دشتیان در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

فروش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی ذوب آهن در ۱۱ ماهه ۹۴

فروش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی ذوب آهن در ۱۱ ماهه ۹۴

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون فروش شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان معتقد است: ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه می‌تواند به بهبود شرایط تولید کمک کند.

احسان دشتیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با بیان این مطلب اظهار کرد: سال آینده با توجه به برنامه‌های دولت برای ارائه بسته‌هایی در جهت رونق تولید، سال خوبی خواهد بود. البته رونق تولید به شرطی محقق می‌شود که شرایط بازار آماده باشد و تقاضا افزایش یابد اما در کنار آن باید از تولیدکننده حمایت شود.

وی گفت: تولیدکنندگان در سال‌های گذشته با فشارهای بسیاری مواجه بودند در نتیجه امروز بازار سرمایه باید برای تامین مالی تولید کمک کند. انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نیز ابزاری برای کمک به تولید است. مجموعه ذوب آهن مجموعه بزرگی است و شاید فروش یک ماه شرکت 3 برابر عددی باشد که چندی پیش عرضه شد در نتیجه این اتفاق کمک کوچکی خواهد بود اما از رویداد آن خوشحال هستیم. فولادسازان می‌توانند از این ابزار تامین مالی استفاده کنند.

به گفته دشتیان، انجام سریع معاملات نیز نشانه‌ای از اشتیاق بازار برای این کار بود. امیدوار هستیم در آینده نیز از این ابزار مالی و دیگر ابزار مدرن مالی برای کمک به تولیدکننده استفاده کنیم.

وی فروش 11 ماهه سال 1394 ذوب آهن اصفهان را حدود 3000 میلیارد تومان دانست و درباره برنامه‌های فروش در سال 1395 افزود: در حال حاضر وضعیت بازار به صورتی است که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آن داشت اما امیدوار هستیم در سال آینده فروش بیش از 4000 میلیارد تومان باشد.

دشتیانه با اشاره به دپوی محصولات نیز اظهار کرد: در یک ماهه گذشته دپوها که بیش از 100 هزار تن بود کاهش قابل توجهی پیدا کردند، یعنی ورودی انبارهای از محل تولید نصف خروجی انبارهای از محل فروش بود. در واقع با یک سرعت قابل توجهی انبارها در حال کاهش موجودی هستند زیرا شرایط بهتر بازار به ویژه در 3 تا 4 هفته اخیر رشد تقاضا را نشان می‌دهد. با توجه به شرایط پیشین بازار فولاد تحرکات بازار اسفند ماه مثبت بود. در نتیجه پیش‌بینی‌ها برای سال آینده مثبت خواهد بود.

وی بیان کرد: افزایش محصولات در انبارهای خارجی (خرید از سوی تاجران) بحثی سنتی در بازار اسفند ماه است زیرا سال آینده به دلیل تورم با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود، به همین دلیل خرید در اسفند افزایش پیدا می‌کند اما این موضوع تنها مختص به بازار اسفند در ایران نیست بلکه قیمت‌های جهانی نیز کمی تحرک داشته و قیمت شمش افزایش یافته است که بی‌شک در قیمت محصول نهایی تاثیرگذار است اما عرضه شمش در داخل با کاهش همراه بود. در نتیجه وضعیت بازار ترکیبی از خرید سنتی و پیش‌بینی مثبت از آینده خواهد بود.

دشتیانه همچنین با اشاره به موضوع افزایش تعرفه‌های واردات برای مقابله با دامپینگ چین اظهار کرد: تمام دنیا برای مقابله با دامپینگ چین برنامه‌هایی را در دستور کار داشته است و از تولیدکننده حمایت می‌کنند. ما نیز در ایران از مسئولان انتظار حمایت از تولیدکننده را داریم. در همین راستا وضع تعرفه‌های مناسب روی واردات نیز می‌تواند حمایت جدی از تولیدکنندگان تلقی شود. همچنین دولت علاوه بر افزایش تعرفه، میزان تقاضا و تولید داخل را محاسبه کرده و خارج از این میزان، واردات برخی محصولات را ممنوع کند. در واقع تنها به مقدار مشخصی مجوز واردات داده شود. از سوی دیگر مشوق‌های صادراتی نیز می‌تواند در این شرایط به تولیدکننده کمک کند. ذوب آهن مشهور به محصول باکیفیت است در نتیجه بهتر است برای این محصولات مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شود. سهم ما در صادرات در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و ممنوع شدن صادرات بسیار کاهش یافته است. در صورت صادرات محصولات ذوب آهن بازار نیز تشنه خواهد شد و ما می‌توانیم افزایش تولید را شاهد باشیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا