سامانه آنلاین، بازيگران جديدی را به بازار آتی سکه آورد

سامانه آنلاین، بازيگران جديدی را به بازار آتی سکه آورد

با راه اندازی قراردادهای آتی روی دارایی های پایه جدید، راه اندازی معاملات اختیار، صندوق های كالايی و تقويت معاملات سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده كالايی، آينده روشنی در انتظار بورس كالا و توسعه ابزارهای مالی در بازار سرمايه است.

 

سامانه آنلاین معاملات آتی سکه در بورس كالای ایران که از اسفند ماه سال ٩٣ راه اندازی شد طی سال گذشته با استقبال سرمايه گذاران روبه رو شد و تاثیر زیادی بر حجم معاملات آتی سكه گذاشت؛ بر همین اساس با یکی از کارشناسان بازار آتی سکه در مورد نحوه معاملات آنلاین آتی و مزایای آن گفت و گویی داشتیم.
سیاوش سلیمانی با بیان این که در بازارهای آتی الزامی نیست که کالا یا دارایی به طور فیزیکی رد و بدل شود، گفت: برخلاف بازارهای نقدی، در معاملات آتي انتقال مالکیت فوری دارایی مطرح نمی شود، بنابراین در این بازارها بدون در نظر گرفتن این که فرد مالک دارایی باشد یا نباشد، قراردادها قابل خرید و فروش هستند. همچنين برخلاف بازارهای نقد که پشتوانه آن تحویل دارایی است، بازارهای معاملات آتی مبتنی بر تسویه نقدی است و یکی از اهداف آن، خرید و فروش دارایی در آینده است.
وی در ادامه تاکید کرد: سرمایه گذاران با استفادها از معاملات قراردادآتی از قرار گرفتن دارایی هایشان در معرض نوسانات قیمت بازار جلوگیری می کنند.
این کارشناس بازار آتی در رابطه با مزیت های معاملات آنلاین بازارآتی سکه گفت: با راه اندازی سیستم آنلاین، مشتریان به جای درخواست تلفنی یا حضوری، درخواست خود را به صورت آنلاین در سیستم وارد کند.
او با اشاره به اینکه هدف اصلی راه اندازی این سیستم دسترسی به معاملات آتی از تمام نقاط کشور است، گفت : با این اقدام تعداد متقاضیان انجام معاملات آتی سکه در بورس كالا، افزایش يافته و خواهد یافت.
این کارشناس بازار آتی سکه به سرمایه گذارانی که می خواهند به معاملات آتی سکه وارد شوند ، توصیه کرد با تحلیل و تخصص لازم وارد این بازار شوند.
سلیمانی ادامه داد: حجم معاملات آتی سكه به صورت آنلاين در سال گذشته افزايش چشمگيري داشت و پیش بینی می شود، معاملات در این بخش افزایش یابد و اتفاقی که در معاملات اوراق مشارکت با راه اندازی معاملات آنلاین روی داد، در این بخش تکرار شود.
وی با تاکید بر اینکه تا ۲ ماه آینده بورس کالا به استقبال معاملات آنلاین سکه می رود، گفت: سایر رینگ های حاضر درتالار نقره ای نیز تا پایان سال، شاهد راه اندازی معاملات آنلاین خواهند بود.
سلیمانی با بیان اینکه معاملات از طریق سامانه آنلاین، سرعت، دقت و امنیت بازار را بالا برده است، افزود: با آغاز این معاملات انتظار کشیدن پشت خط تلفنهای مشغول دیگر معنا ندارد در ضمن این که امکان اشتباه کردن نیز بسیار کم می شود؛ چراکه معامله برخط از ارتباط شفاهی با کارگزار در محیطی که اغلب بسیار شلوغ بوده مبرا است.
به گفته این کارشناس اگر بخواهیم نگاهی دقیق به چرخه الکترونیک داده ها در فرآیند معاملات آنلاین داشته باشیم، می توان گفت، در معاملات آنلاین تمام عملیاتی که در روش سنتی و روش معاملات اینترنتی اوراق بهادار به صورت دستی و دخالت نیروی انسانی انجام میشد، کاملا مکانیزه شده و همه امور با استفاده از بسترهای امن مخابراتی در کسری از ثانیه انجام می شود.
سلیمانی در ادامه به سرمایه گذاری مطمئن در این نوع معامله اشاره کرد و افزود: زمانی سرمایه گذاری مطمئن صورت خواهد گرفت که سفارش معامله گران به طور دقیق و در زمان مورد نظر وارد سیستم معاملات شود.
سلیمانی در ادامه نقل و انتقال وجوه بدون نیاز به مراجعه معامله گر در کسری از ثانیه را از ویژگی های معاملات آنلاین عنوان کرد و در رابطه با مزیت های آن گفت: سرمایه گذار اطمینان دارد اطلاعاتی که دریافت می کند، لحظه ای بوده و هیچ تاخیری ندارد و افراد دیگر زودتر از  او به این اطلاعات دسترسی ندارند و این باعث بهبود فضای رقابتی می شود همچنین سرمایه گذاران می توانند اطلاعات صورتحساب خود را در لحظه مشاهده کنند.
وی در ادامه به استقبال بیشتر معامله گران با ورود فعالان جدید به این سیستم معاملاتی اشاره کرد و افزود: به سبب دسترسی بهتر مشتریان به سیستم معاملات، سرمایه گذاری تسهیل شده و به همین دلیل فعالان جدید به بازار خواهند آمد و روز به روز شاهد توسعه قراردادهای مشتقه در بازار سرمایه کشور خواهیم بود.
این کارشناس بازار آتی با اشاره به کم رنگ شدن ورود اطلاعات دستی توسط معامله گران شرکتهای کارگزاری، کاهش هزینه پرسنلی کارگزاران را از نقاط مثبت معاملات آنلاین دانست و گفت: کارگزاران می توانند این هزینه را صرف امور توسعه ای بازار کنند و خدمات بهتری به مشتریان عرضه کنند؛ بنابراین توسعه صنعت کارگزاری و خدمترسانی به فعالان بازار در بازار سرمایه نمود پیدا می کند و انبوهی از سرمایه هایی که تاکنون در این بازار فعال نبودند به بازار جذاب مشتقه راه می یابند.
وی در پايان با بيان اينكه سامانه آنلاين، بازيگران جديدي را به بازار آتي سكه اضافه كرده است، افزود: با راه اندازی قراردادهای آتی روی دارایی های پایه جدید، راه اندازی معاملات اختیار، صندوق هاي كالايي و تقويت معاملات سلف موازی استاندارد و گواهي سپرده كالايي، آينده روشني در انتظار بورس كالا و توسعه ابزارهاي مالي در بازار سرمايه است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا