ریل ملی تیرماه ۹۵ به بازار عرضه می شود

ریل ملی تیرماه ۹۵ به بازار عرضه می شود

عضو هیئت مدیره و معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان از پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه تولید ریل ملی خبر داد و گفت : نصب تجهیزات در بخش ساختاری و کلیه تست ها به پایان رسیده است.

 

یزدی زاده، با اشاره به پروژه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان که از تیرماه 93 با تفاهم نامه ای  آغاز  و هم اکنون به مراحل پایانی رسیده است ، اظهارداشت:  پروژه تولید ریل ملی در قالب پروژه توسعه نورد 650 این شرکت صورت می گیرد که منجر به تولید محصول استراتژیک دیگری به نام تیرآهن بال پهن نیز می شود .
عضو هیئت مدیره و معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان  از پیشرفت 97 درصدی پروژه تولید ریل ملی خبر داد و گفت : نصب تجهیزات در بخش ساختاری و کلیه تست ها به پایان رسیده است ،  چک ها و فلاشینگ روی بخش های اصلی صورت گرفته و رو به اتمام است .
وی افزود : مطابق برنامه ریزی و هماهنگی های صورت گرفته ، کارشناسان آلمانی برای نظارت بر بهره برداری از خط تولید ریل ، ماه آینده وارد این شرکت می شوند و بدین ترتیب طبق برنامه در خردادماه ، خط تولید ریل ملی در ذوب آهن ، راه اندازی آزمایشی شده و ریل تجاری برای عرضه در بازار در تیرماه سال 95 ارائه می گردد .
یزدی زاده تصریح کرد:  بر پایه تفاهم نامه تولید ریل ملی در تیرماه سال گذشته ، مقررشد راه آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه قبل از شروع پروژه نسبت به پیش خرید ریل از ذوب آهن اقدام نمایند که باوجود نامه نگاری ها ، این اقدام صورت نگرفت و تامین مالی پروژه انجام نشد . با این وجود ذوب آهن اصفهان نسبت به آماده سازی 10 هزار تن شمش برای تولید ریل اقدام کرد و حتی این شرکت آمادگی دارد که برای جلب اطمینان بیشتر راه آهن نسبت به استاندارد ریل تولید شده در ذوب آهن ، شمش لازم را خریداری نماید.
وی  درخصوص درخواست ذوب آهن از راه آهن جهت دریافت شمش فولادی گفت : این درخواست به منظور اثبات جدیت ذوب آهن در راه اندازی خط تولید ریل صورت گرفت و اگر راه آهن این شمش را در اختیار ذوب آهن قرار می داد ، هم از استاندارد ریل اطمینان بیشتری پیدا می کرد و هم در تامین مالی پروژه نقش ایفا می نمود . در واقع در صورتی که پیش خرید ریل انجام می شد ، امروز شاهد این اتفاقات و حواشی نبودیم .
معاون برنامه ریزی وتوسعه ذوب آهن اصفهان ، در مورد انتشار اخباری درخصوص واردات ریل نیز افزود:  این اخبار توسط رسانه ها منتشر می شود که مسئولین مربوطه واکنشی در برابر آن نشان نمی دهند و عملاً بر آن صحه می گذارند . در واقع تکذیب این اخبار از سوی راه آهن جمهوری اسلامی ، می تواند یک حمایت معنوی از پروژه ای باشد که حمایت مالی نیز از آن صورت نمی گیرد .
یزدی زاده با اشاره به این مطلب که راه آهن پاسخ نامه های این شرکت را نمی دهد ، گفت : راه آهن جمهوری اسلامی چنانچه توانایی مالی برای پیش خرید ریل ندارد می تواند در پاسخ به درخواست های ذوب آهن ، این قرارداد را بر پایه کسر از مطالبات منعقد کند تا این شرکت در انجام این پروژه عظیم ، دلگرم تر شود .
وی در خصوص تاخیر در اجرای پروژه ریل در ذوب آهن ،اظهارداشت: طی ماههای گذشته و در بازدیدهای مسئولین مختلف از این پروژه ، اعلام شد که ریل ملی در زمستان 94 تولید می گردد که به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی و تحریم ها که منجر به محدودیت در ارسال تجهیزات از کشور آلمان گردید ، به بهار سال 95 موکول شد . این تاخیر برای پروژه ای که محصول آن برای کشور ، یک محصول استراتژیک محسوب می شود ، عجیب نیست . همچنانکه پروژه های خوبی در راه آهن جمهوری اسلامی انجام می شود و برخی پروژه های راه آهن نیز سالها به تعویق می افتد .
عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان ، پروژه تولید ریل ملی را در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی ، حائز اهمیت دانست و افزود : متاسفانه طی سه سال گذشته شاهد افت شدید قیمت محصولات فولادی باوجود تورم بالای کشور بوده ایم که حاصل آن بحران کنونی در صنعت فولاد کشور است . در این شرایط که ذوب آهن برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و حتی دستمزد کارکنان خود با مشکل مواجه است ، همچنان پروژه تولید ریل ملی بدون هیچ گونه حمایت مادی و معنوی با جدیت دنبال می شود . در این راستا از سازمان های مربوط از جمله راه آهن دعوت می کنیم که با استقرار نماینده مقیم در این شرکت ، شاهد زحمات بی وقفه تلاشگران ذوب آهن در پروژه تولید ریل ملی باشند .
وی در خصوص اینکه ، تأخیر در پروژه تولید ریل موجب خسارت به پروژه های خط آهن شده است ، گفت : میزان مصرف سالانه ریل در کشور بر پایه مصرف سالهای گذشته ، حدود 40 هزار تن در سال است که راه آهن می تواند بخشی از این مقدار را خریداری کند . این تأخیر بیش از همه منجر به ضرر و زیان به ذوب آهن می گردد که سرمایه گذاری گسترده ای در این پروژه در بدترین شرایط اقتصادی ممکن ، انجام داده است و این شرکت تمام تلاش خود را برای راه اندازی هرچه سریعتر آن انجام می دهد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا