در بورس رقم خورد؛

فروش 5 هزار میلیارد تومان اوراق بدون بازارگردان

فروش 5 هزار میلیارد تومان اوراق بدون بازارگردان

صندوق های سرمایه گذاری به دلیل رتبه بالای شرکت ملی نفت در سطح جهان خریداران اصلی 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت میادین نفتی بودند در حالیکه این اوراق بازارگردانی نداشت.

 

 برای اولین بار در بازار سرمایه 5 هزار میلیارد تومان برای پروژه های غرب کارون و پارس جنوبی در قالب ابزار اوراق بدهی تأمین مالی صورت گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی صحرایی، معاون عملیات بازار شرکت بورس درباره فروش اوراق بدهی روز گذشته در تالار شیشه ای گفت: یکی از کارکردهای بازار سرمایه تأمین مالی است. یعنی پس اندازهای خرد مردم در راه اندازی پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد و اوراق بدهی منتشر شده در قالب عقد قرارداد اوراق مشارکت با نرخ سود 21 درصد و پرداخت سود هر سه ماه یکبار در ظرف مدت کوتاهی به فروش رفت.

 

این مقام مسوول با اشاره به رتبه قابل توجه و بالای شرکت ملی نفت خاطر نشان کرد: با توجه به اعتباری که شرکت ملی نفت در سطح جهان دارد این اوراق بدون داشتن بازارگردان با این حجم استقبال مواجه شد.

صحرایی درباره خریداران اصلی این اوراق گفت: بیشترین و اصلی ترین خریداران اوراق میادین نفتی صندوقهای سرمایه گذاری مشترک بودند که منابعش متعلق به سرمایه گذاران ریسک گریز است.

وی با بیان اینکه با این حجم تأمین مالی که شرکت ملی نفت از طریق بازار سرمایه انجام داد، زمینه استفاده بیشتر از بازار اوراق بدهی فراهم شد، اظهار داشت: برای اولین بار در کشور 5 هزار میلیارد تومان از طریق شبکه بازار سرمایه که گستردگی آن در کل کشور است ظرف چند ثانیه به فروش رفت و این اقدام مثبت مقدمه ای است که اقتصاد کشور که تأمین مالی آن بیشتر به عهده بانک ها بوده به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کند تا بخشی به عهده بازار سرمایه باشد و فعالان بازار سرمایه نقش خود را در تأمین مالی به عهده بگیرند.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا