اشتهای توليدكنندگان فولاد كور شد

اشتهای توليدكنندگان فولاد كور شد

در حالی هجوم فولادسازان برای خرید سنگ‌آهن حال و هوای بازار را تغییر داده بود که به نظر می‌رسد با کاهش قیمت سنگ‌‌آهن اشتهای تولیدکنندگان فولاد برای خرید رو به افول است.

 

متال بولتن شاخص سنگ‌آهن‌ ریزدانه با عیار ۶۰ درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ دائو چین را این هفته ۵۲.۲۶ دلار اعلام کرد در حالی که شاخص هفته گذشته ۵۷.۰۲ دلار بود و این نشان از کاهش ۴.۷۶ دلاری قیمت سنگ‌آهن ایران دارد.
این در حالی است که به نظر می‌رسد جریان افزایش تقاضا در بازار سنگ‌آهن کند شده است. پیش از این پیش‌بینی می‌شد هجوم فولادسازان چینی برای خرید سنگ‌آهن و تغییر موجودی انبارهایشان قیمت سنگ‌آهن را بالا ببرد؛ چرا که سیاست دولت چین مبنی بر افزایش هزینه‌های زیرساختی و تقویت ساختمان‌سازی در کشور اعلام شده است.
از سویی نیز احتمال داشت چنین رشدی که برخلاف انتظارها صورت گرفته مقطعی باشد و پایدار نباشد، زیرا روند بازار بیانگر آن است که مجددا قیمت سنگ آهن مسیر نزولی را طی خواهد کرد. با این حال برخی معتقدند با تداوم تقاضا، سنگ‌آهن به دلیل عرضه زیاد باری دیگر افت قیمت پیدا می‌کند. اما اگر روند صعودی ادامه‌دار باشد احتمال می‌رود اضافه عرضه هم به سطوح قبلی برگردد.
این در شرایطی است که مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو معتقد است قیمت سنگ‌آهن در سال ۹۵ تغییر اساسی نخواهد داشت. چرا که با توجه به اینکه چین درصدد است که براساس برنامه‌ریزی‌ها، صادرات خود را به میزان ۱۵۰ میلیون تن کاهش دهد. از طرفی دیگر استرالیا و برزیل با توجه به برنامه بهره‌برداری از معادن جدید، تولید سنگ‌آهن را افزایش خواهند داد. اما با توجه به اینکه قیمت تمام شده سنگ‌آهن برزیل بعنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سنگ آهن در دنیا ۱۳ دلارخواهد شد، درنتیجه به نظر نمی‌رسد که بازار دنیا خیلی تغییر وسیعی را در حوزه سنگ‌آهن داشته باشد.
تحلیلگران معتقدند پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن ایران وابستگی بسیاری به سیاستگذاری چین دارد گرچه با بهود وضعیت بازار برگرداندن معادن به مدار تولید کار آسانی نخواهد بود و معدنکاران تا زمانی که قیمت سنگ‌آهن به ثبات لازم نرسد، ریسک سرمایه‌گذاری مجدد را نخواهند پذیرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا