کرباسیان:

صادرات سنگ آهن تا آخر امسال تقریبا متوقف می‌شود

صادرات سنگ آهن تا آخر امسال تقریبا متوقف می‌شود

گروه معادن >سنگ آهن - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: پیش بینی می کنیم در حوزه فولاد تا اواخر ۹۵ یا اوایل ۹۶ تقریبا خام فروشی به معنای صادرات سنگ آهن نداشته باشیم البته به معنای این نیست که به صفر می رسد چون بخاطر موضوعاتی مثل قیمت تمام شده شاید مصلحت کشور بر صادرات برخی از سنگ اهن ها باشد.

به گزارش ماین نیوز، مهدی کرباسیان با اشاره به وجود منابع سرشار انرژی بویژه گاز فراوان در کشور افزود: مواد اولیه برخی تولیدات معدنی مثل آلومینیوم، انرژی است و ما باتوجه به دراختیار داشتن ذخایر عظیم گاز و امکان ترکیب انها می توانیم ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه حتی می توان پودر آلومینا را برای تولید آلومینیوم وارد کرد گفت: هم اکنون برخی کشورهای حوزه خلیج فارس با وارد کردن پودر آلومینا و ترکیب ان با انرژی که دارند ، جزو بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم در دنیا هستند.

کرباسیان به اجرای طرح توازن برای جلوگیری از خام فروشی اشاره کرد و افزود: یک واقعیتی را باید قبول کنیم که برخی از این محصولات بصورت خام صادر می شد و هنوز هم کم و بیش ادامه دارد اما سیاست دولت ایجاد ارزش افزوده درکشور و جلوگیری از خام فروشی است.

وی گفت: در سالهای 93 و 94 در حوزه سنگ اهن چندین کارخانه تولید کنسانتره به بهره برداری رسید و در سال 95 با هدف تکمیل زنجیره ، کارخانه گندله را افتتاح می کنیم ضمن اینکه در حوزه مس 2 کارخانه کنسانتره افتتاح شد و این زنجیره تا مس کاتد ادامه می یابد.

کرباسیان افزود: پیش بینی می کنیم در حوزه فولاد تا اواخر 95 یا اوایل 96 تقریبا خام فروشی به معنای صادرات سنگ اهن نداشته باشیم البته به معنای این نیست که به صفر می رسد چرا که بخاطر موضوعاتی مثل قیمت تمام شده شاید مصلحت کشور بر صادرات برخی از سنگ اهن ها باشد.

وی با بیان اینکه سیاست دولت هدایت و حمایت از بخش خصوصی است گفت: در برخی از محصولات باید تا صنایع پائین دستی پیش برویم و برسیم به جایی که ارزش افزوده بالاتر داشته باشد چرا که بخش خصوصی بیشتر در جایی سرمایه گذاری می کند که منفعت بیشتری داشته باشد ، اگر اقتصاد ما به بخش خصوصی میدان بدهد ، بخش خصوصی اگاهانه این بخش را انتخاب می کند.

کرباسیان مشکل جدی کشور را در شرایط فعلی مسئله تامین منابع مالی دانست و افزود: تا زمانیکه تحریم ها پابرجا بود تامین منابع مالی برای سرمایه گذاری تقریبا کار بسیار مشکلی بود و امیدواریم با تمهیدات انجام شده تامین مالی به سهولت انجام شود.

وی گفت: باید بتوانیم از ارزش افزوده امتیازات کشورمان استفاده کنیم ، وقتی نفت و گاز و برخی معادن مثل طلا ، سنگ اهن ، مس و ذغالسنگ داریم باید از ارزش افزوده این منابع استفاده کنیم .

کرباسیان افزود: باید بپذیریم که یکی از مشکلات ما در سالهای تحریم، فناوری های جدید بود و لذا در سرمایه گذاری ها باید به این موضوع توجه شود تا با ورود برخی از این فناوری ها سطح فناوری و دانش در کشور افزایش یابد.

وی گفت : در همه این سرمایه گذاری ها مشارکت پیمانکاران و مشاوران ایرانی را داریم و این باعث خواهد شد که برخی از این دانش ها به داخل کشور وارد شود.

کرباسیان افزود: ما در حوزه هایی باید فناوری وارد کنیم که کمبود داریم ، در سال های گذشته همه این فناوری ها در حوزه فولاد وارد می شد ، در حوزه سیمان هم همینطور بود اما اکنون تا مرحله اهن اسفنجی از طراح و مشاور و سازنده همه ایرانی هستند و در حوزه فولاد هم تا حد بالایی همه موارد را ایرانی ها انجام می دهند.

وی گفت: کار اکتشاف 240 هزار کیلومتر از پهنه کشور را از سال 93 شروع کردیم ، که کار بسیار بزرگی است و به ان افتخار می کنیم چرا که از 1.6 میلیون کیلومتر وسعت کشور تنها در 100 هزار کیلومتر ان عملیات اکتشاف انجام شده است.

کرباسیان با تاکید بر فعال شدن بخش خصوصی براساس قانون اساسی افزود: بعد از انجام مراحل مقدماتی اکتشاف و اطمینان از اینکه بیش از 50 درصد ظرفیت معدن اقتصادی است به بخش خصوصی اعلام می کنیم که بیاید سرمایه گذاری کند و دولت سهم خود را در معادن به حدود 20 درصد می رساند یا از ان خارج می شود.

وی گفت: از همین جا اعلام می کنم که سیاست ما این است که در برخی از این جاها بعلت کمبود منابع مالی بخش خصوصی ایرانی مشترک با طرف خارجی بیایند و امکان سرمایه گذاری وجود دارد .

کرباسیان با اشاره به وجود حدود 70 نوع ماده معدنی در کشور افزود : اکنون جزو 15 کشور معدنی دنیا هستیم که با به نتیجه رسیدن اکتشافات می توانیم جزو 10 کشور برتر دنیا باشیم .

وی گفت: یک واحد معدن 3 واحد ارزش افزوده ایجاد می کند و ما افتخار مان باید این باشد که از این معادن بصورت بهینه استفاده کنیم و بتوانیم چرخه اقتصاد را با کمک به اشتغال ، توسعه و صادرات و ایجاد درامد ارزی به حرکت دراوریم .

کرباسیان با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در بخش معدن در درازمدت بنفع اقتصاد کشور است و معدن می تواند رقیب خوبی برای نفت باشد افزود : نرخ رشد بخش معدن و صنایع معدن اکنون 6 درصد است که هرچند نسبت به صنعت و تجارت بسیار بهتر بوده ولی کافی نیست چون ما یک عقب ماندگی تاریخی در این بخش داریم ، باید در برنامه ششم یکبار برای همیشه به این حوزه توجه کرد و با انجام سرمایه گذاری جدی در این حوزه بویژه در بخش اکتشاف و ایجاد زیرساخت ها زمینه را برای تولید کالاهای رقابتی فراهم کنیم.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا