اروپایی ها ١٤ میلیون بشکه نفت خام از ایران خریدند

اروپایی ها ١٤ میلیون بشکه نفت خام از ایران خریدند

ایران از ماه ژانویه تاکنون به شرکتهای توتال فرانسه، سپسا اسپانیا و لیتاسکو روسیه د مجموع ١٤ میلیون بشکه نفت خام فروخته است.


به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، تهران از ماه ژانویه بلافاصله پس از لغو تحریمها صادرات نفت خام خود را افزایش داده است، اما نبود دسترسی ایران به منابع ذخیره سازی نفت که بخشی از آن در اختیار رقیبانش در منطقه خلیج فارس است کار را  تا حدودی مشکل کرده و سرعت رشد صادرات نفت خام را به اروپا کند کرده است.
اروپاییها تا پیش از اعمال تحریمهای ظالمانه از سال ٢٠١٢ علیه ایران، حدود یک سوم یا روزانه ٨٠٠ هزار بشکه نفت خام ایران را می خریدند.
بر اساس سخنان مقامهای ایرانی، معامله گران و منابع رصد حرکت نفتکشها، از ماه ژانویه تاکنون، ایران حدود ١١ میلیون بشکه نفت خام به توتال فرانسه، ٢ میلیون بشکه به سپسا اسپانیا و یک میلیون بشکه به لیتاسکو روسیه فروخته است، البته بعضی از این محموله ها تا نیمه های ماه آوریل به مقاصد خود نمی رسند.
تلاشهایی از سوی بیمه گران بین المللی تا حدودی مشکلات بیمه نفتکشهای حامل محموله های نفت خام ایران را حل کرده است، اما معامله گران می گویند صادرات بیشتر به دلیل وجود برخی مشکلات با موانعی روبرو بوده است.
یکی دیگر از نگرانیهای مقامهای نفتی ایرانی و معامله گران بین المللی نبود دسترسی به منابع ذخیره سازی نفت در مخازن ذخیره سازی در بندر سیدی کریر مصر در سواحل مدیترانه است که در سال ٢٠١١ روزانه حدود ٢٠٠ هزار بشکه نفت از آن جا به اروپا صادر می شد.
یک مقام ایرانی در این باره گفت: اکنون هیچ ظرفیتی برای ایران در این ذخیره سازیها وجود ندارد، تا پیش از تحریمها این مکان مهمترین پایانه ایران برای صادرات نفت به کشورهای غربی به شمار می رفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا