تسنیم خبر می‌دهد

شمارش معکوس آغاز صادرات گاز به عراق پس از ۳ سال تأخیر

شمارش معکوس آغاز صادرات گاز به عراق پس از ۳ سال تأخیر

پس از سه سال تأخیر در آغاز صادرات گاز ایران به عراق، اکنون شرکت ملی گاز ایران در انتظار اعلام آمادگی طرف عراقی برای آغاز ارسال گاز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تفاهم‌نامه صادرات گاز ایران به کشور عراق در سال 88 صورت گرفت. دو سال بعد این تفاهم‌نامه به قرارداد تبدیل شد. بر اساس این قرار داد ایران متعهد می‌شد که روزانه 20 تا 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر کند.

اگر چه طبق قرارداد باید صادرات گاز از سال 2013 صورت می‌گرفت اما به دلیل مسائل امنیتی در کشور عراق ساخت خط لوله در این کشور مطابق با برنامه پیش نرفت.

اواخر فروردین ماه  امسال «علیرضا غریبی» مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که تست 50 کیلومتر از خط لوله صادرات گاز به عراق آغاز شده و در مرحله بعد، تست 47 کیلومتر باقیمانده این خط نیز انجام می‌شود؛ بر این اساس صادرات گاز به کشور عراق از اردیبهشت ماه میسر می‌شود؛ اما این وعده محقق نشد.

«حمیدرضا عراقی» معاون وزیر نفت در میانه بهار 94 درباره تأخیر صادرات گاز به کشور عراق با تأکید بر این که آمادگی برای صادرات گاز به این کشور وجود دارد، گفت: "البته تست خط لوله صادرات گاز به عراق در اردیبشهت ماه آغاز شد اما به دلیل مشکلات فنی عملیات به اتمام نرسیده است. اگرچه به دلیل شرایط منطقه، تست خط لوله صادراتی با کمبود آب مواجه است اما عملیات تست همچنان در حال انجام است و  امیدواریم این عملیات تا خردادماه به اتمام برسد."

این عملیات تست و راه اندازی در مرحله اول تا اواسط تابستان و در مرحله دوم تا اواسط زمستان کامل شد و خط لوله 97 کیلومتری صادرات گاز به عراق که از چارمله در استان ایلام آغاز و در نفتشهر (مرز ایران و عراق) به پایان می رسد آماده ارسال گاز به این کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در تشریح آخرین وضعیت صادرات گاز به عراق گفت: آمادگی داریم تا پیش از پایان امسال صادرات گاز به عراق را آغاز کنیم که با اعلام آمادگی طرف عراقی ارسال گاز به این کشور آغاز می شود.

به گفته این مقام مسئول، ارسال گاز به عراق با حجم روزانه چهار میلیون مترمکعب آغاز و به تدریج بر اساس برنامه زمان بندی تا 25 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد و این رقم تا 35 میلیون مترمکعب در فصل گرم سال افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا