ستاری در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

راه‌اندازی تصفیه‌خانه مدرن فولاد مبارکه تا خرداد ۹۵

راه‌اندازی تصفیه‌خانه مدرن فولاد مبارکه تا خرداد ۹۵

گروه صنایع معدنی >فولاد - رئيس محيط زيست شركت فولاد مباركه درباره آخرین وضعیت پروژه‌های زیست محیطی این شرکت گفت: اقدامات زیست محیطی در چهار بخش آب، خاک، هوا و مسئولیت‌های اجتماعی انجام گرفته است. در حوزه خاک، فعالیت‌هایی که از سوی فولاد مبارکه در چند سال اخیر صورت گرفته، امروز به ثمر نشسته است. به عنوان مثال در بخش ضایعات بحث فرآوری را از سال‌های گذشته آغاز کردیم اما امسال جدی‌تر از گذشته آن‌را دنبال می‌کنیم، بطوریکه در حال حاضر سه شرکت کار فرآوری سرباره به جهت استفاده مجدد در صنایع پایین دستی را انجام می‌دهند. همچنین فرآوری گرم سرباره نیز در دست اجرا است تا محصول آن مورد استفاده صنایع سیمان قرار بگیرد.

محسن ستاری در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز افزود: در زمینه پسماندهای ویژه، سال گذشته اقدامی آغاز شد و ترانس‌ها و روغن‌های آسکاری را که در گذشته از مدار استفاده خارج و در انبار ایزوله قرار داده بودیم را به شرکتی که تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بود منتقل کرده تا آنها را از بین ببرند. در واقع با مدیریت پسماندهای ویژه میزان موجودی آنها را کاهش دادیم.

به گفته وی، با اقدامات صورت گرفته در حوزه آب و با توجه به کمبود آب در منطقه، شرکت فولاد مبارکه توانسته است از طریق هدف‌گذاری بر میزان مصارف در مبدا و استفاده بهینه از آب و پساب تولید شده، میزان بالایی از مصرف خود را بهینه کند. در حال حاضر کلیه پساب‌ها به نحو مطلوب تصفیه می‌شوند. از پساب‌های تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود. همچنین با طرح تکمیلی توانستیم بخشی از این پساب‌ها را با تصفیه اضافه به ابتدای خط برگرداننده و ارتقای رویکرد استفاده مجدد به بازچرخانی را داشته باشیم که امروز به عنوان الگویی در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است.

ستاری افزود: موفقیت‌آمیز بودن این طرح و پیش‌بینی چالش‌های روزافزون در حوزه آب باعث شد، به دنبال افزایش بازگردانی پساب‌های بازچرخانی به ابتدای خط باشیم. براین اساس تصفیه‌خانه‌ای بالغ بر 30 میلیارد تومان با روش مدرن و استفاده از سیستم‌های نوین در حال ساخت است که با راه‌اندازی آن تا 50 درصد از پساب تصفیه شده به ابتدای خط تولید برمی‌گردد. در واقع با این اقدام میزان وابستگی به آب رودخانه کاهش می‌یابد و دیگر با بحران‌های قطع آب مواجه نخواهیم بود.

به گفته ستاری، با توجه به رفع تحریم‌ها در صورتی که مسائل مالی مانعی در این مسیر ایجاد نکند، امیدوار هستیم این تصفیه‌خانه در خرداد 95 راه‌اندازی شود. ما در این تصفیه‌خانه به دنبال افزایش میزان بازگشت‌پذیری به خط تولیدی هستیم در نتیجه از سیستم‌های مدرن در آن استفاده کرده‌ایم. دانش فنی آن داخلی است اما امکان دارد برخی تجهیزات از خارج خریداری شود.

وی در خصوص میزان برداشت آب از زاینده‌رود توسط فولاد مبارکه نیز تصریح کرد: در ابتدای راه‌اندازی کارخانه به ازای 2.7 میلیون تن تولید 40 میلیون مترمکعب از زاینده‌رود آب برداشت می‌شد اما در حال حاضر با وجود 5.5 میلیون تن تولید فولاد مصرف آب به 25 میلیون مترمکعب رسیده است یعنی 66 درصد کاهش مصرف آب نسبت به شروع کار داشتیم و به دنبال کاهش هرچه بیشتر آن هم هستیم.

رئيس محيط زيست فولاد مبارکه تصریح کرد: موضوع دیگری که به عنوان مسئولیت‌های اجتماعی دنبال می‌شود، بحث حمایت مالی از تصفیه فاضلاب شهری اطراف فولاد مبارکه است. شهرهای اطراف فولاد مبارکه به دنبال ایجاد سیستم تصفیه بهداشتی و شبکه هدایت پساب هستند اما با توجه به بالا بودن مبلغ سرمایه‌گذاری وزارت نیرو امکان آن‌را نداشته است در نتیجه فولاد مبارکه حمایت مالی این طرح را بر عهده گرفت و سازمان آب و فاضلاب اصفهان نیز به عنوان مجری آن انتخاب شد. در این طرح برای فاضلاب بهداشتی 5 شهر محل استقرار فولاد مبارکه اصفهان شبکه هدایت طراحی می‌شود و پس از آن ارتقای تصفیه‌خانه‌های محلی را در دستور کار خواهیم داشت و در نهایت پساب تصفیه شده به فولاد مبارکه منتقل و تصفیه تکمیلی روی آن صورت می‌گیرد و این پساب در صنعت استفاده می‌شود.

ستاری اظهار کرد: با اجرای این طرح ما مبتکر طرح استفاده از فاضلاب شهری در صنعت برای اولین بار در کشور خواهیم بود. حدود 120 میلیارد تومان برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده است که تا امروز نزدیک به 70 میلیارد تومان هزینه شده است. امیدوار هستیم در صورت هماهنگی سایر دستگاه‌ها سال آینده شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

ستاری افزود: براساس قرارداد تا 30 سال ما از این پساب استفاده خواهیم کرد که با هماهنگی و تعامل با محیط زیست و صنعت است که می‌تواند به عنوان الگو مطرح باشد. این طرح می‌تواند از سوی صنایع دیگر نیز اجرایی شود.

به گفته وی، موضوع دیگر ارتقای سیستم‌های غبارگیری و کنترل آلودگی است که در حدود 60 میلیارد تومان و در جایگاه‌های مختلف شرکت فولاد مبارکه اجرا شده است. برخی از این غبارگیرها تجدید و برخی بهینه‌سازی شده‌اند. طرح‌های دیگر نیز در حدود 70 میلیارد تومان در دست مطالعه است تا مناقصه آن انجام شود زیرا رویکرد ما در حوزه محیط زیست رویکردی فرامنطقه‌ای است.

ستاری با اشاره به برنامه‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای افزود: موضوعات مربوط به گازهای گلخانه‌ای را از سال‌های گذشته دنبال کردیم و تنها شرکت ایرانی هستیم که با انجمن جهانی فولاد در رابطه با برنامه تغییرات جهانی اقلیم مشارکت داشته‌ایم.

به گفته وی، در مکانیسم‌هایی که جامعه جهانی برای کنترل گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته است یکی از مکانیسم‌ها توسعه پاک است. در این مکانیسم شرکت‌ها می‌تواند پتانسیل کاهش مصرف انرژی و گازهای گلخانه‌ای را در قالب برنامه‌های زیست محیطی به مجامع زیست محیطی معرفی کنند و شرکت‌هایی از کشورهای پیشرفته از این ظرفیت با استفاده از انتقال دانش فنی و حمایت‌های مالی استفاده کنند. در نتیجه ما طرح بازیابی حرارتی از نیروگاه حرارتی را تعریف کرده که با ایمیدرو در ارتباط هستیم و این پروژه ثبت بین‌المللی شده است و امیدوار هستیم این پروژه اجرایی شود. البته ما این طرح را قبل از پروتکل پاریس مطرح کرده بودیم اما نشست زیست محیطی پاریس نیز باید تحرکی را در شرکت‌ها ایجاد کند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا