزاد تجاری- صنعتی در کراچی و لاهور تاسیس کرده که نزدیک به 40 کشور خارجی به سرمایه گذاری در این مناطق اقدام کرده اند.
ماشین آلات، ادوات برقی، آهن، فولاد، انواع دارو، کود شیمیایی و روغن های صنعتی، اقلام وارداتی پاکستان را تشکیل می دهند.
همچنین انواع پوشاک آماده، پنبه، برنج، بافت های نخی، پوست، چرم، الیاف مصنوعی و کالاهای ورزشی، عمده اقلام صادراتی این کشور محسوب می شوند.
کشور چین بزرگترین شریک تجاری پاکستان با حجم بیش از پنج میلیارد دلار در سال است، همچنین ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین کمک کننده و وام دهنده به پاکستان مطرح است.
صادرات ١٢ میلیارد دلاری منسوجات و پوشاک پاکستان به آمریکا و اتحادیه اروپا نشان دهنده اهمیت این کشورها دراقتصاد پاکستان است.
بررسی ها نشان می دهد ؛ کمبود انرژی برق و گاز تاثیر بسیار نامطلوبی در توسعه صنایع این کشور ایجاد کرده و در مناسبات اقتصادی با ایران درصدد رفع این مشکل هستند.
پیشتر هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو اعلام کرده بود: ایران حاضر است در صورت تمایل طرف پاکستانی برای عقد قرارداد بلندمدت، تا سه هزار مگاوات برای این کشور تامین برق داشته باشد، اما تاکنون مسئولان این کشور واکنشی نشان نداده اند.
سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان با محوریت توسعه و تقویت روابط اقتصادی و تجاری، گفت و گوهای دو جانبه و رایزنی های منطقه ای با عالی ترین مقام های این کشور از روز گذشته (جمعه) آغاز شد.
همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد، هیاتی متشکل از حدود 60 نفر از تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی با هدف مطالعه زمینه های تجارت و همکاری های اقتصادی با پاکستان، به این کشور سفر کرده اند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا