گزارش‌هایی از اقتصاد آمریکا در هفته پیش‌رو منتشر می‌شود؛

بررسی رابطه افزایش نرخ بهره و ارزش دلار

بررسی رابطه افزایش نرخ بهره و ارزش دلار

در روزهای اخیر ارزش دلار پیوسته افزایش یافته و این امر حاصل سخنان برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست که سبب شده موضوع افزایش نرخ‌های بهره در این کشور در آینده نزدیک بار دیگر مطرح شود.


در روزهای اخیر ارزش دلار پیوسته افزایش یافته و این امر حاصل سخنان برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست که سبب شده موضوع افزایش نرخ‌های بهره در این کشور در آینده نزدیک بار دیگر مطرح شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از جهان سهم، اکنون تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند زمان افزایش نرخ‌های یاد شده خیلی دور نیست و احتمال دارد در ماه آینده میلادی، بانک مرکزی آمریکا بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد، اما چرا اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی به احتمال افزایش نرخ های بهره اشاره کرده اند؟

بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر سال پیش نرخ های بهره را برای نخستین بار در یک دهه اخیر بالا برد، زیرا خبرهای اقتصادی از این کشور بویژه بازار کار مثبت بود و بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کرد وضعیت نرخ تورم و دیگر شاخص‌های اقتصادی نیز به تدریج بهتر می شود.

اما با آغاز سال جدید میلادی، گزارش هایی که از اقتصاد چین و منطقه یورو منتشر شد نشان داد وضعیت اقتصاد جهان نگران کننده شده است. نگرانی بانک مرکزی آمریکا در باره تاثیر ضعف اقتصاد جهان بر اقتصاد این کشور سبب شد افزایش نرخ های بهره به تعویق افتد.

در روزهای اخیر خبرهایی که از برخی شاخص های اقتصادی در آمریکا و منطقه یورو منتشر شده امیدهایی درباره بهتر شدن وضعیت اقتصاد جهان بوجود آورده و به همین دلیل موضوع محدود شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی آمریکا بار دیگر مطرح شده است.

اکنون نیز نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی منتشر و مشخص شد در فصل قبل، اقتصاد این کشور ۱.۴ درصد در مقیاس سالانه رشد کرده است؛ تخمین قبلی یک درصد بود. همچنین در سه ماهه سوم نرخ رشد ۲ درصد بود و برای کل سال گذشته میلادی، اقتصاد آمریکا ۲.۴ درصد رشد کرده است.

نرخ رشد اقتصاد در سه ماهه پایانی سال گذشته نشان می دهد میزان مصرف شهروندان آمریکا سریع تر از آنچه تاکنون تصور می شد افزایش یافته و این خبری مثبت است که احتمال افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک را بیشتر می کند عاملی که سبب رشد ارزش دلار می شود. افزایش مصرف، عاملی برای رشد نرخ تورم است و افزایش نرخ تورم، یک شرط مهم بانک مرکزی آمریکا برای محدود کردن سیاست‌های حمایتی است.

بدین ترتیب در روزهای اخیر داده های اقتصادی آمریکا زمینه را برای رشد ارزش دلار فراهم کرده است. در هفته پیش رو چند خبر و گزارش از اقتصاد آمریکا منتشر می شود اما مهمترین گزارش، گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه جاری میلادی است. بازار کار آمریکا در ماه های اخیر وضعیت خوبی داشته و نرخ بیکاری به ۴.۹ درصد کاهش یافته است.

اگر وضعیت داده های اقتصادی آمریکا که در هفته پیش رو منتشر می شود خوب باشد، ارزش دلار باز هم رشد خواهد کرد. عامل دیگری که سبب رشد شاخص دلار شده، افزایش فشار بر ارزش ین و یورو است. هفته پیش مجموعه عوامل موثر بر ارزش این دو ارز زمینه را برای کاهش ارزش آنها فراهم کرد. سال گذشته میلادی شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر، ۱۰.۵ درصد رشد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا