صنعت فولاد چین به دوران رونق بر می گردد

صنعت فولاد چین به دوران رونق بر می گردد

بخش معادن سنگ آهن کشور آمادگی تحمل خسارت وارده بر اثر کاهش قیمت های جهانی را نداشت.

 

مهرداد اکبریان عضو شورای مشورتی معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بسیاری از فعالان سنگ آهن کشور به دلیل اینکه آمادگی کاهش شدید قیمت سنگ آهن را نداشند از بازار و معادن سنگ آهن خارج شدند.
ایران سهم یک درصدی را از صادرات سنگ آهن دارد و توان مبارزه با تصمیمات غولهای سنگ آهنی را نداشت و بحران آن در سال 94 نمود کرد در صورتیکه باید در 2 سال گذشته برنامه ریزی میکردیم اما متاسفانه فرصت های زیادی را از دست دادیم.
اکبریان تصریح کرد: بخش خصوصی و دولتی سنگ آهن آینده نگری نکردند از طرفی وزارت صمت بخش معادن را در بلاتکلیفی قرار داد و بدون ارایه نقشه راه، معادن را برخی سیاستها زمین گیر کرد.
وی گفت: بخش خصوصی سنگ آهن با نگاه فرصت طلبانه بدون استراتژی در معادن سرمایه گذاری کرد و به دنبال سودهای تجاری کوتاه مدت بود. بحران سنگ آهن دامنگیر بخش دولتی هم شده است و آنها دچار آسیب شده اند.
عضو شورای مشورتی معدن افزود: به اعتقاد بنده بحران چین پایان می یابد چراکه سرمایه گذاری های زیادی در فولاد این کشور صورت گرفته است و اگر بازار برنگردد دولت چین دچار ضرر هنگفتی می شود و این مهم از نظر سیاسی و اقتصادی برای اژدهای زرد مطلوب نیست.
وی گفت: رشد 10 دلاری قیمت در یک روز نشان می دهد که بازار ظرفیت بازگشت به شرایط مطلوب را دارد بنابراین پیشب بینی می شود میانگین قیمت سنگ آهن در سال 2016 حدود 55 دلار باشد.
اکبریان خطاب به معاونت معدنی وزارت صمت سه پیشنهاد را در شرایط فعلی مطرح کرد و افزود: حذف هزینه های بالاسری معادن کوچک و متوسط، کمک به راه اندازی کارخانه های گندله، کنسانتره سنگ آهن و کمک به بخش خصوصی برای تولید ارزان سنگ آهن سه پیشنهاد بنده برای خروج از بحران بازار است.
اکبریان اظهار داشت: دولت باید هرچه سریعتر تکلیف سرمایه گذاری های صورت گرفته در معادن خصوصی که طی سالهای گذشته شکل گرفته است را مشخص کند و با کمرنگ کردن هزینه های بالا سری آنها به فعال شدن معادن کمک کند در غیر این معاونت معدنی وزارت صمت با مشکلات متعدد حقوقی و قانونی روبرو میشود. از سوی دیگر با کمک کردن به فعال شدن واحدهای کنسانتره و گندله سنگ آهن زمینه تامین سنگ آهن از داخل را فراهم کند چراکه که با فعال شدن واحدهای صنایع معدنی علاوه بر تحقق رشد اقتصادی بحران تعطیلی معادن سنگ آهن پایان می یابد. تا معادن کوچک و خصوصی فارغ از مشکلات صادرات به باز داخل نیم نگاهی داشته باشد.
این عضو شورای مشورتی خاطر نشان کرد: بخش خصوص معادن سنگ اهن بعد از گذر از بحرانهای بازار جهانی باید به یک بلوغ فکری و فنی رسیده باشد وبا کاهش هزینه به تولید اقتصادی فکر کند و هزینه های تولید و استخراج را باید مطابق با استرالیا کاهش دهد چرا که در ایران با توجه به انرژی ارزان و پایین بودن هزینه های دستمزد این ظرفیت وجود دارد.
وی افزود: دولت نباید خودش را رقیب بخش خصوصی بداند و تولید کنندگان کوچک را باید به رسمیت بشناسد و با ایجاد بسترهای مناسب سازو کار حضور بخش خصوصی فعال را فراهم کند.
اکبریان گفت: ظرفیتهای قانونی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در معادن وجود دارد اما تا تفکر و ذهنیت وزارت صمت تغییر نکند نمی توانیم شاهد تغییرات گسترده در این حوزه باشیم.
وی در ادمه به برنامه اینده انجمن سنگ اهن اشاره کرد و گفت: نیاید این واقعیت را کتمان کرد که بخش قابل توجهی از اعضا انجمن سنگ اهن ایران طی 3 سال گذشته یا معدندار نیستند یا یا بخش سنگ اهن خارج شده اند و این انجمن دچار ریزش اعضا شده است این موضوع ممکن است باعث از دست رفتن ماهیت وجودی انجمن سنگ اهن شود بنابراین پیشنهاد می شود هیت مدیره انجمن سنگ اهن با جمع کردن اعضا از دست رفته موضوع مطالبه گری خود را تقویت کند یا با دعوت از دیگر صنفهای معدنکاری نظیر معادن فلزی به انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان مواد معدنی فلزی تغییر نام دهد.
عضو هیات مدیره انجمن سنگ اهن افزود: هیچ ایرادی ندارد دیگر فعالان معادن فلزی به انجمن سنگ اهن بیایند و مطالبات خود را از این انجمن پیگیری کنند.چراکه بطور مثال معدندارن کرومیت با سنگ اهن در بسیاری از موضوعات مشکلات ومصائب یکسان دارند و اشتراک نظر دارند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا