بررسی بازار ارز و سکه در سال 94/ دامنه نوسان دلار محدود شد؛ افزایش 73 هزار تومانی سکه

بررسی بازار ارز و سکه در سال 94/ دامنه نوسان دلار محدود شد؛ افزایش 73 هزار تومانی سکه

در حالی که در نخستین روز کاری سال قیمت دلار در بازار 3400 تومان تعیین شد در اواسط تابستان تا 3220 تومان نیز پایین آمد و 21 دیماه به بالاترین قیمت خود یعنی 3690 تومان رسید.

به گزارش نامه نیوز، سال 1394 سال پر فراز و نشیبی برای اقتصاد ایران بود و بازارهای مالی روزهای متفاوتی را نسبت به دیگر بازارها تجربه کردند که به اعتقاد کارشناسان دلیل اصلی این فراز و نشیب ها حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم های اقتصادی بود.

دامنه 470 تومانی نوسانات دلار

بازار ارز یکی از بازارهایی بود که در سال 94 روزهای متفاوتی را تجربه کرد. در حالی که در نخستین روز کاری سال قیمت دلار در بازار 3400 تومان تعیین شد در اواسط تابستان تا 3220 تومان نیز پایین آمد و 21 دیماه به بالاترین قیمت خود یعنی 3690 تومان رسید.

دامنه نوسانات دلار در سال جاری در شرایطی 470 تومان بود که این روزها علی رغم افزایش تقاضا برای خرید دلار در بازار روزهای کم نوسانی را تجربه می کند و قیمت دلار در بازار به 3415 تومان رسیده است که نشان دهنده افزایش 15 تومانی قیمت دلار در سال جاری است.

اما بر خلاف دلار که در یکسال اخیر تنها 15 تومان افزایش یافته است یورو شرایط متفاوت تری را تجربه کرده است. به طوری که در نخستین روزگاری سال 94 قیمت این ارز اروپایی 3600 تومان بود اما هم اکنون نرخ آن به 3770 تومان رسیده است که نشان دهنده افزایش 170 تومانی این ارز است.

اما بر خلاف دلار و یورو که روند افزایشی در بازار داشتند پوند انگلیس روند نزولی را تجربه کرد. به طوری که از 5150 تومان در نخستین روز کاری سال به 4920 تومان در پایان سال رسید.

حرکت سکه در مسیر دلار

بررسی ها نشان می دهد در سال 94 سکه نیز همانند دلار در مسیر صعود قرار داشت و در حالی که سال را در کانال 900 هزار تومان آغاز کرده بود در نهایت یک کانال بالاتر آمده و با قیمتی بالاتر از یک میلیون تومان به استقبال سال جدید رفته است.

بر همین اساس قیمت سکه تمام بهار آزادی در نخستین روز سال 933 هزار تومان به فروش رسید و قیمت آن هم اکنون به یک میلیون و 6 هزار تومان رسیده است که نشاندهنده افزایش 73 هزار تومانی قیمت سکه در یکسال اخیر بوده است.

بررسی ها نشان می دهد سکه در سال جاری در اواسط تابستان و هم زمان با کاهش قیمت دلار و همچنین قیمت جهانی طلا تا 856 هزار تومان نیز کاهش یافته و در روزهای پایانی سال به واسطه افزایش تقاضا در بازار تا یک میلیون و 13 هزار تومان نیز افزایش یافته است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا