قرارداد توسعه بندر چابهار بزودی بین ایران و هند امضا می شود

قرارداد توسعه بندر چابهار بزودی بین ایران و هند امضا می شود

دهلی نو-ایرنا- منابع مطلع در دهلی نو اعلام کردند قرارداد اجرای مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار در آینده نزدیک بین ایران و هند امضا می شود.

به گزارش ایرنا،یاداشت تفاهم سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هند در بندر چابهار اردیبهشت ماه امسال در سفر «نیتین گادکاری » وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند به ایران با «عباس آخوندی » وزیر راه و شهرسازی کشورمان امضا شده بود.
با گذشت بیش از 10 ماه از امضای این یاداشت تفاهم تاکنون طرف هندی اقدامی برای سرمایه گذاری انجام نداده است .
روزنامه انگلیسی زبان «بیزنس لاین» روز پنجشنبه به نقل از منابع مطلع نوشت:قرار داد طرح توسعه بندر چابهار قرار است در نشست عالی دریایی هند (matitime India summit-2016) در بمبئی در فاصله 14 الی 16 آوریل(26-28 فروردین ) امضا شود.
براساس این گزارش، سازمان بنادر ایران در قراردادی 10 ساله توسعه بندر چابهار را به شرکت ایرانی آریا بندر واگذار کرده است و این شرکت نیز قراردادی را با شرکت هندی ایندین پورتس گلوبال (Indian Ports global pvt. ltd.) امضا می کند.
منابع مطلع گفته اند که «ایندین پورتس گلوبال» که شرکت مشترک سازمان بندر «جواهر لعل نهرو» و بندر«کاندلا» می باشد به مدت 10 سال توسعه 2 اسکله را در بندر چابهار به عهده می گیرد .
«ایندین پورت گلوبال» 2 اسکله را یکی برای کانتنرها و دیگری را برای محموله های باری چندمنظوره از طریق یک شرکت ویژه اداره خواهد کرد.
این شرکت که یک شریک ایرانی خواهد داشت ،همه محموله های باری به استثنای محصولات نفتی را جابجا می کند.
در این گزارش گفته شده است که شریک ایرانی توسط کمیته ای متشکل از قائم مقام های وزارتخانه های خارجی، دارایی ،کشتیرانی هند و رئیس اجرایی کمیسیون سیاستگزاری این کشور «امیتاب کانت» انتخاب خواهد شد.
دولت مرکزی هند در حال حاضر با همه وزارتخانه های ذیربط در خصوص این قرارداد در حال تبادل نظر است.
منابع مطلع گفتند که این بندر از نظر بازرگانی براساس قوانین ایران اداره می شود.
وزارت خارجه هند، 85 میلیون دلار را در اختیار «ایندین پورت گلوبال» به منظور خرید تجهیزات بازسازی این بندر قرار خواهد داد و 5 میلیون دلار دیگر را به عنوان ضمانت بانکی برای این طرح فراهم می کند.
بانک صادرات و واردات هند نیز یک خط اعتبار 150 میلیون دلاری را در اختیار سازمان بندر ایران به منظور اجرای این طرح قرار داده است.
پیش نویس این قرارداد با مقامات ایرانی در طول نشست کمیسیون مشترک هند و ایران در دهلی نو در دسامبر سال گذشته مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت ،این تبادل نظرها با تشکیل دو نشست دیگر بین مقامات ایرانی و مقامات وزارت خانه های خارجه و کشتیرانی هند دنبال شد.
هند همچنین در نظر دارد که در اجرای مرحله دوم طرح توسعه بندر چابهار که شامل احداث یک خط راه آهن 500 کیلومتری بین چابهار و زاهدان می باشد مشارکت کند. این خط آهن بندر چابهار را به آسیای میانه متصل خواهد کرد.
انتظار می رود که گفت وگوها درخصوص مرحله دوم طرح توسعه بندر چابهار در سفر «نارندرا مودی » نخست وزیر هند که قرار است در اواخر سال آینده میلادی انجام شود پیشنهاد شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا